Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,505   Posts: 1,543,477   Online: 985

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    35mm

vraag over een durst m800 z/w vergroter

Ik ben van plan om me een vergroter aan te schaffen. Nu is mijn oog gevallen op een durst m800 z/w vergroter tot 6x9 negatief met rodenstock objectief.
    Er is inclusief een vergrotingsobjectief van Schneider bij en 3 condensorlenzen unicon 50/85/105, dit alles voor de prijs van 200 euro....
    Nu is mijn vraag of iemand ervaring met deze vergroter heeft en of de prijs hiervoor correct is.
    Het is wel de bedoeling dat ik onmiddellijk een goede vergroter heb zodat ik geen andere meer moet aankopen als ik meer evolueer in de fotografie.
    alle suggesties en tips zijn welkom, alvast bedankt op voorhand!!

Shooter
    4x5 Format
    Met dit specifiek model ben ik niet zo bekend. Mijn voorkeur zou zijn naar een 805. Maar misschien is er weinig verschil.
    Wat wel zaak is dat het geheel kompleet is met alles wat je nodig heb om er goed mee te kunnen werken. Losse onderdelen van dit soort vergroters zijn heel duur. Als er al aan te komen is.
    Nog iets wat je moet bedenken is of je een condensor of een diffusie machine wilt. Overigens van een condensor kun je heel gemakkelijk een diffusie maken andersom niet. Met een diffusie systeem heb je weer het eventuele gemak van een kleurenkop of nog mooier een multigrade kop.
    200 euro lijkt me heel redelijk.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by valentina View Post
    Ik ben van plan om me een vergroter aan te schaffen. Nu is mijn oog gevallen op een durst m800 z/w vergroter tot 6x9 negatief met rodenstock objectief.
    Er is inclusief een vergrotingsobjectief van Schneider bij en 3 condensorlenzen unicon 50/85/105, dit alles voor de prijs van 200 euro....
    Nu is mijn vraag of iemand ervaring met deze vergroter heeft en of de prijs hiervoor correct is.
    Het is wel de bedoeling dat ik onmiddellijk een goede vergroter heb zodat ik geen andere meer moet aankopen als ik meer evolueer in de fotografie.
    alle suggesties en tips zijn welkom, alvast bedankt op voorhand!!
    Het is in de eerste plaats belangrijk wat jij met de vergroter wilt doen. Ik vermoed dat jij alleen 35 mm wilt vergroten. Dan moet er in ieder geval een 50 mm vergrootlens bij zitten. En ik zou liefst een moderne (gecoate) nemen voor kleinbeeld. Maar als jouw foto evolutie naar middenformaat gaat ligt het anders.
    Ik zou liever mikken op een M805 dan een M800. De M805 heeft een betere ondersteuning van Durst uit en onderdelen zijn makkelijker verkrijgbaar.
    Of je condensor drukken prefereert boven diffuus licht drukken is ook een kwestie van smaak; zeker voor kleinbeeld zou ik een negatief eens op beide systemen drukken. Er zijn kleinbeeldwerkers die bij een condensor zweren. Overigens kun je een condensor wel wat diffuseren. Omgekeerd gaat dat niet.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 05-08-2011 at 10:06 AM. Click to view previous post history.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Lijkt wel of ik een echo hoor over condensor/diffusor.
    --Mike

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    valentina ,
    Welkom hier.
    En als het kan voor kleinbeeld neem altijd een vergroter met kleurenkop , zo krijg je altijd zachter licht om af te drukken en kan je zo langere tijden gebruiken om met uw beeld te werken , denk dan maar aan doordrukken of tegenhouden , dit gaat toch iets gemakkelijker bij het gebruik van langere afdruk tijden.
    En een ander groot voordeel over een kleurkop , dan zal je veel minder moeten retoecheren omdat je veel minder puntjes krijgt op je print. Het retoecheren kan je natuurlijk ook voorkomen door proper te werken.
    Ludo.

Shooter
    35mm
    Allemaal bedankt voor jullie antwoord!

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Valentina,

Ik heb zelf de M700, die goeddeels indentiek is aan de nieuwere M800. Het is een geweldige vergroter, veel aangenamer om mee te werken dan met de M601 en de M670 die ik ook bezit.

Die prijs is prima en alles lijkt erbij te zitten. Langere lenzen voor middenformaat kun je er later altijd nog voor een prikkie bij kopen. Ga ervoor!

Groetjes, Sander

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin