Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,689   Posts: 1,548,796   Online: 1174

Page 5 of 12 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast
Results 41 to 50 of 120
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Misschien een onderwerp voor een Apug-dag? 'Het onderste uit de kan halen met een Aanlyser Pro'.

Ik vermoed dat er heel wat meer uitgehaald kan worden.
    Onderwerp voor een gezamenlijke workshop?

Fred
    Hoe gaat dat?? Wie maakt hier werk van? Nogmaals lijkt me en uitstekend idee voor een workshop. Als ik iets kan doen mail PM.

harry
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Daar zou ik ook wel in geïnteresseerd zijn, in zo'n dag. Met wat geluk ga ik volgende week ook aan de slag met Stouffer stepwedge en de Anapro als densitometer om mijn Magnifax 4 met kleurenkop te calibreren.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Stouffer Stepwedge

Quote Originally Posted by stevence
    Met wat geluk ga ik volgende week ook aan de slag met Stouffer stepwedge en de Anapro als densitometer.
    Dat lijkt mij ook wel wat (want mijn Ana komt volgende week, yeah). Heb begrepen dat er verschillende uitvoeringen in de Stouffer stepwedge bestaan. D.w.z. in stappen en groottes. Moet je voor elk formaat dan ook zo'n 'ding' hebben. Of gaat dat met een en dezelfde. Met de info op de website kom ik niet zo goed weg, kortom ik snap het even niet!
    Mijn vergroter kan van kb tot max 6x9 cm. Maar voorlopig beperk ik mij nog tot het formaat 6x6cm en kleiner.
    Welke uitvoering is dan het meest geschikt?

harry
    harry

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik probeer de methode van het calibreren (van de belichting 'exposure') te begrijpen maar deze frasering begrijp ik niet (p27):

...place a blank negative (i.e. one with no detail, such as unexposed film leader) in the enlarger...

een 'blank' negatief is een doorzichtig (ONbelicht + ontwikkeld..?) dat tijdens het afdrukken toch zwart geeft een geen near-white ?

Ik zou hier een overbelicht + ontwikkeld negatief gebruiken (pikzwart ?) of bedoeld men gewoon een stukje niet ontwikkelde film ?

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Ik vind die handleiding ook onbegrijpelijk. Hier zijn onlangs door mij een paar linkjes gepost die eea veel duidelijker maken. Ik heb ook een handleiding in het Duits van de onvolprezen Martin Jangowski van het phototec-forum. Twee postjes van hem over stepwedges en calibreren

Wenn mich meine Erinnerung nicht täuscht, hab ich noch einen 21-stufigen
    Graukeil in 0.15d-Schritten. Die Teile sind erheblich sinnvoller als diese
    komischen Teile, die so rumgeistern, weil der Keil einen Dichteumfang von
    3.0d (= 10 Blendenstufen) in 1/2 Blendenstufen hat und damit sowohl für
    Papier- als auch Filmtests verwendbar ist. Die Keile von Phototec u.ä sind
    nicht auf grafischem S/W-Film gemacht, der in der Dichte so hoch kommt,
    sondern meist mit Ausbelichtern auf Farbdiafilm erzeugt, was eine maximale
    Dichte von etwa 1.8d zur Folge hat (von der Haltbarkeit mal ganz zu
    schweigen...).

Ich hab am letzten Wochenende meinen Zonemaster/Stopclock eingeweiht und
    kalibriert. Dabei hat sich folgendes Vorgehen bewährt:

- Mit frischen Entwickler (!!) Graukeile mit diversen Filterungen und
    gleichlanger Belichtung auf das Papier bringen (mein Farbkopf geht bis
    130, ich mache also 100Y - 75Y - 50Y - ... -100M -130M). Daraus den ISO-R
    Wert für jede Filterung bestimmen (solltest Du da Probleme haben, kann ich
    ggf. mal ein Blatt mit dem Densitometer ausmessen) und in eine Grafik
    eintragen.

- Sich eine sinnvolle Zuordnung ISO-R Wert und Gradation ausdenken. Ich
    bevorzuge die Ilford-Reihe, also 180-160-130-110-90-70-50 für 00..5, alle
    meine Papiersorten werden darauf kalibriert (eine Gradation 2 mit MCP ist
    also das gleiche wie Grad. 2 bei Forte Polywarmton). Den Analyzer drauf
    einstellen und in der Grafik von oben die zugehörigen Filterwerte
    ablesen. Keine Mischfilterungen (also Y und M gleichzeitig, macht bei
    Analyzer keinerlei Sinn... M und Y zusammen gibt nur Grau und
    Lichtverlust, nicht aber irgendwelche Auswirkungen auf die Gradation. Man
    kann sich leicht überlegen, daß Gelb = nicht-blau und Magenta =
    nicht-grün, daher ergibt beides zusammen nicht-blau-grün = grau, und
    Multigradepapier reagiert nur auf blau und grün).

Mit den obigen festgelegten Werten nochmal Graukeil machen, indem man
    mittleren Wert (z.B. 11) direkt auf die Meßzelle legt. Dann wird die erste
    LED leuchten (also minimal grau), den Graukeil dann belichten (immer im
    Kontakt, nie projeziert... letzteres verfälscht die Kalibrierung durch
    Streulicht!). Die Stufe 11 sollte dann gerade leicht grau sein, 12 sollte
    reinweiss sein. Wenn nicht, kriegt man einen Anhaltspunkt für die
    Korrektur (bei Deinem Graukeil ist eine Stufe = 6 Stufen am Analyzer). Du
    kannst jetzt alle Gradationen ohne neue Messung einfach durchklimpern,
    einfach einstellen, Filter reindrehen, Streifen belichten, sind sieben
    Stück von 00-5. Nach einem ersten groben Durchlauf (so genau ist das ja
    nicht) dann einen Probestreifen nach Anleitung machen, das kann man dann
    auf 1/12 Blende genau machen. Da man nur sieben Stufen bei dem
    Probestreifen hat und davon drei zu hell und drei zu dunkel sein sollten,
    sollte man den Wert schon recht genau haben... Dauert alles in allem 2h
    pro Papiersorte, gut investierte Zeit.

Het heeft een tijdje geduurd voor ik de logica begreep, maar met de site van Paul Butzi en die aparte kalibreerlinks kom je al een heel end. Het enige wat ik niet met Martin eens ben, is dat hij tegen dubbele filterwaarden is (gelijktijdig gebruik van Y en M). Als je zonder de Analyser wil afdrukken, lijkt me dat net wel interessant, aangezien de tijd dan gelijk blijft.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Sinds heel kort heeft RH Designs een forum voor gebruikers. Jullie kunnen daar jullie vragen stellen. Ik neem aan dat Richard Ross zelf ook zal deelnemen aan de discussies.

Groetjes en succes,
    Anne Marieke

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Ik probeer de methode van het calibreren (van de belichting 'exposure') te begrijpen maar deze frasering begrijp ik niet (p27):

...place a blank negative (i.e. one with no detail, such as unexposed film leader) in the enlarger...

een 'blank' negatief is een doorzichtig (ONbelicht + ontwikkeld..?) dat tijdens het afdrukken toch zwart geeft een geen near-white ?

Ik zou hier een overbelicht + ontwikkeld negatief gebruiken (pikzwart ?) of bedoeld men gewoon een stukje niet ontwikkelde film ?

M.
    Dat stukje blanke film gebruik je alleen om je densitometer te "nullen". De grondsluier van het negatief, want daar hebben we het over en de doorlaatbaarheid van het acetaat sluit je dan verder uit bij het meten. Vervolgens meet je van hieruit je steps.

harry
    harry

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Zijnde overtuigd heb ik zoven een Analyser Pro besteld. Ben eens benieuwd...;

Toestel is net aangekomen {doin' the happy happy dance} . Onmiddelijk calibreren voor mijn VC-kop en AgfaMCC !

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Dat stukje blanke film gebruik je alleen om je densitometer te "nullen". De grondsluier van het negatief, want daar hebben we het over en de doorlaatbaarheid van het acetaat sluit je dan verder uit bij het meten. Vervolgens meet je van hieruit je steps.
    Exact, een en ander is beschreven in het cursusboek van Heiland "Tonwerte Perfekt" en wordt geleverd met calibratie sheets voor film en papier.

En als je niet van calibreren houdt kun je altijd nog de split grade module aanschaffen. Hierin zijn de sensiometrische gegevens van papier/film en ontwikkelaar in verwerkt en wordt in een dynamische meting zowel belichtingstijd als densiteit gemeten en vertaald in een split belichting van geel en magenta, volautomatisch. Ideaal voor mensen die graag met V.C. papieren werken en er niet te veel tijd in willen steken voor optimale resultaten.

Info: www.heilandelectronic.de en Heiland heeft overigens ook de RH analysers in het programma.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Mijn AnaPro ontvangen!

Gisteren werd eindelijk (wachten duurt altijd lang en zeker door al die vrije dagen in UK na nieuwjaar) de AnaPro bezorgd. Kon het natuurlijk niet laten direct tijd in te ruimen voor een eerste test. Welnu, zo gezegd zo gedaan. Aangesloten en willekeurig een paar (moeilijke) negatieven gepakt en zonder proefstrookjes met de standaard instellingen, van de Ana en de filterwaarden, geprint. Je gelooft je eigen ogen niet! Alle printen waren van een hoogstaand niveau. Niet een zat er fout qua contrast alswel belichting. Super! Heb ze naast de oude printen gelegd en moet eerlijkheidshalve bekennen dat de nieuwe toch mooier zijn wat betreft de contrastomvang. De uiteindelijke waarden waarmee deze geprint zijn scheelt overal net een klein beetje met de door mij gevonden waarden van destijds. Heb ook nog een paar testjes gedaan met de settings zoals Ralph Lambrecht die in zijn boek WBM beschrijft. Resultaat is nog iets pittiger beelden. Ga de komende dagen alles volgens de beschrijving calibreren en wellicht wordt 't nog mooier. Maar misschien moet ik dan ook wel concluderen dat er met de standaardinstellingen helemaal niets mis is. Dan weten we dat ook weer. Meten is weten en het houdt je van de straat. Kortom weer een hele goede investering gedaan met mijn Ana. Geen mooipraterij zoals elders opgemerkt werd, blijkt. Ben voorlopig even onder de pannen hiermee. Doei
    harry

Page 5 of 12 FirstFirst 1234567891011 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin