Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,968   Posts: 1,523,406   Online: 1115

Results 1 to 8 of 8
    Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF

Zwarte rand op fotos met Durst M370 vergroter

Zoals je uit de titel kan opmaken heb ik een M370 vergroter en zou ik graag het volledige negatief met zwarte rand afdrukken. De handleiding en de namen van de verschillende onderdelen zijn zo nietszeggend dat ik niet weet wat ik moet bestellen. Ik ben bij de invoerder in Belgie geweest en die wisten het eigenlijk ook niet goed.
    Mijn vragen zijn de volgende:
    Ik heb een plastieken glasloze negatiefhouder, is het een goed idee om de randen uit te vijlen zodat het volledig negatief zichtbaar is? Gaat het negatief dan niet te veel krullen onder de warmte van de lamp?
    Of is het beter van een negatiefhouder aan te schaffen met een anti newton glas en dan een masker te maken? want zover ik heb kunnen opmaken is er geen masker voor kleinbeeld voor de negatiefhouder met glas.
    Of hebben jullie nog andere ideeen?

Doei
    Luc

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Luc

Vraag het eens aan Durst zelf. www.durst.it
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Hans,

Ik heb de vraag bij Durst gesteld, ik ben benieuwd of ik een bruikbaar antwoord ga krijgen.
    Luc

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Gewoon van alle randen een halve millimeter afvijlen. Regelmatig controleren of het niet teveel wordt.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik ken de M307 niet. Maar als het mogelijk is om de plastic negatiefhouder door een of twee glasplaatjes te vervangen, maak je alle randen die je maar wilt.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Luc,

De methode die ik (wel eens) gebruik is de volgende:

Neem een stuk karton (het liefste even groot als het fotopapier) en snij er een vierkant/rechhoek uit. Het stuk karton dat je er uitgesneden hebt maak je nog iets kleiner door langs twee zijden er enkele milimeter van af te halen (de randbreedte die je wilt hebben).

Leg het karton op het fotopapier (goed aandrukken met gewicht) en belicht het papier. Verwijder het negatief. Leg het kleiner gemaakt losse stukje karton in het gat, eerst in een hoek aangeschoven. Belicht flink met wit licht. Verschuif het stukje karton diagonaal in de andere hoek en belicht wederom met wit licht. Et Voila, een zwarte rand om de foto.

Huib

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik ken de M307 niet. Maar als het mogelijk is om de plastic negatiefhouder door een of twee glasplaatjes te vervangen, maak je alle randen die je maar wilt.

G.
    Ik heb in het verleden met een negatief houder met glas veel last gehad van Newton Ringen.
    Maar volgende de handleiding is er ook een 6X7 negatief houder met 1 anti Newton glas te verkrijgen. Dat lijkt dan misschien een eenvoudiger oplossing.

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Huib,

De manier die je beschrijft met het zwarte karton ga ik zeker proberen als ik deelvergrotingen maak die tussen andere fotos met zwarte rand moeten komen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin