Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,300   Posts: 1,535,870   Online: 957

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Medium Format

schoonmaken ontwikkeldrum

Waarmee kan je het beste je papierontwikkeldrum en evt andere app goed en veilig schoonmaken,zodat achtergebleven bestanddelen ook na spoelen geen invloed uitoefenen op je chem. dus ontwikkelproces.

ik hoorde iets van schoonmaakazijn ( een scheut bij water ) maar werkt dit en is het veilig ???????????????

groetjes

ruud

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Schoonmaakazijn is gewoonlijk 8 tot 15% azijnzuur, een zwak zuur (structuurformule CH3COOH), goed oplosbaar in water. Ofwel: uitspoelen met water en het is weg. Veilig dus.
    Wat zou je denken van de afwasmachine? Ik doe vaak een extra wasje, overigens zonder huishoudelijke spullen in de vaatwasser. Het wordt er erg schoon van en het kan geen kwaad voor je machine of voor je spullen. Alleen papieren etiketten kunnen verweken. Ik gebruik zelf een kleurcodering op basis van gekleurd plakband, dat blijft er netjes op zitten.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Jaap

Wat doe je dan als oplosmiddel tegen de aanslag in je afwasmach.
    heb ik overigens niet !!!
    ouderwets afwassen doen wij nog !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Shooter
    4x5 Format
    Vaak werden professionele doka spullen met 10% oxaalzuur gereinigd. Natuurlijk goed naspoelen.

Shooter
    Medium Format
    Ik weet wel dat na het gebruik van oxaalzuur er gespoeld moet worden met water en azijn,omdat anders de werking van oxaalzuur door gaat.

Shooter
    Medium Format
    Gewoon schoonmaakazijn en naspoelen werkt goed. Als je zelf stopbad maakt met citroenzuur, dan werkt dat ook goed. Zelf heb ik in mijn fanatieke kleurentijd (cibachrome) wel eens een drum gereinigd met een kukident bruistablet (voor kunstgebitten) en dat gaat ook goed. (wel ook naspoelen) Bij gebruik van afwasmachine er voor oplotten dat de temperatuur niet te hoog gaat. De nieuwe paterson spiralen kunnen hier niet tegen (70C) de oude spoelen wel, maar 50C is genoeg.

groetjes,

Jeroen

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Naast de afwasmachine met blokjes voor in die machine, het ik met Amaloco H16 Laboclean gewerkt. Verder gebruik ik sterkere zuren dan citroenzuur, want anders kan je net zo goed een borstel en zeep nemen. Verwacht niet te veel van zwakke zuren. Maar dat ligt wel aan de neerslag die je in je spullen hebt en of het materiaal glas of plastic is. Glas adsorbeert (stoffen hechter er aan) en plastic absorbeert (stoffen kruipen er in). De belangrijkste reden dus om nooit plastic te gebruiken, of in ieder geval nooit van soort vloeistof te wisselen in een bepaalde plastic container. Hanteer daartoe etiketten of kleurcoderingen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin