Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,933   Posts: 1,522,243   Online: 1063

Results 1 to 9 of 9
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

print was unit bouwen

Het gaat er toch van komen. van de zomer een print wash unit bouwen voor bariet.

Klopt het dat water met fixeer zwaarder is dan 'gewoon water'. Maw de fixeer gaat zich ophopen op de bodem?
    Wel belangrijk om te weten ivm de aan en afvoer van water.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Zwaartekracht speelt geen enkele rol bij het wassen van papier. Diffusie wel. Zorg voor een voldoende hoge temperatuur, voldoende agitatie en voldoende tijd (ik ben er zelf nog nooit in geslaagd de optical brighteners er zichtbaar uit te wassen).

Een voortdurende aanvoer van schoon water is niet nodig, je kunt toe met een aantal maal handmatig verversen van het gehele volume (net als bij 'de Ilford methode' voor het wassen van negatieven).

Vergeet ook de 'hypo-clear' (Natriumsulfiet) niet. Tonen van je papier helpt eveneens een boel (bijv. Selenium).

Mijn laatste en langste wasbeurt gebeurt in een plastic bak met een rooster en een fonteinpomp.

Groetjes, Sander

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Het gaat er toch van komen. van de zomer een print wash unit bouwen voor bariet.

Klopt het dat water met fixeer zwaarder is dan 'gewoon water'. Maw de fixeer gaat zich ophopen op de bodem?
    Wel belangrijk om te weten ivm de aan en afvoer van water.
    De effectiviteit van een washer wordt voornamelijk door de bouw van de washer bepaald.Een bekende constructie is de cascade washer. Ik heb er twee gebouwd uit PVC platen, een voor 30x40 en een voor 40x50 en inmiddels 30 jaar in gebruik. Het verbruik is ongeveer 1 liter per minuut. Bij een spoeltijd van 1 uur dus een verbruik van 60 liter voor 10 drukken. Dus 6 liter per druk ( als je beginvulling niet meerekend). Hoe lang je moet spoelen ( en dus het verbruik) hangt af van de fixeermethode en of je zo iets als soda of hypo clearing agent gebruikt. De effectiviteit van het spoelen kun je controleren door te testen op het hypo residu. Je moet er verder op letten dat niet iedere papiersoort en papierdikte zich even makkelijk laat spoelen.
    Een dergelijke washer is efficient wanneer je een heel aantal drukken hebt te spoelen. Als ik een enkele druk heb, dan spoel ik in een bak.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Hoe meer zout er in het water opgelost zijn hoe zwaarder het is. Ieder kind weet dat in zee je beter drijft dan in een zoetwater meer. In de rode zee nog beter, door een hoger zout gehalte. Dus een spoeler zal zo ontworpen moeten zijn dat daar rekening mee gehouden wordt.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    4x5 Format
    Misschien moet je hier ook eens naar kijken.

www.summitek.com/cascade

Lijkt me niet al te moeilijk om een variant hier op te ontwikkelen

Huub

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

washing

Ik spoel mijn bariet foto's al jaren met een zelf gemaakte spoelbak , afgekeken van de verschillende spoel aparaten die er te koop zijn.
    Eigenlijk simpel.
    Hoop dat ik het kan uitleggen.
    Een buitenbak gemaakt van plexi glas en daarin een bak gemaakt die ongeveer 10cm boven de grondplaat hangt om eventueel bezingksel te laten zakken , ik kan 6x30x40 prints spoelen , gedurende een klein uurtje.
    Die binnenbak hangt dus van de grond en ook in de lengte is hij kleiner , en in deze platen zijn gaten gemaakt om het water door te laten zodat het opkomende water niet rechtstreeks in contact kompt met de prints.
    Mijn foto's gaan toch al gedurende een 20 tal jaartjes mee en heb tot nu toe nog geen verkleuring of tergelijke schade aan de foto's , toch zeker niet van slecht spoelen.
    Als laatste bij het spoelen ga ik over de print na het uithalen uit de spoelbak die in een badkuip staat met een douchekop nog eens over de print , heel even maar.
    Hoop dat het verstaanbaar is.
    Ludo.
    Heb de aansluitind voor de spoelbak met een koppeling onderaan de bak gemaakt met dezelfde koppeling als voor de douchekop.
    moeder de vrouw moet natuurlijk wel akkoord zijn, dat je even de badkuip gebruikt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub View Post
    Misschien moet je hier ook eens naar kijken.

www.summitek.com/cascade

Lijkt me niet al te moeilijk om een variant hier op te ontwikkelen

Huub
    De referentie van Huub werkt volgens mij niet. Probeer deze URL:
    http://www.summitek.com/cascade.html

De cascade washer is op een geoptimaliseerde diffusie gebaseerd bij een minimale waterconsumptie. Uiteraard is de diffusie van de fixeerresten uit het papier ook beter als de fixeerresten makkelijker uit het papier kunnen komen. Met een zure fixeer zijn de fixeerresten moeilijk te verwijderen, in een (licht) alkalische fixeer veel makkelijker. Of te wel , zorg dat de zuurgraad of pH van de fixeer niet te laag is. Door licht alkalisch te fixeren bespaar je veel spoeltijd en dus spoelwater.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Als in nu spoel in een bak, dan heeft het adox papier de neiging om te blijven drijven. Andere daarentegen gaan op de bodem liggen.
    Na het spoelen doop ik ze nog in de adox adostab image stabilizer.

Ook nog verlijmbare platen zoeken en een werktekening maken. E.e.a. moet wel werkbaar blijven, niet dat er een formaat kernreaktor komt te staan in de doka

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Als in nu spoel in een bak, dan heeft het adox papier de neiging om te blijven drijven. Andere daarentegen gaan op de bodem liggen.
    Na het spoelen doop ik ze nog in de adox adostab image stabilizer.

Ook nog verlijmbare platen zoeken en een werktekening maken. E.e.a. moet wel werkbaar blijven, niet dat er een formaat kernreaktor komt te staan in de doka
    Het formaat van de washer wordt bepaald door het formaat van het papier. Ik zou echter niet boven 40x50 gaan. Ik zet de washer niet in de doka, maar in een douchebak. Mocht er wat met de washer misgaan, dan wordt het huis niet overstroomd. Bovendien spaar je ruimte in de doka.

Maar welke spoelmethode je ook kiest, de effectiviteit van het spoelproces moet je meten. Er zijn testsets voor in de handel.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin