Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,561   Posts: 1,545,272   Online: 817

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    35mm

Vraagjes over spiraal van Jobo 2236 (club)

Hallo,

ik wil dit weekend mijn eerste 120mm film ontwikkelen.
    Ik heb hiervoor een oude Jobo-ontwikkeltank (N°2236 <club>) liggen met een plastic spiraal.
    De spiraal ziet er echter iets anders uit dan mijn "nieuwe" paterson spiraal (waar alleen 35mm films op kunnen gespoeld worden, helaas).

Zo zit er namelijk aan de bovenste spiraal een rood transparant "lipje" dat vastzit aan de buitenkant van de spiraal, dwars over de spiralen heengaat (maar over de bovenkant heen, dus niet aan de onderkant waar de film tussenschuift) en ergens in het midden is er eensoort van "knopje" dat tussen de spiralen zit gedrukt.
    Je kan het "knopje" er ook tussenuitdrukken.

Ik heb het gevoel dat door dat knopje ik mijn film maar tot daar ga kunnen inschuiven. Moet ik het knopje er dan uitdrukken? Maar waarvoor dient het dan als ik het er tussenuit moet drukken?
    Ik heb zitten googelen, maar heb er niks over gevonden.

Tweede vraag, op deze spiraal zitten aan het begin ook geen kogels. Moet ik ergens op letten bij het inspoelen?

Reden waarom ik het vraag en het niet uitprobeer: ik heb voorlopig maar één film.
    Vermits er foto's opstaan (ik ben de camera ook een beetje aan het testen) zou ik liefst deze film ook ontwikkelen, en ga mijn best doen dat deze onmiddellijk lukt.
    (Moest het me niet lukken, is dat geen ramp natuurlijk, dan gebruik ik deze film om in daglicht te oefenen, maar ik ga me toch wagen aan het "echte" werk, vandaar dat ik wat tips vraag.)

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Hoi , Tink
    Weet niet dat je het weet , maar met de paterson spoelen kan je ook 120 film mee ontwikkelen.
    Draai de twee rondingen van het spoel in tegenover zijnde kant en dan komt het spoel los en kan je het instellen op 12O formaat.
    Probeer maar eens. Volgens mij veel gemakkelijker dan het spoel waarover je het hebt.
    Ik doe het tenminste altijd zo.
    Ludo.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Paterson spoelen kun je instellen op 35mm, 127 en 120/220 rolfilm. De oude Jobo spoelen op 35mm, 127 en 120/220 rolfilm, de nieuwe 1501 spoelen op 35mm en 120/220 rolfilm, de rode clip voorkomt als je 2x 120 rolfilm op 1 spiraal zet dat ze gaan overlappen. De 2502 spoelen (grote type) van Jobo kunnen weer 35mm, 127 en 120/220 rolfilm op gezet worden.

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    Ik dacht ook dat ik die paterson misschien wel kon uittrekken, maar het lukt me langs geen kanten. Ik heb de indruk dat als ik nog harder duw en tegelijkertijd rechts draai met één spiraal (tegenrichting van andere) dat ik 'm stuk doe (daar waar ik de jobospoel wel voor verschillende formaten krijg ingesteld).
    De zwarte as krijg ik er wel uit.
    Ik veronderstelde dan maar dat de handleiding van de paterson algemeen was en dat het bij mijn specifieke spoel niet zou lukken.
    Ik moet de echtgenoot misschien eens laten proberen straks.

De patersontank die erbij is, daar past volgens mij ook geen 120mm hoge spoel in (nu, ingesteld voor 35mm, komt de bovenste spiraal aan de onderkant van de trechter).
    Zolang ik de patersonspoel ook niet groter krijg, kan ik ook niet kijken of de patersonspoel in de jobotank past en lichtdicht blijft.

Shooter
    35mm
    De echtgenoot had meer succes.
    Maar volgens mij past hij niet in de jobotank (ik voel met mijn vinger een onderbreking tussen het afsluitende deksel met pijpje voor vloeistoffen en de as van de patersonspoel, wat volgens mij dan niet meer lichtdicht is).
    In mijn patersontank gaat de patersonspoel van 120 zeker niet.

Ik ga het proberen met de jobocombinatie, laat wel weten of het gelukt is.

Nogmaals bedankt voor alle hulp.

Groetjes,
    Tink

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jobo en Paterson spiralen zijn niet uitwisselbaar!

Shooter
    35mm

HET RODE LIPJE

Robert,

Het systeem van het rode lipje ken ik niet maar is het misschien ook
    niet/wel nuttig uit te leggen hoe het werkt!

Groetjes,
    Theo

Shooter
    35mm
    Ok, dat ging dus heel gemakkelijk.
    Makkelijker dan een 35mm film omdat de 120mm veel steviger aanvoelde en zich heel mooi oprolde (net als het schutpapier, dat ging dus bijna vanzelf).

Ook het inspoelen verliep vlot met de jobospoel (en tank), vermits ik nu met mijn duimen moest werken had ik zelfs het gevoel meer controle te hebben over de film tegenover die kogels.
    Ik had de plakband aan het einde op de film gelaten (ipv aan het schutpapier) om een steviger begin te hebben, en de hoekjes van de film afgeknipt.

Merci voor alle hulp!

PS: @ th. van Kints: voor zover ik het nu gezien heb, moet je dat rode lipje met zijn "knopje", of eerder "uitstulping" in de, ongeveer, middelste cirkel van de bovenste spiraal duwen nadat je een eerste 120 mm erop gezet hebt (en die ook volledig hebt ingespoeld zodat die op de binnenste cirkels van de spiraal zit). Dan dus dat lipje met knopje in die ongeveer middelste cirkel van de spiraal drukken zodat je een soort blokkage krijgt. En dan kan je een tweede 120 mm op dezelfde spiraal inspoelen en houdt de blokkage de tweede 120 mm tegen dat die niet tegen de eerste 120 mm zit op te duwen (of er naast gaat schuiven).
    Enfin, zo heb ik het nu toch begrepen.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    HET RODE LIPJE
    Elke Jobo spiraal heeft de capaciteit van 1x 220 of 2x 120 rolfilms. Om te voorkomen dat je bij de tweede 120 rolfilm gaat overlappen spoel je de eerste film door tot het EINDE. Dan klik je de rode clip tussen de spiraal-groef. Hierna spoel je de tweede 120 rolfilm totdat deze net op de spoel zit. De rode clip verhindert dat je per ongeluk te ver spoelt.

E.e.a. moet je wel even oefenen. Het gaat eenvoudig bij de minst krullende 120 rolfilms. Je kunt dus in een Jobo 1520 tank 2 120 rolfilms met 485ml vloeistof ontwikkelen. In de praktijk voldoet 500ml prima. Let wel op de minimale hoeveelheid concentraat (ontwikkelaar) dat nodig is PER 120 rolfilm. In een 2523 tank (270ml in rotatie) geldt hetzelfde. Van de 2502 spiraal dezelfde rode clip.

In 270ml loop je snel het risico dat je onder de minimale hoeveelheid ontwikkelaar PER film komt. Rodinal plm. 5-6ml, AM74/RHS 20ml, enz. Dit staat in de specs van de ontwikkelaar.

Groetjes,

Robert

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin