Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,296   Posts: 1,535,729   Online: 854

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Shooter
    35mm

Speciale (oranje?) folie voor ramen doka

Ik vroeg me af of volgende bestaat: een speciale folie voor op de ramen in een donkere kamer die het daglicht dan zo filtert dat men bijvoorbeeld met multigradepapier kan werken in dat gefilterde "dag"-licht (een oranje-achtige filter).

Ik vroeg me dit af omdat men voor kunstlicht toch ook een soort van filter errond zet zodat men bij dat licht kan werken, maar op internet vind ik hier niks van terug.
    Omdat ik ook niemand ken die het gebruikt, vermoed ik dat het ook niet kan, maar waarom gaat dat dan niet (ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat die folie zo dens moet zijn dat het daglicht te zwak is om er nog door te komen...als dit ergens op slaat natuurlijk).

Shooter
    35mm
    http://www.leefilters.com/lighting/p...4630710C4401B/

lee filter 27 die gebruik ik voor een halogeen spot, die maakt die donkerrood. ik heb daar geen problemen mee en voldoende (difuus) licht in de doka. Maar ik vrees dat als de zon er zou achter staan ipv de lamp en als ik dan mijn fotopapier bovenhaal dat de kans reeel is om toch wel een mooie sluier te krijgen.
    Het lijkt mij moeilijk te realiseren... hoewel in theorie het zou moeten gaan, filter alles weg wat gelijk is aan de gevoeligheid van je papier ligt en voila, paper-safe...
    Maar als je het toch zou proberen zou ik het eventueel proberen met een filter voor het raam en een (goedkoop) verduisterend gordijn dat je zo dicht mogelijk tegen het raam maakt. Dan kan je het felle licht buiten de doka houden en de straaltjes licht die re eventueel toch nog door komen gaan dan gefilterd zijn en dan gaat denk ik een pak minder problemen geven.
    Wel onthouden he, paper safe is niet film safe he...

enfin, dat is mijn idee he...

Succes!!

Shooter
    35mm
    Het is idd de bedoeling om het enkel "papersafe" te maken (voorlopig multigradepapier). Films zet ik over in een wisselzak.

Het is voor mij geen probleem om het raam volledig te verduisteren, maar vroeg me gewoon af of ik van een nadeel niet een voordeel zou kunnen maken en het raam kan gebruiken als extra lichtbron (maar dan wel een veilige) tijdens het ontwikkelen. Van dat gegeven uit was ik aan het verder denken over mogelijkheden...(maar het is geen hoofdzaak natuurlijk voor mijn doka).

Je link is sowieso interessant, al moet ik eerst nog checken of de kostprijs van zo'n filter niet te hoog is voor een test voor iets waarvan ik niet weet of het iets gaat geven. Maar ook voor andere doeleinden (zoals een dokalamp) is het interessant om te weten welke filter daarvoor geschikt is.
    Waar heb je die filter gehaald? De Belgische dealers op de website? (Is een winkel in Brussel of Lier.)

Alvast bedankt voor het antwoord en de tip voor een dokalamp.

Groetjes,
    Tink

Shooter
    4x5 Format
    De werking van dit soort filters/folie is zo dat er demping van gedeeltes van het kleurspectrum plaatsvind. Met andere woorden er komt nog steeds een percentage van het schadelijke licht doorheen. Zolang hetgeen wat op je papier valt niet meer is dan de drempelwaarde van het betreffende papier ben je "save". Veelal geld voor deze folies dat ze een 15 watt lamp op 1,5 meter afstand voldoende filteren. De hoeveelheid licht wat door zeg een halve vierkante meter raam kan vallen overdag is vele malen groter dan de lichthoeveelheid van een 15 watt lampje. In de orde van 10.000 tot 100.000 keer zoveel. Je kunt misschien al aanvoelen dat ook al laat de folie maar een heel klein percentage van het schadelijke licht door, bij deze hoeveelheid daglicht het moeilijk wordt om onder de hoeveelheid te komen die "save" is.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    35mm
    Gary, bedankt voor het duidelijke en logische antwoord.

De filter voor het raam ga ik dan niet speciaal kopen om het uit te testen, maar ik hou wel bovenstaande link in mijn hoofd voor het geval ik toch ooit een filter nodig heb voor iets anders.

Shooter
    35mm
    @tink,

de filter heb ik gewoon besteld via een plaatselijke winkel voor disc jockey (DJ) en fuif materiaal (verlichting enzo...) Degene hier in zichem kon het niet direkt bestellen maar verwees me door naar iemand in langdorp (das amper 15 min rijden van hier) eerst een telefoontje en een week later de filter gaan halen. Als je ze ook koopt, koop dan die die tegen hoge temperatuur kunnen, dan smelten ze niet weg ;-)
    Als je niet veel nodig hebt om eens te proberen laat maar iets weten, een stuk kan ik hier nog wel missen. Dan stuur ik het eventueel wel op.
    Mijn vrees is ook, net als gary, dat het buitenlicht gewoon te fel is om grondig te filteren.
    Groetjes,

Tom

Shooter
    35mm
    Het raam gaat te groot zijn, vrees ik, en als de kans op succes toch maar klein is....
    Maar toch bedankt voor het aanbod!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat folie noemen ze rubylith. Het bestaat in oranje en in rood. De rode variant laat zo weinig restlicht door dat wij er in de doka nooit problemen mee gehad hebben. We hadden twee lagen folie tussen glasplaten in het raam gemonteerd.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik gebruik ook 2 lagen met een spaarlamp. 1 laag was niet voldoende.

Shooter
    35mm
    Blijkbaar de laatste reacties gemist.
    Alle info wordt hier bij mij genoteerd, en wanneer ik google op rubylith krijg ik veel info, dus bedankt. Voorlopig heb ik er een verduisterend gordijn tegen hangen, dat open kan zodat ik nog daglicht krijg indien gewenst.
    (En nu nog een stekkeradapter voor de vergroter kopen, want die erbij zat is op mysterieuze wijze verdwenen, en dan kan ik "eindelijk" beginnen met testen en experimenteren.)

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin