Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,707   Posts: 1,482,856   Online: 978

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    35mm

Welk soort vergroter is dit?

Hallo,

Een kennis heeft een hoop doka-materiaal van iemand opgekocht. Er zat onder andere een vergroter bij, maar hij weet nu dus niet echt welk soort het is, en hoe hij er juist mee moet werken. Een handleiding zat er al evenmin bij.

Dit is de informatie die hij me heeft doorgegeven:
    * De vergroter is een DURST van BRIXTEN ITALY en Multivario.
    * Het is met een halogeenlamp.
    * 2 regelknoppen (wit->geel licht en wit->paars licht)
    * schaalaanduiding: 5A-5K-5L, 4L-4A enzoverder)

Dit is een foto:
    http://studwww.ugent.be/~jnaudts/Durst.jpg

Kent iemand dit toestel?
    Alle info is welkom. (een handleiding zou ideaal zijn natuurlijk..)

Alvast bedankt.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hallo dit is een volgens mij een ouder model diffuser type, zwart-wit, Durst670 met een variabele contrast kop.
    Geel licht geeft met het juiste papier (bv. Ilford multigrade) een zacht contrast, met het paars (magenta) een hard contrast (en alle tussenvormen). Ik kon op de foto niet zien welke lens gebruikt werd maar de vergroter kan met de juiste accessoires gaan tot negatieven van 6x7 cm. Doorgaans wordt voor 35mm film een 50mm lens gebruikt, voor 6x6 middenformaat een 80mm en voor 6x7 een 105 mm

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    [...] voor 6x6 middenformaat een 80mm en voor 6x7 een 105 mm
    Ha Marc,
    Hier heb ik me altijd over verbaasd, dat je 6x6 met de 80mm afdrukt, en het ietsjes grotere 6x7-formaat met een zo veel langer objectief. Wat gaat er mis als je 6x7 of 6x8 met een 80mm wilt afdrukken? Vignettering bv?

Groet, Paul.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dag Paul,

De te verwachten effecten zijn:

-vignettering
    -randonscherpte
    -vervormingen.

Vignettering kan in zekere mate tegemoet gekomen worden door diafragmeren,
    randonscherpte is meestal pas zichtbaar bij sterke vergrotingen en vervorming valt niet altijd op.

Of een 80mm bij 6x7 of 6x8 gebruikt kan worden hangt dus vooral af van het design van de lens die bovengenoemde tekortkomingen al of niet beter kan corrigeren:

-Schneider lenzen hebben een iets grotere beeldhoek dan die van Rodenstock (Schneider heeft geen 105 in zijn gamma, wel een 100mm voor dezelfde toepassingen)
    -Maximale lensopening;
    -Het verschil kan gemaakt worden of een 3 of 4 lens design of een 6 lens design (vb. een Rodenstock Rogonar vs. een Rodenstock Rodagon)
    -Gebruikte glassoort (APO)

Meestal neemt men geen risico en gebruikt men in deze gevallen een 100-105.

groetjes, Marc.

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Marc,

Dank voor je antwoord. Heb zelf wel eens kleinbeeld met een 80mm afgedrukt en 6x4,5 met een 50mm, gewoon om te proberen, maar zag geen heel erg in het oog springende zaken. Daarom kon ik me ook niet voorstellen dat 6x7 met een 80mm opeens zoveel problemen zou opleveren, vandaar mijn vraag. Het zal van objectief tot objectief en wellicht van vergroter tot vergroter verschillen.

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Hallo, kan iemand mij ook vertellen welke van de twee schijven voor wit>geel is en welke voor wit>paars? En of wit bij 0A zit, of juist bij 5...? Ik probeer namelijk de manier te vinden om het meest contrast te krijgen. Of zijn daar nog andere manieren voor? De foto's die ik het geprobeerd, verschillen namelijk nauwelijks van elkaar.
    groeten, Flavia

Shooter
    Med. Format RF
    Images
    48
    Flavia,

Het meeste contrast zit op graad 5, dat is bij zoveel magenta als je maar kunt krijgen. De knop "geel" staat dan op wit. Het minst contrast ("00") bereik je met 100 % geel open. Het midden zit ergens bij 2 of 2.5, en kan je op twee manieren bereiken: beide filters uit, of van beiden een hoeveelheid zoals opgegeven door de fabrikant van het fotopapier (bijvoorbeeld 30M 40Y)

Hier is een link, met wat meer informatie over contrastbe´nvloeding door de kleur van het licht: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/...1029251325.pdf
    In jouw geval heb je geen filters nodig; je kunt hooguit overwegen de knoppen beiden tegelijk te gebruiken (volgens opgave Ilford in pdf-file) om de belichtingstijden constant te houden.

In het verleden was Durst erg royaal met het zetten van PDF's van gebruiksaanwijzingen op het net. Ze zijn vorige maand gestopt met het maken van nieuwe vergroters, en ze leveren nu alleen nog gebruiksaanwijzingen tegen betaling (www.durst.it).

Succes,

Mark

Shooter
    Multi Format
    Flavia,

de reden voor het minieme contrastverschil kan 2 oorzaken hebben:
    1. Zoals Mark ons hier vertelt, moet je de ene knop op 0 zetten als je de andere opendraait De papiertjes die (bijvoorbeeld) Ilford steevast in haar dozen fotopapier verstopt, vermelden voor een ruime gamma aan vergroters de corresponderende filtratiegraden.
    2. (ik weet niet of dit op Durst vergroters zit, de 670 alleszins niet, op mijn Meopta wel...) er bestaat ook wel een knop om de filtratie volledig op te heffen, handig bij het scherpstellen. Ik heb het al meerdere keren voorgehad dat die knop geactiveerd was en de verschillen in filtratie die je dan ziet, zijn louter illusie... stom he ;-)

Afdrukken met graad 5 probeer ik persoonlijk te vermijden. Het wijst mezelf er dan op dat ik niet correct belicht heb of geen compensatie in de ontwikkeling van het negatief gestopt heb. Probeer dit te vermijden behalve wanneer je een effect achterna loopt.

G

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ha Marc,

Dank voor je antwoord. Heb zelf wel eens kleinbeeld met een 80mm afgedrukt en 6x4,5 met een 50mm, gewoon om te proberen, maar zag geen heel erg in het oog springende zaken. Daarom kon ik me ook niet voorstellen dat 6x7 met een 80mm opeens zoveel problemen zou opleveren, vandaar mijn vraag. Het zal van objectief tot objectief en wellicht van vergroter tot vergroter verschillen.

Groet, Paul.
    Het heeft ook nog te maken met de vergrotingsmaatstaf. De beeldcirkel van je lens is bij een kleine vergroting veel groter omdat je lens verder van het negatief zit. Omdat lang niet iedereen regelmatig op 50 x 60 en groter drukt, zou ik eerst een experiment met een neutraal grijs negatief doen voor ik op zoek zou gaan naar een 105 mm lens. Wanneer je op de hoogste stand van je vergroter minder dan een stop verschil hebt tussen centrum en hoek kun je er rustig van uitgaan dat je op een 20 x 25 vergroting geen verschil zult zien tussen een 80 mm en een 105 mm lens.

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin