Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,952   Posts: 1,522,726   Online: 878

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Tink View Post
    Blijkbaar de laatste reacties gemist.
    Alle info wordt hier bij mij genoteerd, en wanneer ik google op rubylith krijg ik veel info, dus bedankt. Voorlopig heb ik er een verduisterend gordijn tegen hangen, dat open kan zodat ik nog daglicht krijg indien gewenst.
    )
    Ik kan mijn doka ook verduisteren met een lichtdicht gordijn. Dat zijn van die gordijnen met aan een kant een reflecterende laag. In de zomer houden ze ook de warmte tegen. Eigenlijk zijn die gordijnen voor dat doel gemaakt. En met die gordijnen kun je verduisteren dan wel het licht binnenlaten.

Jed

Shooter
    35mm
    Die reflecterende kant is ook wel een goed idee.
    Moet ik ook eens zien of ik er dat best ook niet tegen naai.
    Doka is op zolder, goed geïsoleerd, dus temperatuur blijft er redelijk ok (tenzij na een paar dagen tijdens een hittegolf). Maar zo'n zwart gordijn houdt natuurlijk alle warmte vast.

Ik weet trouwens niet of ik voor volgende bedenking een nieuw topic open, maar ik besefte een paar dagen terug dat ik een stekkerdoos heb met zo'n knopje om de stroom van die stekkerblok af te zetten (zo'n oranje knopje dat oplicht als het aanstaat).
    Volgens mijn schoonvader kan dat geen kwaad, want dat zijn neonlampjes(? kan dit, ik kan het me verkeerd herinneren) en die hebben een golflengte van 620-640 nm. Voor zover ik de specs van mijn ilford multigradepapier bekijk zou dat ok zijn als ik het juist interpreteer dat die niet gevoelig is boven de 600nm .
    Klopt dit, want ik ken eigenlijk niks van dat soort lampjes, ik vind er ook niks van terug op internet?
    Of toch maar best die lampjes afplakken/zwart maken (is vlak naast de vergroter)?

Shooter
    35mm
    ik heb die ook, die stekker doosjes, ik heb ze niet getest, gewoon zwart gemaakt, enfin, ik heb er een stuk zilver folie op geplakt omdat ik de elec in de doka afzet door 1 stekker uit te trekken en niet met de knopjes. maar mits een beetje een prul werkje moet je die toch mooi zwart kunnen maken of een beetje afplakken zonder heel het ding uit elkaar te moeten vijzen.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    ik heb die ook, die stekker doosjes, ik heb ze niet getest, gewoon zwart gemaakt, enfin, ik heb er een stuk zilver folie op geplakt omdat ik de elec in de doka afzet door 1 stekker uit te trekken en niet met de knopjes. maar mits een beetje een prul werkje moet je die toch mooi zwart kunnen maken of een beetje afplakken zonder heel het ding uit elkaar te moeten vijzen.
    Ja, ik zal ook zoiets fabriceren om het voor de zekerheid af te dekken.
    Moeilijk is het ook niet natuurlijk.
    Schoonvader vindt het wel jammer, heeft 'm zoveel moeite gedaan om de elektriciteit daar schoon te hangen, ga ik zijn werk wat verknallen met wat bric à brac-werk .

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Tink View Post
    Ik weet trouwens niet of ik voor volgende bedenking een nieuw topic open, maar ik besefte een paar dagen terug dat ik een stekkerdoos heb met zo'n knopje om de stroom van die stekkerblok af te zetten (zo'n oranje knopje dat oplicht als het aanstaat).
    Volgens mijn schoonvader kan dat geen kwaad, want dat zijn neonlampjes(? kan dit, ik kan het me verkeerd herinneren) en die hebben een golflengte van 620-640 nm. Voor zover ik de specs van mijn ilford multigradepapier bekijk zou dat ok zijn als ik het juist interpreteer dat die niet gevoelig is boven de 600nm .
    Klopt dit, want ik ken eigenlijk niks van dat soort lampjes, ik vind er ook niks van terug op internet?
    Gewoon even testen met wat fotopapier.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Gewoon even testen met wat fotopapier.
    Dat is het eerste wat ik ga doen.
    Maar als beginner vraag je je soms af of er toch niet iets is waar je rekening mee moet houden, maar waar je als, beginner zijnde, gewoon nog niet aan denkt.

Bovendien vroeg ik me af of zijn redenering ook correct was (ik vind het niet onmiddellijk terug op het net, ken ook te weinig van dat soort dingen).
    (Ik weet graag de redenering of de achtergrond of de reden van iets...I know, vermoeiend soms, omdat ik me wel eens verlies in details .)

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hallo Tink, als fotopapier belicht wordt, is er eerst een beetje licht nodig voordat er zwarting optreedt. Dat is dus een drempel voor het papier. Als er weinig licht op een stuk onbelicht papier valt, zie je geen zwarting, als dezelfde hoeveelheid licht op een stuk voorbelicht papier valt, zie je dat wel. Als je tests wil doen of je geen strooilicht o.i.d. in je doka hebt, moet je het papier dus eerst voorbelichten, zodat die drempel gepasseerd is. Je gebruik een stuk papier voor het doen van de test en je kunt verschil constateren door het te vergelijken met een stukje voorbelicht papier wat je niet gebruikt hebt.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Bedankt voor de info.
    Ik denk dat ik het zo ongeveer van plan was (ik volg eerst gewoon de werkwijze zoals ik in een aantal boeken gevonden heb).

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Tink,

Wat ik wel weet,dat zo,n lampje in een stekkerdoos vervelende bijgeluiden kan geven op audiogebied,van ruis tot snerpende geluiden,koop liever een kontaktdoos zonder lampje,of knip m er tussen uit.
    Wat het op fotografisch gebied doet weet ik niet,ik heb er geen meer in huis.

Ruud.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin