Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,971   Posts: 1,523,580   Online: 895

Results 1 to 2 of 2
    jelke's Avatar

focotar 2 objectief

graag zou ik gebruikerservaringen willen horen van mensen die werken met het focotar 2 objectief, het schijnt nogal een zeldzaam objectief te zijn die voor de meest uiteenlopende prijzen wordt verkocht

vandaag kwam ik er eentje tegen op ebay voor 467 euro !!!!!!!!

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?...MEWA%3AIT&rd=1

is dit objectief echt beter dan een componon of rodagon??

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Jelke,

Ik heb vorig jaar een 2e hands focotar II 50 mm in nieuwstaat gekocht op de fotograficabeurs in Houten voor ? 90,-. ? 476,- is dus werkelijk schandalig duur. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om hem door te testen. Maar deze objectieven hebben een geweldige reputatie. Barry Thornton heeft er een getest in vergelijking met andere objectieven in zijn boek: Edge of Darkness. De 4-lenzige Focotar was zichtbaar beter dan de 6-lenzers van Schneider en Rodenstock.

Als je de mogelijkheid hebt moet je hem gewoon eens testen in vergelijking met een ander goed objectief. Vergroot een negatief waarvan je weet dat het haarscherp is tot minstens tot 30x40 cm (liever nog 40 x 50). Je kunt ook een negatief gebruiken waar allen effen grijs op staat, liefst met een wat grove korrel. Je hoeft alleen de hoeken bij alle diafragma's af te drukken. De verschillen worden dan al snel duidelijk. Natuurlijk moet je wel eerst zorgen dat je vergroter perfect uitgelijnd is, en liefst een negatiefhouder met twee glaasjes gebruiken.

Groeten,
    Gilbert
    Last edited by argentic; 11-22-2004 at 04:57 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin