Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,727   Posts: 1,515,188   Online: 962

Page 4 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 31 to 40 of 78

Shooter
    4x5 Format
    Gary: overigens is het misschien wel handig als je voortaan even vermeld in de thread dat je achterlangs cruciale info zoals een hele handleiding doormailt aan de OP. Dan zijn we hier niet voor "jan-doedel" dingen aan het beantwoorden...
    Pardon ! Het was mij niet bekent dat het verstrekken van een handleiding in pdf formaat als daar om gevraagd wordt, zonder vooraf toestemming, ongeoorloofd is. Gaat het hier om de vraagsteller informeren ?
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Pardon ! Het was mij niet bekent dat het verstrekken van een handleiding in pdf formaat als daar om gevraagd wordt, zonder vooraf toestemming, ongeoorloofd is. Gaat het hier om de vraagsteller informeren ?
    Nee, natuurlijk is het niet "ongeoorloofd". Sorry als dat wat verkeerd overkwam, maar zoals jij en ik en alle andere actieve leden hier op APUG weten, kost het beantwoorden van sommige vragen veel tijd.

Dat doe ik met liefde, en ik vind het leuk om daarover ook discussies aan te gaan. Maar als je dan vervolgens leest dat er volledige handleidingen al gemaild zijn, dan voelt het soms een beetje alsof je voor "jan-doedel" bezig bent. En zoals je begrijpt had ik ook niet verwacht die handleiding zo snel op te zien duiken...

Ik hoop dat je je ook in mijn kant van dat aspect kan inleven , vandaar die wat gefrustreerde maar zinloze opmerking van mijn kant.
    Last edited by Marco B; 05-02-2011 at 02:45 PM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het gaat hier om het doormailen van een document ter waarde van 45 euro, zoals ik in deze thread he aangegeven. Dit is ongeoorloofd. Je zult van Durst ook zeker geen toestemming krijgen. Dat is een zaak tussen Durst en jou.
    Maar hier binnen APUG heb je boel inderdaad voor " Jan-Doedel" gezet door dit niet mede te delen.
    In het verleden heb ik delen van documenten gemailed om zo auteursrechtelijke problemen te vermijden. Maar ik maak dan wel melding van het plan om dit document te mailen. Daarmee is ieder er van op de hoogte, en kan zelf ook een exemplaar ontvangen.
    Blijft de vraag of het document het juiste document is. Er zijn zovele varianten. De condensorkop zit er niet zo maar toevallig aan.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Geen wonder dat je voor "Jan-Doedel" staat als jullie eerst staan te krakelen dat er een condensor inzit, vervolgens staat te orakelen over dichriotische filters die gebakken worden, zonder dat je van de hoed of de rand weet.

Ik vind dat geweldig interessant doenerig allemaal!!
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Geen wonder dat je voor "Jan-Doedel" staat als jullie eerst staan te krakelen dat er een condensor inzit, vervolgens staat te orakelen over dichriotische filters die gebakken worden, zonder dat je van de hoed of de rand weet.

Harry, ik geloof niet dat we hier veel mee opschieten...

Sprekend voor mijzelf, heb ik zeker geen enkele intenties om "interessant doenerig" te doen. Dat is werkelijk wel het laatste wat ik denk als ik hier tijd op APUG besteed.

Ja, het kost tijd en wat werk om zaken uit te zoeken en ik weet lang niet alles (wie wel???). Ik plaats posts zodra ik denk wat meer te weten op basis van wat (internet) onderzoekwerk. Dat dat misschien niet altijd klopt in het begin, en later gecorrigeerd moet worden, hoort er wat mij betreft bij. Toch denk ik dat wat hier in deze thread allemaal naar boven is gekomen, zeker nuttig is. Ik heb zelf in ieder geval weer een hoop opgestoken van alles, het is ook voor mij altijd weer een persoonlijk leerproces. De laatste conclusies over de vergroter, condensor en de mengboxen van Gary, mij en Jed komen overeen, we zijn het dacht ik nu wel eens. Dat er een mengbox in plaats van condensor onder dit specifieke model vergroterkop moet, is inmiddels wel duidelijk. Dus dat we noch "van de hoed of rand weten", lijkt mij wat overtrokken...

Ook leert mijn ervaring hier op APUG, dat je zeeeer voorzichtig moet zijn om op basis van algemene kennis van 1 type apparaat (b.v. condensorvergroters), uitspraken te doen over specifieke modellen van bepaalde fabrikanten. Vaak blijken er toch weer onverwachte technische modificaties te zijn, die je in eerste instantie niet voor mogelijk of waarschijnlijk had gehouden, die het verhaal zo wijzigen, dat die "algemene kennis" domweg niet klopt voor het specifieke besproken model. Daarom zoek ik altijd door totdat ik gerichte documentatie vind, zoals die Durst catalogus met de verschillende M805 modellen.

Natuurlijk, als jijzelf gerichtere en beter info hebt op basis van eigen kennis of nog beter praktijkervaring met deze specifieke vergroter, dan kun je dat natuurlijk ook gewoon posten, dan zijn we sneller klaar.

Als laatste, zoals je zag, had ik mijn misplaatste opmerking richting Gary al gecorrigeerd, dus ik snap je reactie hier niet helemaal meer.
    Last edited by Marco B; 05-03-2011 at 04:16 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post

Ik heb helemaal niets tegen de condensor gezegd. Dat er diffusieboxen bestaan is evident. Maar waarom geen condensor? In de 1200 lijkt me het een onwaarschijnlijke toepassing om optische redenen. Maar in de 805 is het optisch in principe mogelijk. Of het daadwerkelijk mogelijk is, is alleen door optisch onderzoek mogelijk.
    Harry, ik weet niet wie hier de expert is, maar zover ik weet heeft Gary een 1200, en dat is optisch een heel ander verhaal; dan de 805 waar nu sprake van is. Je kunt die niet vergelijken als een optisch element als een condensor is ingebouwd.
    Het eerste dat mij relevant lijkt is de optische eigenschappen van het huidige systeem (met condensor) te onderzoeken. De optische justering van een condensorsysteem is niet echt moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Makkelijker is om eerst te kijken hoe een negatief afbeeldt. Je moet er mee rekening houden dat een condensor systeem met halogeenuitlichting een harder resultaat geeft dan met een opaallamp, maar het is ook weer geen puntlichtbron. [ Ik heb zelf wel eens een gecombineerde diffusiebox/ condensor/ halogeenverlichting samengesteld; maar de condensor is daar knap hard]
    Als het harde resultaat niet is wat je zoekt, hoef je met deze exercitie niet te beginnen.
    Dan is een diffusiebox een oplossing. Maar of die te monteren is op de kop moet je wel vaststellen [ er zijn zovele varianten in omloop].
    Een belangrijk iets met de multigraph kop is of je een fotofabriek gaat starten. Het calibreren van de papieren is een flinke klus. [ Vroeger deed Durst dat voor je].Reken voor ieder papier maar een paar dagen calibreren. En je moet wel productie draaien om de geinvesteerde tijd rendabel te maken. En in die productie kun je niet ieder negatief verwerken. Zo zijn stain-negatieven, negatieven met een korrel met kleur shift uitgesloten. Bovendien vraag ik mij af hoe het werkt met HD negatieven. Dus je moet wel weten wat de bron is van de negatieven, die je aangeleverd krijgt. Om dat te kunnen beoordelen he je een spectrophotometer en speciale densitometers nodig.

Kortom, de multigraph is een mooie kop als je er emplooi voor hebt. En de tijd om te fotograferen wilt besteden aan calibreren. Dus als je duizenden D-76 middenformaat drukken gaat maken is het een prima apparaat.

Ik werk bij voorkeur met gestainde negatieven; dus ik hoef er niet eens overeen multigraph te denken. Ik heb gewoon een kleurenkop op mijn 805 zitten. Je hebt dan veel mogelijkheden, omdat een programma je niet in speciale hoek dwingt. Een ander papier is snel uitgeprobeerd. Papierontwikkelaars zo gewisseld. Ieder negatief kun je onder handen nemen. Geef mij die vrijheid en mogelijkheden maar. Alleen mijn magentafilter calibreer ik eens in de twee jaar (minder dan een kwartier werk) en wissel zonodigt een versleten filter uit. En van tijd tot tijd moet er een nieuwe lamp en lampvoet in.
    Wel ga ik er een gestabiliseerde spanning op aan sluiten. Afgezien dat de resultaten reproduceerbaar zijn, krijg ik de indruk ( bij mijn Devere) dat de levensduur van de lampen groter is.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik heb helemaal niets tegen de condensor gezegd. Dat er diffusieboxen bestaan is evident. Maar waarom geen condensor? In de 1200 lijkt me het een onwaarschijnlijke toepassing om optische redenen. Maar in de 805 is het optisch in principe mogelijk. Of het daadwerkelijk mogelijk is, is alleen door optisch onderzoek mogelijk.
    Harry, ik weet niet wie hier de expert is, maar zover ik weet heeft Gary een 1200, en dat is optisch een heel ander verhaal; dan de 805 waar nu sprake van is. Je kunt die niet vergelijken als een optisch element als een condensor is ingebouwd.
    Jed,

Zoveel verschilt de Durst L1200 niet van deze M805. Sterker, ik heb er zelf 1 en daarbij zowel die Ilford 500 H multigrade kop, als een tweede echter nog nooit gebruikte Durst condensorkop (die condensors zijn gigantisch, als ik het mij goed herinner - de boel is al tijden veilig opgeborgen - zelfs een dubbelcondensor).

De L1200 is in wezen dus niet veel anders dan een uitvergrote M805, en ook in alle varianten als die M805 beschikbaar.

Een belangrijk iets met de multigraph kop is of je een fotofabriek gaat starten. Het calibreren van de papieren is een flinke klus. [ Vroeger deed Durst dat voor je].Reken voor ieder papier maar een paar dagen calibreren. En je moet wel productie draaien om de geinvesteerde tijd rendabel te maken.
    Jed,

Niet iedereen streeft naar maximale controle via voor-calibratie. Met het maken van proefstrookjes, visuele beoordeling van negatieven en contact prints, "fingerspitzen-gefuhl" en wat intu´tie kom je ook een heel eind.

Ik heb nog nooit mijn Ilford 500H gekalibreerd voor verschillende papiersoorten, laat staan batches van 1 papiersoort. Die "dagen kalibreren" besteed ik liever aan de daadwerkelijke prints.

Toch kan ik je prachtige prints laten zien, en ik denk dat het eindresultaat er niet onder lijdt. Hooguit dat ik wat meer papier verspil.

Iedereen zijn werkwijze, en mijn opmerkingen zijn geen kritiek richting jouw persoonlijke keuzes voor maximale controle, maar begrijp dat er ook andere wegen zijn en andere mensen andere keuzes kunnen of willen maken.

Marco
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Jed,

Zoveel verschilt de Durst L1200 niet van deze M805. Sterker, ik heb er zelf 1 en daarbij zowel die Ilford 500 H multigrade kop, als een tweede echter nog nooit gebruikte Durst condensorkop (die condensors zijn gigantisch, als ik het mij goed herinner - de boel is al tijden veilig opgeborgen - zelfs een dubbelcondensor).

De L1200 is in wezen dus niet veel anders dan een uitvergrote M805, en ook in alle varianten als die M805 beschikbaar.

Jed,

Niet iedereen streeft naar maximale controle via voor-calibratie. Met het maken van proefstrookjes, visuele beoordeling van negatieven en contact prints, "fingerspitzen-gefuhl" en wat intu´tie kom je ook een heel eind.

Ik heb nog nooit mijn Ilford 500H gekalibreerd voor verschillende papiersoorten, laat staan batches van 1 papiersoort. Die "dagen kalibreren" besteed ik liever aan de daadwerkelijke prints.

Toch kan ik je prachtige prints laten zien, en ik denk dat het eindresultaat er niet onder lijdt. Hooguit dat ik wat meer papier verspil.

Iedereen zijn werkwijze, en mijn opmerkingen zijn geen kritiek richting jouw persoonlijke keuzes voor maximale controle, maar begrijp dat er ook andere wegen zijn en andere mensen andere keuzes kunnen of willen maken.

Marco
    Marco,
    De L1200 en 805 zijn een wereld van verschil als het om condensors gaat. Op de 805 in dze thread is een Binamag 75 gemonteerd. Het lamphuis voor een 805 voor deze condensor is goed in de gegeven behuizing te plaatsen. Neem je nu de 1200 dan zijn de condensors van afmetingen die dat niet mogelijk maakt. Daarom kun je de 1200 en 805 gewoon om optische redenen niet vergelijken als het om een condensor gaat. En de 805 in deze thread is met een condensor uitgerust. Derhalve moet je van de geven situatie uit redeneren. En omdat uittesten van de gegeven situatie niet moeilijk is, moet je dat eerst doen, voordat je gaat zeggen dat de gegeven constructie niet deugt.

Mijn opmerkingen over de multigraph heb je kennelijk niet begrepen. Voor de multigraph moet je iedere papiersoort ijken, calibreren of hoe je dat noemt. En dat is een enorme klus. Je kunt een paar dagen voor een papier uit trekken. Vroeger lag dat anders; toen deed Durst dat voor je. Maar toen is nu niet. Het is een waarschuwing voor degeen die daar aan begint. En dan praten we nog maar niet over technische problemen als een juiste software voor de huidige papieren. Ik heb wel eens geprobeerd om achter het algorithme van de software te komen in relatie tot de huidige inzichten van VC papier. Nou het is mij niet gelukt.
    Het werken met een kleurenkop of jouw Ilfordkop voor VC papier is een heel ander verhaal. Gewoon recht toe recht aan. Je hebt alles in de hand.

Daarom zou ik op de 805 een kleurenkop of Ilford kop zetten. Het bespaart je een hoop rompslomp.

Jed

Shooter
    35mm
    Heren
    Nogmaals dank.
    Ik probeer een mengbox te vinden voor deze combinatie maar dat lukt niet erg.
    Nu heb ik wel eens een mengbox van binnen gezien en dat ziet er tamelijk simpel uit:
    - boven en onder opaalglas (of plastic) van het juiste formaat (hier 6x9)
    - van binnen reflecterend materiaal
    Dat zou toch tamelijk eenvoudig na te maken moeten zijn.
    Zijn er specifieke eisen die aan het opaalglas of reflecterend materiaal gesteld worden?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Op de 805 in dze thread is een Binamag 75 gemonteerd.
    ...
    Derhalve moet je van de geven situatie uit redeneren. En omdat uittesten van de gegeven situatie niet moeilijk is, moet je dat eerst doen, voordat je gaat zeggen dat de gegeven constructie niet deugt.
    Jed,

Los van het gegeven of een condensor misschien onder een Multigraph kop een acceptabele oplossing zou kunnen zijn die een voldoende gelijkmatige lichtverdeling en voldoende lichtopbrengst oplevert, zijn er toch wel twee belangrijke punten om in de gaten te houden:

- Uit de documentatie van Durst blijkt volgens mij toch wel glashelder dat deze condensor niet onder de Multigraph thuishoort. Durst ontwierp die mengboxen daarvoor.

- De OP startte de thread vanwege de spleet tussen zijn condensor en negatiefhouder. Dit probleem is met acceptatie van de huidige constructie, nog niet opgelost. Ook met een provisorische oplossing daarvoor, zal de negatiefhouder niet klemvast (zie opmerkingen hieronder) vast kunnen worden gezet, wat mij toch ook nog een overblijvend nadeel lijkt.

Mijn opmerkingen over de multigraph heb je kennelijk niet begrepen. Voor de multigraph moet je iedere papiersoort ijken, calibreren of hoe je dat noemt. En dat is een enorme klus. Je kunt een paar dagen voor een papier uit trekken. Vroeger lag dat anders; toen deed Durst dat voor je. Maar toen is nu niet. Het is een waarschuwing voor degeen die daar aan begint. En dan praten we nog maar niet over technische problemen als een juiste software voor de huidige papieren. Ik heb wel eens geprobeerd om achter het algorithme van de software te komen in relatie tot de huidige inzichten van VC papier.
    Jed,

Ik weet wat calibreren is. Toegegeven, ik ken de Multigraph onvoldoende, en heb de handleiding hier niet liggen, maar denkend aan mijn eigen Ilford 500H kop, lijkt het mij niet meer dan logisch, dat ook Durst zijn hardware en software van de Multigraph van een aantal al voorgecalibreerde instellingen heeft voorzien.

Zo is mijn Ilford 500H systeem feitelijk gecalibreerd op het al lang niet meer bestaande Ilford Multigrade II papier.

Mijn ervaring is echter dat er desondanks prima mee te werken is op alle huidige VC papieren. Dus dat de huidige VC papieren niet dusdanig dramatisch verschillen van dat vroegere Multigrade II papier, dat de unit onbruikbaar is. Misschien dat ik op een echt op een modern papier gecalibreerde unit andere gradaties zou instellen (1/2 meer of minder of zo), maar dat neemt niet weg dat de unit nog prima bruikbaar is en mooie ranges van contrast geeft over de 0-5 gradatieinstellingen.

Nogmaals, ik ken de Multigraph onvoldoende, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat Durst het apparaat al van een aantal voorinstellingen heeft voorzien, waarvan er vast wel 1 bruikbaar is of dicht genoeg bij de huidige papieren ligt. Mits je dan nog de mogelijkheid hebt om zelf handmatig gradatie en tijd in te stellen als correctie op wat de probe aangeeft, en de Multigraph niet volledig automatisch alles via de probe doet, denk ik dat je hem toch op een min of meer zelfde manier als mijn Ilford 500H systeem zou moeten kunnen gebruiken.

Ik snap trouwens ook niet helemaal waarom je zegt dat calibreren "dagen" kost. Met een goede stepwedge, moet je toch vrij snel tot resultaat kunnen komen denk ik zo. Kan mij werkelijk niet voorstellen, dat die Durst medewerkers de units dagen aan het instellen waren, dan was de winst al weer vervlogen tegen de tijd dat ze klaar waren.

Maar nogmaals, ik ken het systeem onvoldoende en heb de handleiding niet, dus corrigeer mij maar als het niet klopt.

Quote Originally Posted by swdick View Post
    Heren
    Nogmaals dank.
    Ik probeer een mengbox te vinden voor deze combinatie maar dat lukt niet erg.
    Nu heb ik wel eens een mengbox van binnen gezien en dat ziet er tamelijk simpel uit:
    - boven en onder opaalglas (of plastic) van het juiste formaat (hier 6x9)
    - van binnen reflecterend materiaal
    Dat zou toch tamelijk eenvoudig na te maken moeten zijn.
    Zijn er specifieke eisen die aan het opaalglas of reflecterend materiaal gesteld worden?
    Als ik naar de mengbox in mijn M370 Color kijk, dan is dat niet simpelweg een vierkant doosje dat je zomaar namaakt. Hij steekt zelfs voor het grootste gedeelte IN de kop. Dat zou bij deze Multigraph ook kunnen zijn. Zonder exacte details, lijkt namaken mij onverstandig. Het resultaat zal waarschijnlijk niet overhouden, vooral in termen van de gelijkmatigheid van het licht. Ook is hij van een soort enigzins gebobbeld metaal gemaakt, waarschijnlijk voor nog wat meer diffusie van het licht. Maar ja, alles hangt natuurlijk af van je eigen vaardigheden. Als je een complete machineshop hebt en je eigen auto of zo repareert, dan is het misschien wel binnen je bereik, mits je de detailtekeningen van het ontwerp hebt...

Zoals echter gezegd, de mengboxen zijn bij Durst nog gewoon nieuw te koop:
    http://www2.durst.it/shop/prodliste....id=3&ptitid=38

Als je echt niet wil wachten op een goede deal op internet, of bij b.v. ABRO of andere zaken die anderen kunnen aanraden te gaan zoeken, en je bent echt serieus dat je deze vergroter in gebruik wil nemen en met analoog verder wil, dan denk ik dat je beter een beetje kan investeren. Op de kosten van het fotopapier dat je gaat verbranden, maakt die extra 272 euro dan ook niet meer uit. Soms moet je wat willen uitgeven voor een serieuze hobby.

Als laatste: groot voordeel van een echte officiŰle passende mengbox is ook dat hij je negatiefhouder van bovenaf vastklemt. Nu ligt je negatiefhouder min of meer los op de lenseenheid.
    My website

Page 4 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin