Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,927   Posts: 1,556,811   Online: 864

Page 3 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 21 to 30 of 78
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    In de gebruiksaanwijzing die je inmiddels hebt staat toch heel duidelijk dat er sprake is van MENGBOX geen condensors. Sterker nog het zijn speciale mengboxen voor de mutigraph. Dus afwijkend van de 'normale' voor een 805.
    Overigens wordt jouw opmerking over de mengboxen (voor de Multigraph anders dan voor de Color), niet bevestigd door de catalogus. Die vermeldt slechts 3 typen mengboxen voor verschillende negatief formaten, bruikbaar bij zowel de Color als de Multigraph versie. Zie:

Click image for larger version. 

Name:	Accessories M805.JPG 
Views:	12 
Size:	33.6 KB 
ID:	34507

Ik denk op dit moment dat er slechts een extra tussenstuk bij de Multigraph nodig is in vergelijking tot de Color versie. Maar dat kan jij beter in jouw handleiding zien
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    35mm
    Heren
    Hartelijk dank. Het is mij nu duidelijk dat de condensor er niet op thuis hoort.
    Nu kan ik ofwel verder gaan met de condensor en/of proberen de lightboxen (of de 6x6 box) op de kop te tikken.
    De eerste optie betekent dat de mulitgraph niet de juiste gradaties zal aangeven en dat ik aan al die mooie meetspullen niet zo veel heb.
    Zelf een nieuw ijking doen om de juiste instellingen in de Multigraph te maken lijkt me nogal moeilijk.
    Een lightbox laatste lijkt me anderzijds ook moeilijk te krijgen.
    Afijn, weer wat om over na te denken

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by swdick View Post
    Heren
    Hartelijk dank. Het is mij nu duidelijk dat de condensor er niet op thuis hoort.
    Nu kan ik ofwel verder gaan met de condensor en/of proberen de lightboxen (of de 6x6 box) op de kop te tikken.
    De eerste optie betekent dat de mulitgraph niet de juiste gradaties zal aangeven en dat ik aan al die mooie meetspullen niet zo veel heb.
    Je maakt een cruciale denkfout: de condensor Bimacon 75 is ALLEEN bedoeld voor gebruik met de M805 BW versie, niet voor de Multigraph. Hoogstwaarschijnlijk krijg je geen egale uitbelichting van het uitvergrote beeld met gebruik van de condensor onder de Multigraph, want daar moet immers een diffusor/mengbox onder. Dit maakt de condensor onbruikbaar onder een Multigraph.

Wil je condensorkop gaan, dan heb je dus een gehele andere lichtunit nodig (die M805 BW kop), en tevens heel misschien ook een andere filterlade. Overigens zie ik uit het tabelletje uit de catalogus dat ik hierboven had gepost, dat die Bimacon 75 condensor, ook nog eens alleen voor 35 mm film geschikt is, en niet voor MF film.

Al met al is dus de best optie om toch op zoek te gaan naar die mengboxen voor jouw M805 Multigraph:

MG-Box 35/805
    MG-Box 66/805
    MG-Box 69/805

voor de verschillende negatiefformaten. Ik zou toch eens je verkoper aanschieten, want hij zou ze in principe moeten hebben...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    De M805 multigraph blijkt inderdaad met filterladen te bestaan. Als je ' Durst 805 multigraph filter drawer' ingeeft, dan verschijnen verschillende publikaties. Overigens worden heel wat Durst vergroters met zowel dichroiten als filterladen uitgerust.
    De filterlade heeft overigens niets te doen met de uitvoering van de multigraph-kop. En dat is een van de vragen van de vraagsteller. Zo is de multigraphkop niet exclusief ontworpen voor de 805. Dus eerst moet de uitvoering van de multigraphkop worden uitgezocht.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by swdick View Post
    Heren

Zelf een nieuw ijking doen om de juiste instellingen in de Multigraph te maken lijkt me nogal moeilijk.
    Ik vermoed dat hier de grootste problemen liggen met de multigraphkop. Als ik jou was, zou ik een kleurenkop op 805 zetten.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik vermoed dat hier de grootste problemen liggen met de multigraphkop. Als ik jou was, zou ik een kleurenkop op 805 zetten.

Jed
    Waarom in hemelsnaam?

Ik werk zelf met een Ilford 500 H multigrade kop op mijn Durst L1200. Ik zie geen reden waarom, mits alle regelapparatuur nog gewoon werkt, deze Multigraph kop niet hele mooie resultaten kan opleveren.

Hoewel kleurenkoppen ook goede resultaten kunnen opleveren, heb ik al meerdere malen hier op APUG gelezen dat ze soms niet de maximale gradaties (0 en 5) weten te halen. Met mijn Ilford 500 H heb ik dat probleem in ieder geval geheel niet.

Al met al lijkt mij het verkrijgen van de diffusorboxen de eerste optie, pas daarna op zoek gaan naar een geheel andere kop voor de M805 (met alle risico's van dien dat die ook weer niet volledig blijkt).

Sowieso lijkt de M805 niet het meest gangbare model. Het kan dus moeilijk zijn om een vervangende kop te vinden.
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Jed,

Kijkend naar de constructie van de vergrotings/lichtkop van mijn nog nooit gebruikte "reserve" 3e vergroter (Durst M370 Color), ben ik het wel eens met je dat die dichroics veel meer te verduren krijgen dan een filter in een filterlade ver van de lamp, maar die "honderden graden", zie ik de dichoics toch echt niet halen. Ook zit er een kleurloos, vermoedelijk IR warmtefilter, van glas tussen de halogeenlamp en de dichroics als extra bescherming.

Overigens worden ook filters in filterlades wel warm(-er), mijn negatieven in mijn Durst 670 BW, die nog beneden de filterlade zitten in de negetiefhouder, hebben toch altijd de neiging te "poppen" door de warmtestraling van de 100W gloei-/opaallamp. Nu zit daar ook geen extra IR filter of zo tussen, slechts een spiegel om de lichtbaan te wijzigen.
    De dichroitische filters zijn in feite uiterst dunne moleculaire lagen. Deze uiterst kwetsbaar bij de temperaturen van zo een kwarts projectielamp, zoals door kodak is vastgesteld. De temperatuur zal afhangen van de koeling en dat is vergroter afhankelijk. In ieder geval heb ik al de nodige gedegradeerde magentafilters bij het oud vuil gedaan. Ik denk trouwens dat een paar honderd graad zeker gehaald zal worden. Er worden niet voor niets kwarts lampen gebruikt ( 1700 graden celcius).

Ik heb eigenlijk geen last van het ' poppen' van middenformaat negatieven. Overigens heb ik de filterlade ook wel gebruikt om een warmtefilter aan te brengen.

Wat de Ilford filters onder de lens betreft: een test heeft uitgewezen dat je optische kwaliteit verliest. Je moet dan wel wat vergrotingsmaatstaf en een negatief met detail nemen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Overigens zie ik dat je benodigde mixing boxes gewoon bij Durst Italie nog nieuw kan bestellen:

http://www2.durst.it/shop/prodliste....id=3&ptitid=38

Ze zijn niet goedkoop (272,50 euro), maar ik weet niet of evt. een MF mengbox (de 66/805), ook voor 35mm is te gebruiken. Dan zou je met 1 toe kunnen. Maar ik weet niet of dit vervelende consequenties heeft voor focusmogelijkheden / combinaties met lenzen. Kan iemand anders hier nog iets over zeggen?
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Overigens zie ik dat je benodigde mixing boxes gewoon bij Durst Italie nog nieuw kan bestellen:

http://www2.durst.it/shop/prodliste....id=3&ptitid=38

Ze zijn niet goedkoop (272,50 euro), maar ik weet niet of evt. een MF mengbox (de 66/805), ook voor 35mm is te gebruiken. Dan zou je met 1 toe kunnen. Maar ik weet niet of dit vervelende consequenties heeft voor focusmogelijkheden / combinaties met lenzen. Kan iemand anders hier nog iets over zeggen?
    Je kunt de MF mengbox ook voor 35 mm gebruiken. Je verliest dan wel licht; dus je moet langer belichten. Maar als dat geen probleem is kun je het gewoon doen. Maar voor ik een mengbox zou kopen, zou ik onderzoeken of de multigraph wel bruikbaar is.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Je kunt de MF mengbox ook voor 35 mm gebruiken. Je verliest dan wel licht; dus je moet langer belichten.
    Realiseerde ik mij ook toen ik aan het afsluiten was, mijn vraag was overbodig...

Overigens is het wel natuurlijk nog zo, dat er voor 35mm en MF vergroterlenzen met andere brandpuntsafstanden nodig zijn, voor 35mm kleinbeeld 50mm lenzen, en voor MF 80mm lenzen. Dat heeft wel invloed op focusmogelijkheden. Met een 50mm lens MF negatieven vergroten, of met een 80mm lens kleinbeeldnegatieven, gaat voor problemen zorgen bij bepaalde vergrotingen.

Maar voor ik een mengbox zou kopen, zou ik onderzoeken of de multigraph wel bruikbaar is.
    Mee eens, verstandig advies. Maar als die Multigraph het goed doet, kun je er veel plezier van hebben, en dan is het opsnorren van die mengboxen toch echt de moeite waard. Ik zou niet zonder mijn Ilford 500 H Multigrade systeem, dat vergelijkbaar is, willen.
    My website

Page 3 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin