Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,461   Posts: 1,570,631   Online: 808

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Ontluchting doka

ik ben aan het uitvissen hoe of ik het beste een ontluchting in de doka kan inbouwen. Ik zag van die buisventilators. Ik zit met de doka boven een schuin dak waar evt. een pijp op kan.

Heeft er iemand ervaring met ventilatoren en doka??

Shooter
    Medium Format
    Ja hoor, gewoon 2 45 graden bochten in de buis en hij is lichtdicht. Maar bedenkt wel dat een afzuig ventilator alleen goed werkt als die ook aanvoer van lucht heeft en dat is in een lichtdichte ruimte vaak een probleem. Dus moet je ook een rooster in de deur hebben waar wel lucht maar geen licht doorheen kan.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik ben aan het uitvissen hoe of ik het beste een ontluchting in de doka kan inbouwen. Ik zag van die buisventilators. Ik zit met de doka boven een schuin dak waar evt. een pijp op kan.

Heeft er iemand ervaring met ventilatoren en doka??
    Ik heb vrij slechte ervaringen met ventilatoren en doka ivm het opwervelen van stof in het geval je geen droogkast voor je negatieven herbt. Stof-problemen heb ik bij het vergroten niet, maar ik gebruik glasloze negatiefhouders.
    Maar wat wil je eigenlijk wegzuigen? (sommige mensen kunnen niet tegen de lucht van azijnzuur) Of wil je de lucht gewoon verversen?

Jed

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Ik heb als afzuiging in mijn doka een dampkap geinstaleerd , gewoon een goedkoop model , maakt dan wel een beetje lawaai , maar radio een beetje harder en dan heb ik er geen last van. En last van licht inval heb je dan ook niet.
    Alle handelingen in de doka gebeuren bij mij onder de kap.
    Lucht invoer krijg ik via de deur , maar is wel lichtdicht , door een luchtsluis.
    Ludo.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Jed,

ik wil eigenlijk voorkomen dat ik schadelijke stoffen inadem in hoeverre ook daadwerkelijk het geval is weet ik niet, maar ik dacht beter voorkomen dan genezen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Jed,

ik wil eigenlijk voorkomen dat ik schadelijke stoffen inadem in hoeverre ook daadwerkelijk het geval is weet ik niet, maar ik dacht beter voorkomen dan genezen.
    Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat hier schadelijke stoffen in dampvorm vrijkomen. Dit zou ontoelaatbaar zijn. Er zijn mensen die de lucht van azijnzuur irritant vinden. Maar dat is een andere zaak.
    Dat betekent niet dat de baden in vloeistofvorm niet schadelijk zouden zijn. Zo zijn er mensen met een allergie voor metol En er zijn toxische chemicalien. Dus je moet er voor zorgen dat je dat spul niet binnen krijgt.
    Net zo met de verwerking van vaste chemicalien.
    Maar de normale baden die in een doka gebruikt worden dienen safe te zijn op het punt van inademen.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ja hoor, gewoon 2 45 graden bochten in de buis en hij is lichtdicht. Maar bedenkt wel dat een afzuig ventilator alleen goed werkt als die ook aanvoer van lucht heeft en dat is in een lichtdichte ruimte vaak een probleem. Dus moet je ook een rooster in de deur hebben waar wel lucht maar geen licht doorheen kan.
    Zo werk ik ook. De aanvoer zit echter achter mijn keukenblok zodat er geen stof meekomt en ook dit lichtdicht is.

Buisventilatoren kun je gemakkelijk verkrijgen in elke DHZ winkel. Let wel op de capaciteit en de inhoud van je doka.

Groetjes,

Robert

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by hasselbladuser View Post
    Goede tips, maar houdt er wel rekening mee dat een metalen, vaak niet zwarte, flexibele buis nog steeds een kleine hoeveelheid licht kan binnenlaten. Het zal niet veel zijn, zeker als aan het eind nog een ventilator is geplaatst, maar lichtdicht is niet gegarandeerd als de buis niet pikzwart is...

Ook het lichtdichte rooster is een goede tip. Heb er zelf 1 gemaakt van twee zwart geschilderde "buiten-"roosters voor ventilatieopeningen, in combinatie met twee stukken zwart passepartoutpapier. Lichtdicht maar toch ventilatie.

Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik heb vrij slechte ervaringen met ventilatoren en doka ivm het opwervelen van stof in het geval je geen droogkast voor je negatieven herbt.
    Als er zoveel stof ligt en het ook nog opwervelt dan: 1) wordt het tijd voor de stofzuiger in de doka, 2) is je ventilator te krachtig.

Een normale badkamer ventilator zou al goede resultaten moeten opleveren zonder stof te doen opwervelen. Het beste is natuurlijk een vorm van speciale afzuigkap direct boven de bakken, zoals sommige fabrikanten leveren voor doka's (kijk speciaal hier voor goede info over donkere kamer ventilatie):

, maar mijn doka heeft simpelweg een badkamer ventilator +/- 1 meter boven de bakken. Helpt al zeer goed met het voorkomen van de opbouw van teveel dampen, met name van de toch wel wat ruikende fixeer...

Op deze pagina kun je foto's van mijn badkamer / donkere kamer zien, met de ventilatie aangebracht:

http://www.apug.org/forums/forum43/4...rkrooms-3.html

Even naar beneden scrollen tot je mijn naam en de foto's ziet.

Marco
    Last edited by Marco B; 07-30-2010 at 05:37 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voor film (drum) ontwikkeling is de chemie damp minimaal.

Werk je voor afdrukken met een verticale (Nova) sleufprocessor of in Jobo papieren drums dan is het ook minimaal. Dit is mijn werkwijze met een afzuiging m.b.v. een buisventilator. Dit i.v.m. aanzetten/verdunnen van b.v. seleen toner of azijnzuur.

Citroenzuur is minimaal tevens als reukloze fixeer. De meeste ontwikkelaars is ook geen probleem. Ik werk (bijna altijd) met vloeibare chemie. Aanzetten van poeders in de doka is zowiezo NIET aan te raden.

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo Willie,

Ik heb in mijn nieuwe doka destijds e.e.a aangelegd. De ventilator zit in een geluiddichte box (zie foto) Een van de slangen leidt de afgezogen lucht naar buiten. De twee andere slangen eindigen in een kap die boven mijn doorloopmachine hangt en boven mijn spoelbak. Ik zal binnenkort nog een fotootje maken om het te verduidelijken.

Ik denk overigens dat een buisventilator wel wat herrie zal maken als ie in de doka zelf geplaatst wordt.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails fotoapparatuur 016.jpg  

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin