Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,915   Posts: 1,556,370   Online: 985

Page 5 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 41 to 50 of 78

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Jed,

Los van het gegeven of een condensor misschien onder een Multigraph kop een acceptabele oplossing zou kunnen zijn die een voldoende gelijkmatige lichtverdeling en voldoende lichtopbrengst oplevert, zijn er toch wel twee belangrijke punten om in de gaten te houden:

- Uit de documentatie van Durst blijkt volgens mij toch wel glashelder dat deze condensor niet onder de Multigraph thuishoort. Durst ontwierp die mengboxen daarvoor.

- De OP startte de thread vanwege de spleet tussen zijn condensor en negatiefhouder. Dit probleem is met acceptatie van de huidige constructie, nog niet opgelost. Ook met een provisorische oplossing daarvoor, zal de negatiefhouder niet klemvast (zie opmerkingen hieronder) vast kunnen worden gezet, wat mij toch ook nog een overblijvend nadeel lijkt.

Jed,

Ik weet wat calibreren is. Toegegeven, ik ken de Multigraph onvoldoende, en heb de handleiding hier niet liggen, maar denkend aan mijn eigen Ilford 500H kop, lijkt het mij niet meer dan logisch, dat ook Durst zijn hardware en software van de Multigraph van een aantal al voorgecalibreerde instellingen heeft voorzien.

Zo is mijn Ilford 500H systeem feitelijk gecalibreerd op het al lang niet meer bestaande Ilford Multigrade II papier.

Mijn ervaring is echter dat er desondanks prima mee te werken is op alle huidige VC papieren. Dus dat de huidige VC papieren niet dusdanig dramatisch verschillen van dat vroegere Multigrade II papier, dat de unit onbruikbaar is. Misschien dat ik op een echt op een modern papier gecalibreerde unit andere gradaties zou instellen (1/2 meer of minder of zo), maar dat neemt niet weg dat de unit nog prima bruikbaar is en mooie ranges van contrast geeft over de 0-5 gradatieinstellingen.

Nogmaals, ik ken de Multigraph onvoldoende, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat Durst het apparaat al van een aantal voorinstellingen heeft voorzien, waarvan er vast wel 1 bruikbaar is of dicht genoeg bij de huidige papieren ligt. Mits je dan nog de mogelijkheid hebt om zelf handmatig gradatie en tijd in te stellen als correctie op wat de probe aangeeft, en de Multigraph niet volledig automatisch alles via de probe doet, denk ik dat je hem toch op een min of meer zelfde manier als mijn Ilford 500H systeem zou moeten kunnen gebruiken.

Ik snap trouwens ook niet helemaal waarom je zegt dat calibreren "dagen" kost. Met een goede stepwedge, moet je toch vrij snel tot resultaat kunnen komen denk ik zo. Kan mij werkelijk niet voorstellen, dat die Durst medewerkers de units dagen aan het instellen waren, dan was de winst al weer vervlogen tegen de tijd dat ze klaar waren.

Maar nogmaals, ik ken het systeem onvoldoende en heb de handleiding niet, dus corrigeer mij maar als het niet klopt.

Als ik naar de mengbox in mijn M370 Color kijk, dan is dat niet simpelweg een vierkant doosje dat je zomaar namaakt. Hij steekt zelfs voor het grootste gedeelte IN de kop. Dat zou bij deze Multigraph ook kunnen zijn. Zonder exacte details, lijkt namaken mij onverstandig. Het resultaat zal waarschijnlijk niet overhouden, vooral in termen van de gelijkmatigheid van het licht. Ook is hij van een soort enigzins gebobbeld metaal gemaakt, waarschijnlijk voor nog wat meer diffusie van het licht. Maar ja, alles hangt natuurlijk af van je eigen vaardigheden. Als je een complete machineshop hebt en je eigen auto of zo repareert, dan is het misschien wel binnen je bereik, mits je de detailtekeningen van het ontwerp hebt...

Zoals echter gezegd, de mengboxen zijn bij Durst nog gewoon nieuw te koop:
    http://www2.durst.it/shop/prodliste....id=3&ptitid=38

Als je echt niet wil wachten op een goede deal op internet, of bij b.v. ABRO of andere zaken die anderen kunnen aanraden te gaan zoeken, en je bent echt serieus dat je deze vergroter in gebruik wil nemen en met analoog verder wil, dan denk ik dat je beter een beetje kan investeren. Op de kosten van het fotopapier dat je gaat verbranden, maakt die extra 272 euro dan ook niet meer uit. Soms moet je wat willen uitgeven voor een serieuze hobby.

Als laatste: groot voordeel van een echte officiële passende mengbox is ook dat hij je negatiefhouder van bovenaf vastklemt. Nu ligt je negatiefhouder min of meer los op de lenseenheid.
    Ik ga er van uit dat de huidige situatie van de OP geen onzin ia. In mijn ogen is een combinatie van de Binamag 75 en de halogeenverlichting te realiseren op de 805. Nog sterker, ik heb dat eerder gedaan met de binamag 75 op de 805. Ik heb dit weer verlaten wegens het harde resultaat. Maar als je dit op de 805 wil, kan het. Daarom zeg ik: proberen hoe het werkt.
    Nu de spleet. Durst heeft voor de 805 een filterlade. Als je nu extra hard wil drukken kun je de zeer hard drukkende filters in de filters in de filterlade combineren met de multigraph. Op mijn 805 heeft Durst een extra filter aangebracht omdat de dichroitische magenta tekort zou schieten. In wezen heb ik dus een filterlade op mijn 805. Alleen is deze benadering ingebouwd. In hoeverre de dichroitische magenta tekort schiet is door Kodak bij een aantal vergroters onderzocht nen gepubliceerd. Een van de redenen om deze tekorten ( ook aan de zachte kant) op te vangen is het gebruik van polymax filters.

Wat het ijk of calibratie verhaal betreft zou ik kunnen verwijzen naar de ervaringen van de gebruikers van de multigraph. Een van deze gebruikers is Gary. Ik citeer hem:
    http://www.largeformatphotography.in...ad.php?t=69364
    Re: WTB: Durst Multigraph Head for L1200
    Be careful what you wish for. Her in europe one would go for 500 - 900 euro incl chassis. But if you were on this side of the pond I would happily trade my multigraph for your Varipoint. To use the multigraph you will have to get the calibration numbers for the paper you are using. To do it my self, it tacks me 2 - 3 days tinkering with step weghes. After that printing negatives from all sort is easy. If you do only your own work the advantage is not that big. It you still want a automatic system look into the heiland splitgrade. That is still supported with calibrations of new printing papers. If the multigraph was still supported it would be a better system thou.

Ik geloof dat gary het hiermee wel weergeeft. Het enige dat ik als een verdere beperking zie is dat je niet zomaar willekeurige negatieven kunt nemen. Maar dat geldt net zo goed voor Heiland splitgrade.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by swdick View Post
    Heren
    Nogmaals dank.
    Ik probeer een mengbox te vinden voor deze combinatie maar dat lukt niet erg.
    Nu heb ik wel eens een mengbox van binnen gezien en dat ziet er tamelijk simpel uit:
    - boven en onder opaalglas (of plastic) van het juiste formaat (hier 6x9)
    - van binnen reflecterend materiaal
    Dat zou toch tamelijk eenvoudig na te maken moeten zijn.
    Zijn er specifieke eisen die aan het opaalglas of reflecterend materiaal gesteld worden?
    Het is inderdaad niet moeilijk om een mengbox te maken. Het probleem bij een goede mengbox is de egale uitlichting. Maar jij werkt op 35 mm en als je een MF mengbox maakt zul je allicht het 35 mm formaat wel onder de knie krijgen. Je neemt gewoon wat opaalglas en knipt een stuk van een oude glansplaat af. Ook kun je de materialen halen uit een oude mengbox; en dan maak je hem gewoon op maat. Als je dan toch aan het knutselen bent, zou ik de zaak zo maken dat je filters kunt toepassen. Als het met de multigraph tegenloopt heb je nog een optie.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik ga er van uit dat de huidige situatie van de OP geen onzin ia. In mijn ogen is een combinatie van de Binamag 75 en de halogeenverlichting te realiseren op de 805. Nog sterker, ik heb dat eerder gedaan met de binamag 75 op de 805.
    Maar met welke kop was dat? Ik neem aan met de Color kop die je noemt?

En hoe heb jij dit dan gerealiseerd? Kijkend naar de verschillende foto's van de koppen in de catalogus, zie ik niet hoe die Bimacon 75 ooit onder de Color kon passen, er is te weinig ruimte verticaal tussen de lichteenheid en negatiefhouder.

Welke aanpassingen heb jij dan gemaakt om dit mogelijk te maken, de lichtunit verticaal verhoogd geplaatst via een zelf gemaakt tussenstuk???

Wat het ijk of calibratie verhaal betreft zou ik kunnen verwijzen naar de ervaringen van de gebruikers van de multigraph. Een van deze gebruikers is Gary. Ik citeer hem:
    http://www.largeformatphotography.in...ad.php?t=69364
    Re: WTB: Durst Multigraph Head for L1200
    Be careful what you wish for. Her in europe one would go for 500 - 900 euro incl chassis. But if you were on this side of the pond I would happily trade my multigraph for your Varipoint. To use the multigraph you will have to get the calibration numbers for the paper you are using. To do it my self, it tacks me 2 - 3 days tinkering with step weghes. After that printing negatives from all sort is easy.
    1 ding wordt mij bij dit alles nog steeds niet duidelijk, en ook niet uit die thread op LF forum: kun je de unit nu wel of niet min of meer zoals mijn Ilford unit gebruiken. Dat wil zeggen simpelweg gradatie en tijd inkloppen, en de calibratie achterwegen laten. Ik ga er hier dan vanuit dat de standaard instellingen voor 1 of ander papier wel enigzins in de buurt zal zitten, en je de overige correcties via de proefstroken kunt doen. Perfectie is leuk, maar ook niet altijd nodig.

Je kunt het jezelf ook te moeilijk maken... "learn to live with the variables" heb ik iemand wel eens in een artikel over analoge fotografie zien schrijven.

Of is die Multigraph echt onbruikbaar zonder een volledig papiercalibratie? Ik kan het mij haast niet voorstellen.

Misschien dat Gary nog iets echt zinnigs zou kunnen zeggen, gezien zijn praktijkervaring. Maar ik weet niet of hij nog veel zin heeft om hier te posten...
    Last edited by Marco B; 05-04-2011 at 07:23 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    OK, ik kwam nu de volgende thread tegen. Niet zo simpel als ik gewend ben van mijn Ilford unit, maar het lijkt er toch op dat de je de door de probemeting geactiveerde instellingen kan omzeilen en gewoon gradatie en tijd kan inkloppen / vastzetten:

http://www.largeformatphotography.in...ad.php?t=59912

"Re: Durst L1200 Multigraph head
    The keyboard can be reprogrammed to the paper you are using. Durst published the data for various papers ( some of it no longer up to date) on the owner's manual. You input the data for each channel to a specific paper. New papers can be tested to obtain the data (I have not had to do this yet).

You can 'override' the system:

Pick a Channel and set the contrast.
    Input the exposure time.

The contrast will not change unless you want to change it.
    The time will change every time you make changes in the contrast but you can defeat this feature by simply pushing the (+) or (-) buttons to add or subtract seconds; you can also do this with the %+ / %- feature, which is very helpful for dry-down.

I have one of these and I truly love it. You will be spoiled by it.

Let me know if you need more information."

Ik begin mij nu ook te realiseren dat er een cruciaal verschil lijkt te zijn tussen de Multigraph en de Ilford Multigrade kop. Waar de Ilford unit de lampintensiteit varieert om de belichtingstijd constant te houden bij wisseling van contrast (gedaan op basis van die calibratiedata van dat eerder genoemde Ilford Multigrade II papier en opgeslagen in de bijbehorende controller), lijkt de Durst Multigraph in plaats daarvan de belichtingstijd te variëren bij constante lichtoutput van de lamp. Beide benaderingen natuurlijk met doel om de print densiteit zo goed mogelijk constant te houden bij wisseling van contrast. Althans, dat is wat ik concludeer uit de bovenstaande tekst. Weet niet of het helemaal klopt...

De "Durst-approach" maakt, als mijn bovenstaande conclusie juist is, het "handmatig" gebruik inderdaad wel complexer. Omdat je niet simpelweg het contrast kan wijzigen zonder ook de belichtingstijd aangepast te zien worden. Nu doet de Multigraph dat dan wel weer automatisch, maar het kan wat verwarrend zijn...

Aan de andere kant, belichtingstijd aanpassing bij VC papier bij wisseling van contrast, moet je in beperkte mate en handmatig ook doen als je met een hele simpele condensorvergroter met seconden timer en opaallampje werkt. Dus of het allemaal zoveel verschilt? De Multigraph geeft je in ieder geval al een indicatie van een benodigde belichtingscorrectie op basis van calibratiedata.
    Last edited by Marco B; 05-04-2011 at 06:44 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    35mm
    Weer een volgende vinding: de condensor voorzien van een diffusor. Zie bijgaand quote uit http://www.jensen-optical.us:

Should I purchase a Diffused light head or a Condense light source if I cannot afford both types?
    That question is actually superfluous! If you have a condenser head you also have a diffused light head. It is a 2-second operation to turn a Condenser head into a diffused light source.
    This is what you need to do:
    Install the condenser combination that will cover the largest format the enlarger is designed for.
    Insert an Acrylic diffuser, type 1, between the negative and the last condenser lens.
    Viola you have the most perfect “diffused light source” you can dream off, lots of even diffused light.
    A Condenser head modified with a acrylic diffuser will create light of the exact same type as the light produced by a diffused light head using an acrylic diffuser. And it will do so with light of the correct wavelength for the paper.

Wat betreft de werking van de Multigraph: wat ik er uit de handleiding van begrijp is dat beide mogelijkheden aanwezig zijn. Wil je met de probe werken dan moet je uiteraard een calibratie doen, maar gewoon een gradatie en tijd instellen (dus zonder probe maar met proefstroken werken) kan volgens mij ook. Voor de calibratie (filters en belichtingstijd) zitten er in de handleiding de standaardinstellingen voor een groot aantal papieren. Andere papier zal ik zelf moeten doen, maar voor Kentmere trof ik bv. in de handleiding een handgeschreven instellingentabel aan.
    Last edited by swdick; 05-04-2011 at 06:26 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Maar met welke kop was dat? Ik neem aan met de Color kop die je noemt?

En hoe heb jij dit dan gerealiseerd? Kijkend naar de verschillende foto's van de koppen in de catalogus, zie ik niet hoe die Binamag 75 ooit onder de Color kon passen, er is te weinig ruimte verticaal tussen de lichteenheid en negatiefhouder.

Welke aanpassingen heb jij dan gemaakt om dit mogelijk te maken, de lichtunit verticaal verhoogd geplaatst via een zelf gemaakt tussenstuk???

1 ding wordt mij bij dit alles nog steeds niet duidelijk, en ook niet uit die thread op LF forum: kun je de unit nu wel of niet min of meer zoals mijn Ilford unit gebruiken. Dat wil zeggen simpelweg gradatie en tijd inkloppen, en de calibratie achterwegen laten. Ik ga er hier dan vanuit dat de standaard instellingen voor 1 of ander papier wel enigzins in de buurt zal zitten, en je de overige correcties via de proefstroken kunt doen. Perfectie is leuk, maar ook niet altijd nodig.

Je kunt het jezelf ook te moeilijk maken... "learn to live with the variables" heb ik iemand wel eens in een artikel over analoge fotografie zien schrijven.

Of is die Multigraph echt onbruikbaar zonder een volledig papiercalibratie? Ik kan het mij haast niet voorstellen.

Misschien dat Gary nog iets echt zinnigs zou kunnen zeggen, gezien zijn praktijkervaring. Maar ik weet niet of hij nog veel zin heeft om hier te posten...
    De kop die ik heb gebruikt is de Z-W condensorkop. Ik heb op de plaats van de gloeilamp het halogeenspul van een deVere geplaatst. De koeling was ook van een devere afkomstig. Alles houtje-touwtje gemonteerd.

Of je de multigraph ook manueel zou kunnen gebruiken, zonder aanpassingen, is mij niet duidelijk. In het grijze verleden heeft iemand mij gesuggereerd dat hij zoiets deed. Maar het kan zijn dat er aanpassingen zijn gemaakt. En dan heb je in wezen een variant op de multigraph en dan vraag je je af waar je de multigraph uberhaupt voor hebt.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by swdick View Post
    Weer een volgende vinding: de condensor voorzien van een diffusor. Zie bijgaand quote uit http://www.jensen-optical.us:

Should I purchase a Diffused light head or a Condense light source if I cannot afford both types?
    That question is actually superfluous! If you have a condenser head you also have a diffused light head. It is a 2-second operation to turn a Condenser head into a diffused light source.
    This is what you need to do:
    Install the condenser combination that will cover the largest format the enlarger is designed for.
    Insert an Acrylic diffuser, type 1, between the negative and the last condenser lens.
    Viola you have the most perfect “diffused light source” you can dream off, lots of even diffused light.
    A Condenser head modified with a acrylic diffuser will create light of the exact same type as the light produced by a diffused light head using an acrylic diffuser. And it will do so with light of the correct wavelength for the paper.

Wat betreft de werking van de Multigraph: wat ik er uit de handleiding van begrijp is dat beide mogelijkheden aanwezig zijn. Wil je met de probe werken dan moet je uiteraard een calibratie doen, maar gewoon een gradatie en tijd instellen (dus zonder probe maar met proefstroken werken) kan volgens mij ook. Voor de calibratie (filters en belichtingstijd) zitten er in de handleiding de standaardinstellingen voor een groot aantal papieren. Andere papier zal ik zelf moeten doen, maar voor Kentmere trof ik bv. in de handleiding een handgeschreven instellingentabel aan.
    Dit is inderdaad ook een optie. Je kunt het zo zien: de aard van het licht dat op je negatief valt is altijd ergens tussen volkomen gericht en volkomen diffuus. Of je nu een condensor hebt of een diffusorbox , je zit altijd ergens in het midden. 100% gericht of 100% diffuus bestaat niet. Waar je gaat zitten is een keuze. Of je gemodificeerde condensor voldoende diffuus is moet je gewoon uitproberen.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    De kop die ik heb gebruikt is de Z-W condensorkop. Ik heb op de plaats van de gloeilamp het halogeenspul van een deVere geplaatst. De koeling was ook van een devere afkomstig. Alles houtje-touwtje gemonteerd.
    OK, maar dit is een heel ander verhaal. Je gebruikt hier de Bimacon condensor dus voor de kop waarvoor hij ook gewoon bedoeld is, dus enig "spleet-probleem" had jij niet.

Of je de multigraph ook manueel zou kunnen gebruiken, zonder aanpassingen, is mij niet duidelijk. In het grijze verleden heeft iemand mij gesuggereerd dat hij zoiets deed. Maar het kan zijn dat er aanpassingen zijn gemaakt. En dan heb je in wezen een variant op de multigraph en dan vraag je je af waar je de multigraph uberhaupt voor hebt.
    - Misschien omdat je geen zin hebt om twintigmaal tijdens een print sessie die filterlade los te moeten trekken en weer een nieuwe filter in te leggen?, maar i.p.v. daarvan lekker de gradatie en tijd op een controller te kunnen inkloppen?

- Misschien vanwege de mooie diffuse en gelijkmatige lichtbron, die stofjes minder zichtbaar maakt en (althans bij mijn Ilford kop) nooit problemen heeft met de centrering van de lamp zoals in de Durst condensorkoppen (door de constructie van de Ilford kop zitten de lampen per definitie goed geplaatst, ze lopen over een vaste rail zijwaarts)?

Voor mij genoeg redenen om de Ilford kop over mijn condensor kop voor de L1200 te prefereren... mijn Durst 670BW heeft overigens wel een normale condensorkop, en daar werk ik ook nog mee.
    My website

Shooter
    4x5 Format
    OK, ik kwam nu de volgende thread tegen. Niet zo simpel als ik gewend ben van mijn Ilford unit, maar het lijkt er toch op dat de je de door de probemeting geactiveerde instellingen kan omzeilen en gewoon gradatie en tijd kan inkloppen / vastzetten:

http://www.largeformatphotography.in...ad.php?t=59912

"Re: Durst L1200 Multigraph head
    The keyboard can be reprogrammed to the paper you are using. Durst published the data for various papers ( some of it no longer up to date) on the owner's manual. You input the data for each channel to a specific paper. New papers can be tested to obtain the data (I have not had to do this yet).

You can 'override' the system:

Pick a Channel and set the contrast.
    Input the exposure time.

The contrast will not change unless you want to change it.
    The time will change every time you make changes in the contrast but you can defeat this feature by simply pushing the (+) or (-) buttons to add or subtract seconds; you can also do this with the %+ / %- feature, which is very helpful for dry-down.

I have one of these and I truly love it. You will be spoiled by it.

Let me know if you need more information."

Ik begin mij nu ook te realiseren dat er een cruciaal verschil lijkt te zijn tussen de Multigraph en de Ilford Multigrade kop. Waar de Ilford unit de lampintensiteit varieert om de belichtingstijd constant te houden bij wisseling van contrast (gedaan op basis van die calibratiedata van dat eerder genoemde Ilford Multigrade II papier en opgeslagen in de bijbehorende controller), lijkt de Durst Multigraph in plaats daarvan de belichtingstijd te variëren bij constante lichtoutput van de lamp. Beide benaderingen natuurlijk met doel om de print densiteit zo goed mogelijk constant te houden bij wisseling van contrast. Althans, dat is wat ik concludeer uit de bovenstaande tekst. Weet niet of het helemaal klopt...

De "Durst-approach" maakt, als mijn bovenstaande conclusie juist is, het "handmatig" gebruik inderdaad wel complexer. Omdat je niet simpelweg het contrast kan wijzigen zonder ook de belichtingstijd aangepast te zien worden. Nu doet de Multigraph dat dan wel weer automatisch, maar het kan wat verwarrend zijn...

Aan de andere kant, belichtingstijd aanpassing bij VC papier bij wisseling van contrast, moet je in beperkte mate en handmatig ook doen als je met een hele simpele condensorvergroter met seconden timer en opaallampje werkt. Dus of het allemaal zoveel verschilt? De Multigraph geeft je in ieder geval al een indicatie van een benodigde belichtingscorrectie op basis van calibratiedata.
    Marco, jij noemt hier het Ilford Multigrade II papier. Dit papier, heeft in afwijking tot de meeste VC papieren drie emulsie componenten en derhalve een ' double hump' in de HD curve. Als de instellingen of geprogrammeerde instellingen juist zijn moet de double hump worden vermeden en een correcte HD curve moet het resultaat zijn. Er is meer dan alleen belichtingstijden! Mijn vraag is dan ook hoe dat alles in de programmas is verwerkt. En of je uberhaupt de vorm van de HD curve kan sturen, zoals dat manueel kan.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    OK, maar dit is een heel ander verhaal. Je gebruikt hier de Bimacon condensor dus voor de kop waarvoor hij ook gewoon bedoeld is, dus enig "spleet-probleem" had jij niet.

- Misschien omdat je geen zin hebt om twintigmaal tijdens een print sessie die filterlade los te moeten trekken en weer een nieuwe filter in te leggen?, maar i.p.v. daarvan lekker de gradatie en tijd op een controller te kunnen inkloppen?

- Misschien vanwege de mooie diffuse en gelijkmatige lichtbron, die stofjes minder zichtbaar maakt en (althans bij mijn Ilford kop) nooit problemen heeft met de centrering van de lamp zoals in de Durst condensorkoppen (door de constructie van de Ilford kop zitten de lampen per definitie goed geplaatst, ze lopen over een vaste rail zijwaarts)?

Voor mij genoeg redenen om de Ilford kop over mijn condensor kop voor de L1200 te prefereren... mijn Durst 670BW heeft overigens wel een normale condensorkop, en daar werk ik ook nog mee.
    Ik bedoel: als je de multigraph manueel gaat gebruiken, kun je net zo goed of beter de kleurenkop van Durst gebruiken. Je moet dan alleen het magenta en yellow wiel in stellen. En bij hoog contrast heeft Durst een extra filter reeds ingebouwd (ingebouwde filterlade in 805). Kan het nog eenvoudiger?

Jed

Page 5 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin