Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,484   Posts: 1,571,281   Online: 935

Results 1 to 10 of 10
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Lichtdicht afsluiten

Ik vraag me echt wel af of mijn 'donkere kamer' wel lichtdicht genoeg is.
    In de kamer is er een groot, schuin raam, een zogenaamde 'velux' (?)
    Dit heb ik afgeschermd met vijverfolie en aan de randen met tape, witte omdat ik géén zwarte meer had.... en ik zie hier nu nog een klein beetje licht door, net als naast de kieren van de deur... kan dit kwaad? Onderaan heb ik een handdoek gelegd zodat de grootste 'kier' wordt tegengehouden.

En ik zoek eigenlijk een permanente oplossing waardoor ik gemakkelijk lichtdicht kan afsluiten, want mijn moeder wil nog naar buiten kunnen kijken en natuurlijke licht hebben als zij tekent, schildert etc. (mijn kleine chemiehoekje is in de hobbykamer ...)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Pieter,
    Fotoimpex verkoopt special statisch folie dat je keer op keer kunt gebruiken.
    www.fotoimpex.de
    Digital is best taken with a grain of silver.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    ...en ik zie hier nu nog een klein beetje licht door, net als naast de kieren van de deur... kan dit kwaad?
    Helaas wel. Het zal fotopapier sluieren en ongewenste resultaten geven. Beter geen risico nemen.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by clogz
    Hallo Pieter,
    Fotoimpex verkoopt special statisch folie dat je keer op keer kunt gebruiken.
    www.fotoimpex.de
    Heb dat gehad, maar werkt niet. Lost aan de randen en is moeilijk aan te brengen.

De luxe-oplossing wordt geleverd door phototec. Op maat genaaid verduisteringsdoek met klittenband. Duur, maar érg goed.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ook: www.novadarkroom.com (onder Darkroom miscellaneous) heeft verduisteringsspul dat middels klittenband wordt bevestigd.
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Om zeker te weten dat je papier niet sluiert, kan je een DoKa test doen d.m.v. een stuk fotopapier een een paar munten.

Je legt een munt op een vel fotopapier (op de grondplaat van je vergroter) en laat dat eerste vel 5 minuten liggen, dan doe je het in de ontwikkelaar/stopbad/fixeer.
    Het tweede vel doe je op dezelfde manier, maar dan langer, bijvoorbeeld 10 minuten, enz...

Op die manier kan je zien of je papier sluiert in jouw 'lichtdichte' DoKa.

Succes,
    Anne Marieke

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Mijn oplossing:

1 laag komo vuilniszak, 1 laag aluminium folie, 1 laag komo vuilniszak. De folie houdt het licht 100% tegen, beschermt door het plastic gaat het jaren mee.

In mijn doka is het permanent aangebracht, maar met wat klitteband moet het ook te doen zijn voor jou.

Groeten.

Johan.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    En ik zoek eigenlijk een permanente oplossing waardoor ik gemakkelijk lichtdicht kan afsluiten, want mijn moeder wil nog naar buiten kunnen kijken en natuurlijke licht hebben als zij tekent, schildert etc. (mijn kleine chemiehoekje is in de hobbykamer ...)
    Er bestaan speciaal voor Velux-achtige ramen systemen met lichtdichte rolgordijnen die aan de randen in een speciaal gootje glijden.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bedankt voor alle reacties.

Aangezien ik nog niet met de vergroter werk en enkel ontwikkel, dus slechts 5 minuten in het donker moet, ben ik maar in de berging onder onze trap gekropen. Krap, maar slechts licht op twee plaatsen: de kier van de (schuif)deur en waar de verwarmingsbuizen doorkomen...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Ik heb mijn pas ingerichte DOKA vorige week ook lichtdicht gekregen:

1. Bij Leenbakker kan je verduisteringsgordijnen (rolgordijntjes) kopen aan ong. 20 Euro voor 100 x 135 cm. Je kan deze op maat snijden
    Hiervan heb ik er telkens eentje vlak tegen het raam aangebracht met de zonnewerende kant naar buiten. De randen plak ik op met Duck tape vast op het raam.
    2. aan de binnenkant van de raamkast heb ik een gewone gordijnrail aangebracht, zo'n 10cm boven de kast en aan de zijkanten tot 15cm voorbij de rand. Hieraan heb ik een tweede zonnewerend gordijn gehangen (gekocht in de solden want er zit een foutje in de tekening ).
    3. De deur was gelukkig voorzien van stootranden waardoor ze ook lichtdicht is, behalve de onderkant maar dat is snel opgelost door er wat losse doek tegen te leggen.

Misschien kan je over de rand van je velux raamkast ook zo'n zonnewerend gordijn aanbrengen? Dat plak je dan af met zwarte Duck tape.
    De bovenkant is niet lichtdicht afgesloten maar daar kan je wat losse doek tussen stoppen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin