Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,915   Posts: 1,556,332   Online: 1054

Page 1 of 8 1234567 ... LastLast
Results 1 to 10 of 78

Shooter
    35mm

manual and question on Durst M805 multigraph

Can anyone help me to the manual of the Durst 805 Mulitgraph?
    I just got one but without the manual.

However there seems a piece missing: between the condensor (Bimacon 75) and the negative carrier (is that the english name fot it?) there is a gap of about 1 cm. I would say there should be some piece or other. Any suggestions?

Thanks

Shooter
    35mm
    Ik zie dat ik nu ineens in de nederlandse tak zit. Het mag dus ook in het nederlands:
    Heeft iemand voor mij de gebruiksaanwijzing?

Tussen de condensor en de negatiefhouder zit een gat van ca 1 cm. Dat lijkt mij niet zoals het hoort. Wat is er mis?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Sorry if this remark sounds ridiculous, but I don't know if you are a novice in analog photography or not:

- Are you absolutely sure the gap of 1 cm is not actually the space where the detachable/insertable negative carrier should be inserted, because the 1 cm gap is precisely what I would expect for the insertion space of the real negative carrier.

The negative carrier is a separate item, it is not the metal fixed bottom "plate" with a large hole in it below which the bellows and enlarger lens unit is fixed.

Weet je zeker dat je wel een negatief houder hebt?

De negatief houder zou er ongeveer zo uit moeten zien, hier met zo te zien een "mask" voor 6x6 MF film in de houder, en de andere masks er naast. Deze negatief houder, met de filmstrook ertussen geklemd, schuif je vervolgens in die 1 cm spleet die jij ziet om hem te vergroten en af te drukken.

Omdat het om een los item gaat, is de kans best groot dat bij koop van een 2e hands vergroter, de negatiefhouder mist of wordt vergeten mee te geven...

Click image for larger version. 

Name:	00MWRk-38454584.JPG 
Views:	20 
Size:	18.2 KB 
ID:	34434
    Last edited by Marco B; 04-30-2011 at 01:56 PM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    35mm
    Hallo Marco,
    Nee, ik ben niet nieuw in analoge fotografie maar wel nieuw met deze vergroter.
    En nee, het is niet de spleet waar de negatiefhouder in gaat maar een spleet tussen de Bimaneg houder en de Bimacon condensor.
    Hier is een (slechte) foto, waar de spleet goed op te zien is.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMG_5092.jpg  

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by swdick View Post
    Hallo Marco,
    Nee, ik ben niet nieuw in analoge fotografie maar wel nieuw met deze vergroter.
    En nee, het is niet de spleet waar de negatiefhouder in gaat maar een spleet tussen de Bimaneg houder en de Bimacon condensor.
    Hier is een (slechte) foto, waar de spleet goed op te zien is.
    De ruimte tussen de condensor en het negatief kan worden gebruikt om filters aan te brengen. Voor VC papier zijun dat bijvoorbeeld polymax filters. Deze filters worden meestal in een filterlade geplaatst. Deze filterlade lijkt te ontbreken. Maar met wat geknutsel maak je zelf een voorziening om de filters te kunnen plaatsen, zonder dat er een berg licht in de doka komt.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Eerste stap is natuurlijk om de ontbrekende filterlade bij de vorige eigenaar op te snorren. Mocht dat niet lukken, dan zijn er naast sites als e-bay, ook nog winkels in Nederland waar je misschien terecht kunt.

- Eerste optie is ABRO in Zaandam:

http://www.fotoabro.nl/
    Zuiddijk 60
    1501 CN Zaandam

Hou er rekening mee dat hun site nauwelijks een weerspiegeling is van wat ze werkelijk in huis hebben. Je kunt er dus het beste even echt gaan kijken. Met name de kelderverdieping staat / stond vol met doka en studio apparatuur. Het is al weer een tijdje geleden dat ik er geweest ben, maar ze lijken nog te leven, en hebben zelfs een vernieuwde website, hoewel die vooral cosmetisch een beetje lijkt opgepoetst, want een echte webshop is het nog steeds niet.

Hou rekening met de beperkte openingstijden!:

donderdag vrijdag zaterdag: van 10:00 tot 17:00

- Tweede optie is Foto Den Boer in Amsterdam:

http://www.fotodenboer.nl

Heeft ook nog redelijk wat doka apparatuur, en een groot assortiment analoge film en papier.

- Durst pro USA heeft ook nog veel Durst apparatuur en onderdelen in de aanbieding:

http://www.durst-pro-usa.com/library.html
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    35mm
    Wat een repsonse.
    Ik kreeg ook nog een mail met als strekking dat er niet een condensor bij de multigraph hoort maar een lichtbox. Dat zou de spleet van de ontbrekende filterlade verklaren. Anderzijds: de multigraph heeft natuurlijk geen filterlade nodig.

Is de condensor nu niet op zijn plaats met de multigraph?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by swdick View Post
    Wat een repsonse.
    Ik kreeg ook nog een mail met als strekking dat er niet een condensor bij de multigraph hoort maar een lichtbox. Dat zou de spleet van de ontbrekende filterlade verklaren. Anderzijds: de multigraph heeft natuurlijk geen filterlade nodig.

Is de condensor nu niet op zijn plaats met de multigraph?
    Ik weet niet of er een condensor of diffusorbox bij de multigraph hoort. Maar filterladen worden bij beide uitlichtingssystemen gebruikt. Het gebruik van filters heeft niets met de soort uitlichting te doen.
    Een manual kun je overigens kopen voor 45 euro
    http://www2.durst.it/shop/ga.asp?pro...=6&pg=19&abc=m

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 05-01-2011 at 05:39 AM. Click to view previous post history.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Oh ja, op de Glennview website kun je ook vaak nog een veelheid aan Durst onderdelen en vergroters vinden, hoewel ik je niet kan garanderen dat zoiets specifieks als jouw filterlade voor de M805 er tussen zit:

http://www.glennview.com/

Desondanks toch wel een nuttige site om te bookmarken.
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Anderzijds: de multigraph heeft natuurlijk geen filterlade nodig.
    Dat is ook zo. Dus heeft die er ook geen.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Page 1 of 8 1234567 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin