Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,587   Posts: 1,545,838   Online: 1138

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 41 to 50 of 53
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Keuzes

Quote Originally Posted by Fotohuis
    Zo raar is die gedachtengang niet, wij zien dit al meer dan 7 jaar aankomen en hebben ons daar wat verder in verdiept.

Het is een proces dat klanten moeten wennen aan het feit dat ze een aantal zaken niet meer in de winkels vinden en dit op het internet kunnen bestellen en met b.v. TPG-Post dit thuis bezorgd krijgen. Het Wehkamp gevoel, maar dan zonder hond onder de brievenbus.

Aan de andere kant zijn er de speciale duurdere artikelen die men toch graag even wil bekijken en in een gewenste configuratie wil bestellen. Een analyser, vergroter, vergrotingsraam, bariet archive washer. Maar ja als je daarvoor naar resp. Fischach of Wetzlar, Berlijn of Bolzano en Warwick moet afreizen wordt toch alles een beetje lastiger.

Maar goed, misschien moet je ook voor een Leica voortaan naar Solms vertrekken.

Prettig week end.
    Robert,
    Twee dingen nog voor het slapen gaan.
    1. Wellicht hoef je straks helemaal niet meer naar Solms. Ze zijn daar nl ook in mineur aangezien ze meer dan 12 milj. Euris verlies gedraaid hebben over de afgelopen 3 kwartalen van 2004. Het uitstel van de Digitale Achterwand zou te maken hebben met softwarematige problemen? Ik hoor in de Duitse wandelgangen al roepen dat dat niet zo is. Zou louter en alleen een geldkwestie zijn nu Leica er zo slecht voor staat. Hoe mooi Leica ook is, ze hebben de boot finaal gemist. Niet voor een paar jaar maar zeker al 25 jaar geleden. In 1975 om precies te zijn heb ik een hotel in de omgeving van Nijmegen eens een demodag gehad, georganiseerd door Odin en verzorgd door de heren uit Wetzlar (destijds nog!). Men toonde toen de allereerste autofocus LeicaFlex. Het was een werkend model en ze waren louter enthousiast net als de aanwezigen. Wat is er van terecht gekomen....
    2. Noem mij nog eens fotozaken in Nederland waar je een aardig assortiment aan goederen vindt voor ons analoge werkers. Als die er zijn en ze hebben een goed assortiment dan zijn dat de bedrijven waar wij, fanatieke en kritische zwart/wit werkers, graag onze spullen willen bestellen cq gedemonstreerd krijgen, mits de servicebereidheid op niveau is. Maar helaas moeten we het nu vaak al over de grenzen heen halen. Andere keuzes worden steeds geringer.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Het hele doka gebeuren zit natuurlijk in een niche markt waar je aardig inventief moet zijn om een redelijk productenpakket te kunnen presenteren. Daarnaast is het in die doka chemie en films niet erg gemakkelijk om wat omzet te draaien dus moet je er best wel wat liefhebberij in hebben om zoiets te ondersteunen.

Tel je daar de gemiddelde service vriendelijkheid bij op in een gemiddelde fotozaak, dan komt iedereen gauw tot de conclusie dat deze markt verloren is.

Het is natuurlijk veel sneller verdient om een D70 of 300D met C.F. en accu's te schuiven met een boek "hoe fotografeer ik digitaal" dan een rolfilm te verkopen voor Eur. 2,50 met een paar flesje AM50 voor hetzelfde bedrag en daar dezelfde 10 minuten tijd aan te moeten besteden om uit te leggen waarom juist deze ontwikkelaar goed bij de betreffende film past.

Maar goed de tijd zal het leren welke kant we in de fotografie zullen opgaan.

Robert

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Een aantal dagen geleden na onze lessen stonden we even over foto's te praten. Iemand had zo'n mju style gekocht. Ik zeg handige dingetjes, waterdicht etcetera. Het zijn idd wel goede toestelletjes.... op bepaalde vlakken

Een wat foto's bekeken want een aantal van deze mensen waren voor hun vak geschiedenis naar Reims geweest.... natuurlijk op het lcd-scherm. Laten we de foto's afdrukken? Neen, ik denk dat van deze studenten die een digicompact meehadden nog geen 20% de foto's laat afdrukken! (wat ergens wel de doodsteek is voor de kleine fotograaf die je in enkele dorpen vindt - tenzij die het genoeg kan uitleggen om genoeg digitale toestellen te verkopen, tenslotte zijn ze toch waardeloos na 2 jaar (imho: voor mij niet indien ik hiermee zou werken))

Maar dan kwam nog het ergste: de jongen met de mju: dat is gemakkelijk zo'n klein toestelletje als je op reis bent. Ik: ja idd gemakkelijk, maar ik doe dat anders: fotorugzak met enkele lenzen en sleuren met het statief....
    Reactie van iemand anders: ah, dat is belachelijk! (stond even versteld daar iemand waarvan ik het niet verwacht had mijn keuze nt respecteerd)
    Had beter geantwoord: tja, dan ken je er toch niets van! Maar heb maar gezwegen...
    Typisch voor vele mensen: staan zeveren over iets waar ze NIETS van kennen.

Maar hoe is die mooie poster gemaakt....

Antw: Fuji Velvia 50 grootformaat
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Zoals Picasso misschien gezegd zou hebben

I have discovered digital photography. Now I can kill myself. I have nothing else to learn.
    M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Ja, Marc, da's een heel mooi citaat eh... zo bol van de ironie...

aan PieterB: soms vind ik een rugzak met lenzen en statief ook belachelijk en dan trek ik er opuit met de Olympus XA (en binnenkort terug met de Leica). 't Is maar net wat je wil.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    ok, soms kan het 'overkill' zijn - daar heb je volledig gelijk in. Maar hier was het wel anders bedoelt... namelijk uit onwetendheid.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Het is natuurlijk veel sneller verdient om een D70 of 300D met C.F. en accu's te schuiven met een boek "hoe fotografeer ik digitaal" dan een rolfilm te verkopen voor Eur. 2,50 met een paar flesje AM50 voor hetzelfde bedrag en daar dezelfde 10 minuten tijd aan te moeten besteden om uit te leggen waarom juist deze ontwikkelaar goed bij de betreffende film past.
    Dat is misschien waar. Maar hoeveel digitale toestellen zullen ze aan diezelfde klant kunnen verkopen? Natuurlijk zijn er altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste willen. Maar geldt dat voor de grote meerderheid? Nu kun je mensen nog overtuigen van het nieuwe digitale speeltje. Maar wat moet zo'n camera over tien jaar nog aan nieuwe gadgets vertonen? Ingebouwde televisie-ontvangst?

Ik vermoed dat de digitale camera markt over enkele jaren aardig verzadigd raakt. En wat valt er dan nog te verdienen aan foto's die niet afgedrukt worden?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Gaat echt niet meer over een printwasher...

Ik wil pas een digitale camera als die gaat ruiken naar de doka...

En Gilbert, hoe bevalt de DIGITALE camera die je onlangs in Houten hebt gekocht?!
    Zelfs de meest verstokte grootformaat-bariet-fotograaf gaat op den duur overstag naar digitaal. Al is het maar een beetje voor het handige en voor de snelheid... (Geen schande, we zijn allemaal een beetje digitaal, je kijkt toch ook op dit forum?)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Merlin
    Zelfs de meest verstokte grootformaat-bariet-fotograaf gaat op den duur overstag naar digitaal. Al is het maar een beetje voor het handige en voor de snelheid...
    Maar waarom noem je dat meteen 'overstag'? Beide manieren zijn gewoon naast elkaar te gebruiken hoor. Ik heb een vier jaar oud digitaal compactgeval met 3mp's erin en daar maak ik hele aardige foto's voor het familiealbum mee (en soms zelfs een plaatje dat ook buiten dat album bestaansrecht zou kunnen hebben). Dat die foto's door centrales steeds weer met andere kleuren worden afgedrukt, is weer een ander verhaal.

Maar zwartwit op film maken is voor mij weer een hele andere bezigheid, veel intensiever en op een bepaalde manier veel belangrijker. Net zoals in de donkere kamer een foto afdrukken. Dat is echt een hele andere bezigheid dan met wat level-schuiven in Photoshop spelen.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    En Gilbert, hoe bevalt de DIGITALE camera die je onlangs in Houten hebt gekocht?!
    Daar heb ik vier foto's mee gemaakt van mijn kinderen om ze naar oma te mailen. En een dertigtal van mijn doka, om die op apug te zetten. Sindsdien ligt hij werkeloos in de doka...
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin