Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,722   Online: 823

Results 1 to 9 of 9

Thread: Wisselzak...

Shooter
    35mm

Wisselzak...

Hoi,

Ik heb voor op reis een ontwikkelzak gekocht, om toch films in mijn tank te kunnen laden en zo op reis gelijk te kunnen ontwikkelen.

Mijn vraag: Waar moet ik precies opletten bij zo'n wisselzak, zonder dat er daglicht bij komt? Of anders gezegd: Hoe houd zo'n wisselzak precies het daglicht buiten de zak? Je moet er immers toch je armen insteken; je hebt dan toch kieren...!?

Benny

Shooter
    Multi Format
    Als er licht bij je film zou komen werden die dingen niet verkocht, dat lijkt me logisch .

Ik denk dat je je armen er nog niet in hebt gestoken, dan merk je dat de armingangen (?) dubbel zijn uitgevoerd. Er zitten als het ware 2 mouwen per arm in. Dat werkt als een lichtsluis.

Shooter
    35mm
    Dirk,

De armen erin gehad, en het klopt wat je zegt.

Ik had nog nooit eerder zo'n zak gebruikt, omdat ik het altijd in mijn doka deed, maar voor op reis is het wel zeer handig.

Benny

Shooter
    35mm
    weet iemand waar deze zakken te koop zijn en hoe duur?

Shooter
    35mm

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Let op, niet alle types wisselzakken blijken dicht te zijn voor IR-licht.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Houdt er ook rekening mee dat sommige zakken lichte stofnesten kunnen zijn van binnen. Dat is geen probleem als je slechts film verwijderd, wel als je 4x5 holders wilt laden. Ik kocht eens een zwaar katoenen wisselzak. Hoewel de stof redelijk "glad" en schoon aanvoelde, constateerde ik toch los stof aan de binnenkant. Haast onvermijdelijk met deze natuurlijke vezels, beter is een kunsstof wisselzak. Uiteindelijk heb ik de binnenkant van de zak van een extra laag zwart plastic voorzien, van die zware kwaliteit om dingen waterdicht te maken, waardoor de boel nu "stofvrij" is.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Houdt er ook rekening mee dat sommige zakken lichte stofnesten kunnen zijn van binnen. Dat is geen probleem als je slechts film verwijderd, wel als je 4x5 holders wilt laden. Ik kocht eens een zwaar katoenen wisselzak. Hoewel de stof redelijk "glad" en schoon aanvoelde, constateerde ik toch los stof aan de binnenkant. Haast onvermijdelijk met deze natuurlijke vezels, beter is een kunsstof wisselzak. Uiteindelijk heb ik de binnenkant van de zak van een extra laag zwart plastic voorzien, van die zware kwaliteit om dingen waterdicht te maken, waardoor de boel nu "stofvrij" is.
    Stof is een probleem. Maar wanneer je een kunststof wisselzak hebt, dan kleeft stof aan de binnenzak als gevolg van statische oplading. Wel klop ik na iedere sessie los stof uit de wisselzak. Nogal wat van dat zogenaamde stof blijkt overigens gedesintegreerde coating van de zak te zijn.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Stof is een probleem. Maar wanneer je een kunststof wisselzak hebt, dan kleeft stof aan de binnenzak als gevolg van statische oplading. Wel klop ik na iedere sessie los stof uit de wisselzak. Nogal wat van dat zogenaamde stof blijkt overigens gedesintegreerde coating van de zak te zijn.

Jed
    Van die gedesintegreerde coatings had ik gelukkig nooit last met dat zware katoen. Het plastic dat er nu aan de binnenkant tegenaan zit, is niet zo "statisch" gevoelig als sommige andere plastics, maar je hebt gelijk dat het aantrekken van stof door statische lading in de analoge fotografie soms aardig irritant kan zijn... Als het moet pak ik altijd even de stofzuiger om de zak of de 4x5 filmhouders even "uit te zuigen"
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin