Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,721   Posts: 1,514,916   Online: 1037

Page 2 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 11 to 20 of 53

Shooter
    Large Format
    Gefeliciteerd!
    Groet, Jan

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Dank je. Ik kan niet wachten! Leuk is dat toch als er iets nieuws is in de DoKa.

Gelukkig blijft het hete zomerweer nog even uit (sorry voor alle vakantiegangers!).

Groetjes en fijn weekend voor allemaal.
    Anne Marieke

Shooter
    Large Format
    Wat mij net gebeurd is... ben er nog helemaal beduusd van. Ga ik even een pakje film kopen, kom ik met een Durst 138 S thuis! Nou ja, ga ik maandag halen. Het monster moet uit elkaar want zo past het nooit in een kever!
    Hadden ze zomaar staan, met alle codensors en lenzen van kb tot 13x18 + glasloze negatiefhouders + repro inrichting. Van een overheidsinstelling geweest en in nieuwstaat.
    Nou ja, heeft niets met deze thread te maken. Ik loop gewoon een beetje over :-))
    Jan

Shooter
    35mm Pan
    Hallo Paul,
    Ik heb een monochrome processor, dat is er een zonder verwarming. Ik maak mijn chemicalien aan op 20 graden. In mijn doka is het altijd ongeveer die temperatuur. Verwarming is overbodig voor zwart-wit.
    De processor is mooi slank en de washer schuif je er tegen aan. Het manouvreren met papier gaat uitstekend. Het scheelt een berg ruimte en het is schoon. En wat ook werelds is is het gemak waarmee je aan het werk kunt. Hup dekseltje eraf en aan de slag. Klaar? Dekseltje er op. Beide apparaten heb ik voor max.30x40.
    groet,
    Jaap
    De processor is 2e hands.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    OK, met enige Gardena (tuin) hulpstukjes kan mijn washer vanaf nu uit de kraan drinken. Nog even de afvoer onderbreken en een stukje ertussen zetten (ja, ik dus niet hè) en we zijn 'in business'. Ik kan niet wachten. Er is mij beloofd dat het morgen allemaal gaat gebeuren. Jippie!

Jan, maak je maar niet druk om dat stukje 'off topic', we zijn allemaal wel eens enthousiast over een nieuwe DoKa aanwinst, nietwaar? Ik in ieder geval wel!

Jaap, wat een enorme luxe om een DoKa te hebben die altijd ongeveer 20° is. Mijn DoKa zit in de nok van ons huis, en is 's zomers behoorlijk heet (maar ik heb een airco) en 's winters vriest het er zo'n beetje (maar ik heb een verwarming). Ik moet dus altijd of afkoelen, of opwarmen voordat ik kan beginnen.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Dank je. Ik kan niet wachten! Leuk is dat toch als er iets nieuws is in de DoKa.
    Ja Annemarieke, dat kan ik beamen. Gisteren is mijn donkere kamer afgewerkt (plafond en muren geëgaliseerd), binnenkort leg ik de vloerbedekking, monteer ik een goede (hele stevige) plank voor mijn nieuwe Durst 900, breng voldoende dokalampen aan, hang voor het eerst in mijn dokaleven een elektrische filmdroger (in een zak) op en nog zo het een en ander aan nieuwigheden, en dan ga ik Fuji Acros op 135 en 120 proberen in de X-tol (1+1) voorlopig, maar gauw ook eens (1+3) proberen. Leuk is dat, nieuwe dingen in de doka! :-) Heb voor het eerst ook Agfa bariet besteld (dwz. in de nieuwe versie, sinds Record Rapid heb ik geen Agfa-bariet meer gebruikt...). En ga dat afzetten, vergelijken met papier van het Franse Bergger, wat ook niet mis is om het zacht te zeggen.

Gelukkig blijft het hete zomerweer nog even uit (sorry voor alle vakantiegangers!).
    Grappige opmerking. Ik woon door omstandigheden (Française ontmoet op Amsterdams terras en die vervolgens achterna gehold...) in zuid-Frankrijk en als het hier echt heet begint te worden (> 40 graden), dan duik ik bij voorkeur mijn doka in, omdat het daar relatief koel blijft... :-) Maar ik ben het met je eens dat het ideale dokaweer bestaat uit enorme regenbuien, gepaard met hevig onweer en het liefst ook verschrikkelijke windstoten. Dan voel je je pas echt geborgen in je eigen donkere hok met dat rode licht!

Groet, Paul.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
    [knip - Durst 138 S compleet]
    Hadden ze zomaar staan, met alle codensors en lenzen van kb tot 13x18 + glasloze negatiefhouders + repro inrichting. Van een overheidsinstelling geweest en in nieuwstaat.
    Nou ja, heeft niets met deze thread te maken. Ik loop gewoon een beetje over :-))
    Erg leuk Jan en ik ben op een gezonde manier jaloers, had ik die bak maar! En een beetje off-topic is in dit verband niet erg. Want waar anders dan op APUG kun je nog je enthousiasme kwijt over bv. zo'n Durst 138? Ik moet bekennen dat ik dit forum over (voornamelijk) analoog zwartwit erg waardeer. Leuker dan de discussiegroep nl.foto. Die is vrijwel geheel gedigitaliseerd.. .

Groet, Paul.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by jaap
    Hallo Paul,
    Ik heb een monochrome processor, dat is er een zonder verwarming. Ik maak mijn chemicalien aan op 20 graden. In mijn doka is het altijd ongeveer die temperatuur. Verwarming is overbodig voor zwart-wit.
    In denk dat je bedoelt: in jouw geval? Volgens mij maakt het voor zwartwit wel degelijk uit of je ontwikkelbad voor papier 17 of 23 graden is.
    Quote Originally Posted by jaap
    De processor is mooi slank en de washer schuif je er tegen aan. Het manouvreren met papier gaat uitstekend. Het scheelt een berg ruimte en het is schoon. En wat ook werelds is is het gemak waarmee je aan het werk kunt. Hup dekseltje eraf en aan de slag. Klaar? Dekseltje er op. Beide apparaten heb ik voor max.30x40.
    Klinkt aantrekkelijk allemaal, opnieuw heb ik een goede reden weer eens wat beter naar die spullen van Nova te kijken. Een dergelijk ontwikkelsysteem is eigenlijk heel slim bedacht. Maar voorlopig houd ik het nog even bij bakken (ook standaard 30x40).

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ik hou het ook op bakken, gecombineerd met mijn washer, omdat ik voornamelijk lith-print, en dan moet je dus kunnen zien wat er gebeurt in de ontwikkelaar om op tijd de print er uit te 'snatchen'.

Je hebt gelijk Paul, de temperatuur van je ontwikkelbad maakt wel degelijk uit en ik denk ook dat Jaap bedoelt dat die van hem altijd op 20° is. Daarom was ik ook zo jaloers! Scheelt een hoop gedoe vooraf.

Shooter
    Plastic Cameras
    [...]omdat ik voornamelijk lith-print, en dan moet je dus kunnen zien wat er gebeurt in de ontwikkelaar om op tijd de print er uit te 'snatchen'.
    Wat is daar zo leuk aan, lith-printen?

Groet, Paul.

Page 2 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin