Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,452   Posts: 1,570,305   Online: 1093

Results 1 to 6 of 6
    mug
    mug is offline

Shooter
    Sub 35mm

Büschner glanspers

Ik heb een echte Büschner glanspers gekocht. Voorheen had ik een eenvoudig model, merk X. Nu vraag ik mij af waar die 2 ballen voor dienen die aan de zijkant zitten. Deze zitten vast aan de droogpers.
    Vraag 2 is, op dit luxe model zit een thermostaat. Waneer is welke temperatuur de beste keuze ?

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Mug , de reden dat er niemandt reageerd is volgens mij dat er practich niemandt nog met een glansplaat werkt.
    Misschien eerst een vraagje werk je op bariet of gewoon papier.
    Ludo.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by mug View Post
    Ik heb een echte Büschner glanspers gekocht. Voorheen had ik een eenvoudig model, merk X. Nu vraag ik mij af waar die 2 ballen voor dienen die aan de zijkant zitten. Deze zitten vast aan de droogpers.
    Vraag 2 is, op dit luxe model zit een thermostaat. Waneer is welke temperatuur de beste keuze ?
    Dit model Buchner ken ik niet. Maar er was bij dit type glanspersen een inrichting om hem te kantelen. De temperatuur die je moet instellen is bij de huidige papieren meestal 90 C. Je bent niet alleen met een glansproces bezig, maar ook met een formeerproces van de gelatine. De gelatine wordt gehard. Je moet er verder voor zorgen dat het doek echt schoon is. Dit geldt uiteraard alleen voor bariet.

Jed

mug
    mug is offline

Shooter
    Sub 35mm
    Ik werk bijna alleen met baryt (ik weet niet anders) en hoogglanzen is bij mij ook redelijk standaard. Wat dat betreft ervaring aanwezig. Ik weet ik ben een 'der laatste der Mohikanen' die nog altijd glanst.
    Voor liefhebbers, ik zie idem type op de Ebay staan (nu 50,-) maar dan blauw van kleur.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik gebruik de glanspers zelden omdat ik de natuurlijke eiglans van bariet mooier vind dan hoogglans. Maar wanneer ik hem gebruik zet ik hem op ongeveer 50 'C. Dat is wanneer ik mijn hand net niet meer op de pers kan houden.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Beste Mug,

Je kunt hem een glanspers noemen maar eigenlijk is het een bariet droogpers.
    Zelf laat ik barietpapier eerst drogen met de beeldzijde naar beneden op gaas.
    Als het papier dan droog is maak ik de achterkant vochtig met een zeer schone spons en leg ik het barietpapier met de beeldzijde omhoog op de bariet droger en span het doek over de beeldzijde.
    Na dat de afdruk droog en warm uit de droger komt leg ik hem onder een glazen plaat om af te koelen en heb ik een perfect vlakke foto met die mooie eiglans.
    Büschner droogpersen zijn nog steeds te koop inclusief glansplaten en nieuw linnen zie;
    http://www.lumiere-shop.de/index.php...egorie&cat=202

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin