Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,548   Posts: 1,573,027   Online: 849

Page 1 of 6 123456 LastLast
Results 1 to 10 of 53

Shooter
    Medium Format
    Images
    9

Nova Print Washer

Hartelijk dank aan Jan Nieuwenhuysen voor de tip dat Nova UK wel degelijk rechtstreeks levert aan fotografen in Nederland.

Na een zeer teleurstellend bezoek aan de firma Van Puffelen afgelopen zaterdag, heb ik vanmorgen mijn printwasher rechtstreeks besteld bij Nova.

Het scheelt maar liefst 95 euro met Van Puffelen, en de Nova-totaalprijs is inclusief de (uiteraard) hoge verzendkosten en inclusief de aan- en afvoerslangen, die Van Puffelen ook nog eens apart in rekening brengt. Waarschijnlijk hanteert Engeland andere maten kranen en buizen waar de boel op moet worden aangesloten, maar daar is wel weer een mouw aan te passen.

En, oh ja, de levertijd is ook nog eens twee *maanden* sneller. Het verzenden duurt 48 uur en het apparaat gaat vandaag bij Nova de deur uit.

De service was zeer vriendelijk en efficiënt. Men heeft mij al twee keer teruggebeld sinds mijn eerste telefoontje.

Zo kan het dus ook!

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Large Format
    Anne Marieke, fijn te horen dat mijn reactie nog op tijd kwam en dat je er wat aan gehad hebt!
    Ik gebruik mijn spoelapparaat voor negatieven en prints. Ik hang de negatieven en 4x5 contactafdrukken in de spoeler mbv 'NOVA clips'. Fantastische dingen. Ze houden je papier of afdruk aan het uiterste randje beet en laten slechts twee speldeprikjes achter.
    Als je rolfilm gebruikt en bijvoorbeeld 20x25 afdrukken maakt heb je die clips overigens helemaal niet nodig.

Vwb de slangen: ja de slangmaat is in de UK anders dan hier. De slang die standaard meegeleverd wordt was voor mij een beetje te kort en ik heb Matt dat destijds doorgegeven. Hij zei dat hij de optie zou willen bieden om langere slangen mee te leveren. Mocht dat (nog) niet kunnen: RU58 in Den Haag heeft passende slangen voor alle aansluitingen op de spoeler. Zij hebben mij destijds perfect geholpen.

Groet, Jan

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Hoi Jan,
    Bedankt weer voor de informatie.
    Ik gebruik voornamelijk rolfilm, en dat spoel ik gewoon in de tank. Gaat perfect.

Voor wat betreft de afdrukken: ik heb in Schotland bij mijn vrienden met een Nova printwasher gewerkt, en er zat een handig kunststof staafje bij waarmee ik de prints uit de washer kon opvissen. Dat werkte prima. Nu moet ik bij bariet natuurlijk wel voorzichtig zijn dat ik het papier daardoor niet beschadig, maar dat zal wel lukken. Zo niet, kan ik altijd nog van die clips bestellen. Dan zeker rechtstreeks bij Nova, of één van de andere Engelse webwinkels (ik heb o.a. hele goede ervaringen met Firstcall Photographic) want Van P. hoeft van mij echt niet meer.

Bedankt voor de tip voor wat betreft de slangen/koppelstukken.

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Annemarieke,

Wat is precies het verschil tussen spoelen met die printwasher en ouderwets onder de kraan, al dan niet in een bak? Beter, (water)efficiënter, sneller?

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Het grote voordeel is dat je je prints gescheiden kunt spoelen. In de washer die ik heb gekocht zitten 5 slots (gleuven) waarin je prints helemaal apart gespoeld worden. Het water van het ene slot komt niet bij het andere.

Voor mijn barieten is dit een enorm voordeel, want als ik er een paar achter elkaar print, weet ik op een gegeven moment niet meer hoe lang de prints hebben gespoeld (toch minimaal een half uur per print voor bariet) en voor mij nog belangrijker: iedere keer dat ik weer een print in de wasbak gooi, vervuilen de andere prints weer met fixeer.

Nu kan ik gewoon per slot bijhouden hoe lang een print heeft gespoeld.

Ik heb afgelopen november en februari in een DoKa in Schotland met een Nova washer gewerkt, en was er meteen compleet verslingerd aan.

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Ha Anne marieke,

Dank voor je antwoord. Ik heb al vaker met een scheef oog naar die spullen van Nova gekeken (ook dat verticale papierontwikkelsysteem), maar vind ze doorgaans nogal prijzig. De voordelen van die printwasser zoals jij ze noemt, zijn natuurlijk wel duidelijk.

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Hoi Paul,
    NOVA-spullen zijn inderdaad zeer prijzig, maar dan heb je ook wat.

Ik ben dan ook zeker niet over één nacht ijs gegaan. Uiteindelijk was de NOVA WashMaster II voor mij de beste oplossing en na veel vijven en zessen heb ik hem besteld. Hij kan elk moment hier aankomen en ik kan niet wachten!

Het KNMI voorspelt perfect DoKa weer: regen.

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    35mm Pan
    Hallo Annemarieke,
    Ik heb net een 2-slots washer bij Nova gekocht. Buitengewoon plezierig werken. En een 2e hands monochrome 3 slots-processor. Wat een luxe!
    Mijn eerste ervaringen zijn erg positief. Ben benieuwd of de chemicalien inderdaad zolang goed blijven.
    Het is goed zakendoen met Nova.
    Jaap

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by jaap
    En een 2e hands monochrome 3 slots-processor. Wat een luxe!
    Mijn eerste ervaringen zijn erg positief. Ben benieuwd of de chemicalien inderdaad zolang goed blijven.Jaap
    Ha Jaap,
    Ik ook! Vertel er eens wat meer over als je wilt. Blijven de baden goed op temperatuur, is het makkelijk werken met zo'n constructie of is het lastig om de papieren van de ene naar de andere bak te verplaatsen? Gaat het ook goed met het dikkere en halsstarriger barietpapier? Is het prettiger werken dan met bakken of juist niet?

Ik denk erover om zelf een dergelijk systeem voor grotere formaten (50x70) te fabriceren. Moet niet heel moeilijk zijn en is beslist heel veel goedkoper dan die dingen van Nova zelf (als dat al tot 50x70 gaat?).

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Mijn Nova washer is vanmorgen aangekomen.

Kan niet wachten om hem uit te proberen, maar we moeten eerst nog even de extra kraan en de afvoer maken, en verloopstukjes van Engelse naar Nederlandse maten!

Prima service van Nova.

Groetjes,
    Anne Marieke

Page 1 of 6 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin