Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,813   Posts: 1,581,578   Online: 911

Page 7 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 61 to 70 of 78
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jullie houden elkaar lekker bezig...
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Jullie houden elkaar lekker bezig...
    Ach ja, je kunt ook Sudoku puzzels gaan oplossen , maar ik geloof dat de meerderheid hier andere breinkrakers prefereert
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    35mm
    Ik begin er nu aan te twijfelen of het wel een M805 betreft.
    Hoe kan ik dat zien? Er past in elk geval wel een negatiefhouder Bimameg 6x9 in.
    Ik voeg enkele foto's bij.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails M805-.1-2.jpg   M805-.2.jpg   M805-.3.jpg   M805-.1.jpg  

Shooter
    Medium Format
    Beste

Het is een 805

Je hebt daar een Bimacon 75 opzitten deze is icm met femacon 50 voor 24 x 36 femacon dit is een extra condensor die je met de platte kant naar boven op de bimacon 75 moet plaatsen
    dus als je een KB houder hebt krijg je die spleet ( nodig voor je femacon.
    voor 6 x 6 ook de bimacon 75 met dus een houder voor 6 x 6
    voor 6x 9 en 6 x 7 bimacon 80

je moet dus de juiste combinatie hebben van neg houder en condensor

ik denk dat dat niet klopt

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by swdick View Post
    Ik begin er nu aan te twijfelen of het wel een M805 betreft.
    Hoe kan ik dat zien? Er past in elk geval wel een negatiefhouder Bimameg 6x9 in.
    Ik voeg enkele foto's bij.
    Normaal staat het typenr. wel ergens op de lichtkop of dat deel dat de kop draagt (b.v. aan de zijkant). Het kan echter zijn dat dat deel waar het type nr. opstond, voor de plaatsing van de Multigraph kop verwijderd is. Dat is niet vreemd, want dat deel waar bij mijn vergroter met koeienletters L1200 op staat, een metalen plaat, zit op de zijkant van het deel dat de kop draagt, en is overduidelijk verwijderbaar met schroefjes. Dat zal niet voor niets zijn, namelijk om plaats te maken voor bepaalde andere typen vergroterkoppen.

Echter, ik denk dat je niet hoeft te twijfelen dat dit een (variant van de) M805 vergroter is. Hij ziet er zeeeeer Durst uit (ergo, lijkt op mijn Durst L1200). Maar voor een L1200 is de lensplaat/eenheid veel te klein, daar past nooit een negative carrier van 4x5 op.

Tevens heeft de vergroter dezelfde bijna volledig metalen "pro" afwerking van de L1200, waarmee kleinere modellen als mijn M670 BW juist ook weer uitgesloten zijn. Bovendien lijkt hij niet op mijn M670 BW. Ook lijkt hij niet op de "hobby" M370 en M70 uit de Durst catalogus die ik had gelinked.

Zoveel keus is er trouwens ook weer niet. Van relatief recente vergroters, waaronder de jouwe duidelijk valt met al zijn geavanceerde elektronica, heb ik tot nu toe alleen varianten van de M3xx, M6xx (waaronder mijn M670), de M70, deze M805 en de L1200 gezien. Ach, ik zal wat hebben gemist, maar jouw vergroter kan haast niet anders dan de M805 zijn, zelfs als het er niet met koeienletters opstaat.

Bovendien, je had toch die M805 Multigraph handleiding van Gary? Dat moet toch in 1 blik duidelijk zijn dat dat met elkaar overeenkomt?

Nogmaals, ik geloof niet dat die Bimacon 75 onder jouw kop hoort. Vervang hem door die juiste mengbox, en je bent klaar...

Is het werkelijk niet mogelijk om je verkoper of gulle gever nog eens aan te schieten om te kijken of hij niet nog toevallig wat in de zolderberging heeft laten liggen?
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    De fotos die ik nu zie, lijken sterk op een M805. Echter de Multigraph voor de M805 is slechts bedoeld voor de formaten 6x7 en 6x9 (specificaties van Durst).Je zult dus nooit een kleinbeeld diffusor vinden voor de Multigraph want die bestaat niet. Aan de andere kant is er een bimacon 75 op, die bedoeld is voor kleinbeeld. En dat is wat jij juist wilt. Het is mogelijk een aanpassing. Onderzoek ook of de bimacon 75 een echte condensor of in wezen een diffusor is.
    Ik zou de spleet afschermen voor licht door er een tape op te plakken of iets dgl. en dan kijken hoe het apparaat werkt. De ervaringen die je daarbij opdoet zijn een goed uitgangspunt. Je moet namelijk ook nog maar afwachten of de Multigraph uberhaupt technisch functionneert.
    Niet aarzelen: ga op onderzoek uit, tot je het hele spul van binnen en buiten kent.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 05-05-2011 at 03:34 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De fotos die ik nu zie, lijken sterk op een M805. Echter de Multigraph voor de M805 is slechts bedoeld voor de formaten 6x7 en 6x9 (specificaties van Durst).Je zult dus nooit een kleinbeeld diffusor vinden voor de Multigraph want die bestaat niet.
    Jed
    Maar wel bij durst te koop zie
    http://www2.durst.it/shop/prodliste....id=3&ptitid=38

Het is slecht te zien op de foto's die je plaats. Iets meer overzicht, zou beter zijn. Maar is dit een autofocus uitvoering ? Met andere woorden kun je handmatig de afstand lens / negatief verstellen ?? Of gebeurt dit door middel van het "doosje" links naast de condensors / negatiefhouder dus elektrisch ? Het kan dan een autofocus dan wel slechts een elektrische scherpstelling zijn. Kun je de hele kop wel handmatig in hoogte verstellen ?
    De 805 autofocus hadden een slechte reputatie.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De fotos die ik nu zie, lijken sterk op een M805. Echter de Multigraph voor de M805 is slechts bedoeld voor de formaten 6x7 en 6x9 (specificaties van Durst).Je zult dus nooit een kleinbeeld diffusor vinden voor de Multigraph want die bestaat niet.
    Jed, sorry, maar dit klopt echt niet.

Uit het plaatje van de officiele Durst catalogus dat ik hier poste:

http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=1175189

blijkt glashelder dat Durst voor de M805 ook een specifieke kleinbeeld mengbox heeft ontwikkeld (MG-Box35/805), hij staat gewoon in de lijst van verkrijgbare accessoires.

Niks mis mee om eens wat te experimenteren Jed, en je hebt gelijk dat Dick zijn vergroter eens moet aanzetten en binnenstebuiten keren om er mee vertrouwd te raken, maar ga niet in een kronkelredenatie het gebruik van de niet bij deze vergroterkop horende Bimacon 75 goedpraten terwijl de juiste mengbox gewoon beschikbaar is...

Durst zou wel gek zijn geweest deze vergroter niet van een bijpassende 35mm kleinbeeld mengbox te voorzien, zelfs mijn L1200 en Ilford kop voor 4x5 grootformaat zijn gewoon voor alle formaten voorzien.
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Jed, sorry, maar dit klopt echt niet.

Uit het plaatje van de officiele Durst catalogus dat ik hier poste:

http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=1175189

blijkt glashelder dat Durst voor de M805 ook een specifieke kleinbeeld mengbox heeft ontwikkeld (MG-Box35/805), hij staat gewoon in de lijst van verkrijgbare accessoires.

Niks mis mee om eens wat te experimenteren Jed, en je hebt gelijk dat Dick zijn vergroter eens moet aanzetten en binnenstebuiten keren om er mee vertrouwd te raken, maar ga niet in een kronkelredenatie het gebruik van de niet bij deze vergroterkop horende Bimacon 75 goedpraten terwijl de juiste mengbox gewoon beschikbaar is...

Durst zou wel gek zijn geweest deze vergroter niet van een bijpassende 35mm kleinbeeld mengbox te voorzien, zelfs mijn L1200 en Ilford kop voor 4x5 grootformaat zijn gewoon voor alle formaten voorzien.
    In de Durst specificaties staat dat de multigraph alleen een mengbox heeft voor 6x7 en 6x9. Verder staat in de specificaties dat er mengboxen zijn voor 35mm en 6x6. Die worden, als ze multigrade worden gebruikt, in combinatie met de MG filters (boven het negatief) zo concludeer ik, want dat is een van 805 opties. Als dat niet zo is, zouden hun specificaties niet juist zijn. Ik zie in de online catalogus ook niet dat ze voor de multigraph zijn bedoeld. Er is alleen sprake van multigrade papers en dat wijst volgens mij op de filter-optie. En hoe zou de software van de multigraph er uit moeten zien als deze meerdere lichtboxen aan kunnen? De software is voor een lichtbox geschreven. Dat is niet meer dan logisch. En bij de 1200 zie je hetzelfde. [ Bij multigrade toepassingen is de lichtbox een actieve component; de fysische eigenschappen komen in de software terug. Je zult de multigraph mogelijk kunnen omprogrammeren, maar dat moet je dan zelf doen].

Mijn conclusie is dus dat als je op 35 mm wil werken een uitweg moet zoeken. En het eerste wat er moet gebeuren is inzicht in de vergroter krijgen en dat is alleen mogelijk als je op onderzoek uitgaat. Mogelijk is de OP daar niet vertrouwd mee. Ik weet niet waar de OP woont, maar hij is hier bij mij welkom en dan kunnen we de zaak even bekijken. Ik kan dan ook zien of de condensor zinvol is gemonteerd. De OP moet mij dan maar een PM sturen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 05-06-2011 at 03:54 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Heren

Nogmaals dank voor alle inbreng.
    De mengboxen zijn boven water na veel gezoek.
    Het betreft alle formaten: 24x26, 6x6 en 6x9.

Page 7 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin