Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,545,006   Online: 775

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    Multi Format

Thomas Duplex Safelight

een vraag van een beginner

ik heb een Thomas Duplex Safelight met een lagedruk natriumdamplamp in ,
    en ik heb ze nog niet gebruikt (donkere kamer nog in opbouw) .

nu steken daar 2x 2 rode filters in met een rode tape rand , als ik de lamp aanzet komt er een geel licht uit

nu zou ik graag zwart-wit fotografie doen ,heb ik nu rood of geel licht nodig ?

in de handleiding spreekt men over een filter met gele randen :
    http://www.backglass.org/duncan
    /darkroom/thomas_duplex_super_safelight_instr.pdf

de bak heeft kleppen waar de bovenste 2 filters inzitten die ik open kan zetten

alex

Shooter
    4x5 Format
    Geen idee of dit goed is - ik ken de lamp en filters niet. Maar je moet altijd een sluiertest doen als je doka klaar is, omdat niet al het papier een zelfde gevoeligheid heeft voor het dokalicht. Die test loopt ongeveer als volgt: belicht een papier tot heel lichtgrijs. Leg op dat stuk papier om de minuut telkens een muntje en ontwikkel, stop en fixeer het papier na een muntje of tien. Als je meer dan enkele muntjes terug ziet op het papier - dan heb je een probleem en dat kan aan je dokalamp liggen. Vind je ze niet terug - dan is het goed.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Tot een paar jaar terug dacht ik altijd dat natrium licht in de doka het summum was. Totdat ik ging kleurdrukken en in het bezit kwam van een hele mooie natrium lamp. Als snel bleek, deze voor zwartwit werk, het slecht te doen. Ik moest hem zeer ver dimmen, met de kleppen die jou exemplaar ook lijkt te hebben, dat er aanzienlijk minder licht overbleef dan mijn oude vertrouwde Ilford 902. Maar het zal ook afhangen van de filters die er weer voor zitten. Uitproberen is het advies. Of als je geen gezeur wilt gewoon een 902 scoren.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Tot een paar jaar terug dacht ik altijd dat natrium licht in de doka het summum was. Totdat ik ging kleurdrukken en in het bezit kwam van een hele mooie natrium lamp. Als snel bleek, deze voor zwartwit werk, het slecht te doen. Ik moest hem zeer ver dimmen, met de kleppen die jou exemplaar ook lijkt te hebben, dat er aanzienlijk minder licht overbleef dan mijn oude vertrouwde Ilford 902. Maar het zal ook afhangen van de filters die er weer voor zitten. Uitproberen is het advies. Of als je geen gezeur wilt gewoon een 902 scoren.
    Ik zou ook voor de Ilford 902 kiezen, maar dat neemt niet weg dat je de sluiertest moet doen. Er zijn papieren die een ander licht nodig hebben. Meestal wordt je in de bijsluiter van het vergrotingspapier hiervoor gewaarschuwd; dus lees de bijsluiter.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin