Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,197   Posts: 1,531,422   Online: 810

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

Probleem met focusknop Durst M305

Beste allemaal,

Ik zal me eerst voorstellen aan jullie: ik ben Tim Smith, 25 jaar, woon in Rotterdam, en wil na een paar jaar digitale fotografie het analoge werk weer oppakken.

Zojuist heb ik een vrijwel ongebruikte Durst M305 op de kop kunnen tikken. Alles leek perfect te werken, alleen helaas stuit ik nu op een probleem: als ik aan de focusknop draai gebeurt er helemaal niets.. De 'balg' beweegt niet. In de handleiding staat dat er een klein stelschroefje de "zwaarte" van de knop regelt. Deze heb ik losgedraaid en zelfs als het schroefje er helemaal uit is (en ik de focusknop dus los in mijn handen heb) is er geen beweging in het geheel te krijgen. Kent iemand dit systeem? Ik hoop op jullie hulp!!

Groet, Tim.

Shooter
    Medium Format
    Hallo Tim

Door het langdurig niet gebruikt zijn is meestal de geleiding vast gaan plakken ( de smering is dan uitgedroogd can de geleiding )

probeer eens aan de lenshouder die moet verplaatsen voorzichtig met de hand te trekken evt gelijktijdig als je draait aan de knop

als hij loskomt even schoonmaken en licht olieen ( zeer weinig )

en welkom in het analoge tijdperk en veel plezier ermee

ruud

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by tsmith View Post
    Beste allemaal,

Ik zal me eerst voorstellen aan jullie: ik ben Tim Smith, 25 jaar, woon in Rotterdam, en wil na een paar jaar digitale fotografie het analoge werk weer oppakken.

Zojuist heb ik een vrijwel ongebruikte Durst M305 op de kop kunnen tikken. Alles leek perfect te werken, alleen helaas stuit ik nu op een probleem: als ik aan de focusknop draai gebeurt er helemaal niets.. De 'balg' beweegt niet. In de handleiding staat dat er een klein stelschroefje de "zwaarte" van de knop regelt. Deze heb ik losgedraaid en zelfs als het schroefje er helemaal uit is (en ik de focusknop dus los in mijn handen heb) is er geen beweging in het geheel te krijgen. Kent iemand dit systeem? Ik hoop op jullie hulp!!

Groet, Tim.
    Mijn advies is gelijk aan d at van Ruud. Als de objectiefhouder los is alleen de buitenkant van de ronde staven olien. De sleuf in een van de staven aan de achterkant niet olien, anders kan het focusseermechanisme gaan slippen en komt er ook geen beweging in.

Jed

Shooter
    35mm
    Dank voor jullie reacties. Inmiddels is de vergroter weer 'up and running', het was inderdaad een kwestie van het aangekoekte vet verwijderen.. Ongetwijfeld komen er meer vragen naar mate het aantal afdrukken toeneemt..

Tim.

Shooter
    Medium Format
    Hallo Tim

Goed dat je even vermelde wat het probleem was.

veel succes veredr en veel fotoplezier

Shooter
    35mm
    Fijn dat het opgelost is, veel plezier met het afdrukken.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin