Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,943   Posts: 1,557,645   Online: 1192

Results 1 to 8 of 8

Thread: durst M601

Shooter
    Multi Format

durst M601

ik zoek meer informatie over de condensors , zoals welke er in voor kleinbeeld en welke voor middenformaat. ik heb een papieren handleiding (jammergenoeg in het frans) maar die is zeer beknopt en brengt me niet veel verder. maakt het verschil uit voor de condensers als de kleurenkop er opstaat ?

niet op alle condensers die ik heb staat iets op , ik heb er eentje met een ronde lens met' sivocon 50' op en 2 met een groter vierkante lens waar niks opstaat

mvg,
    alex

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Hallo Alex,

Een engelse handleiding is te vinden op: http://manuelsphoto.free.fr/
    Een andere thread over de M601 is te vinden op : http://www.apug.org/forums/forum78/4...-volgorde.html

Als je de kleurkop eropzet heb je geen condensors nodig, een kleurkop maakt gebruik van een diffuser (zit in de kleurenkop).
    Voor een plaatje van de kleurenkop zie: http://manuelsphoto.free.fr/m601p19gb.jpg

Mike
    --Mike

Shooter
    Multi Format
    bedankt Mike !

binnenkort ga ik die kleurenkop eens uitproberen , ik ben gewone contrastfilters gewoon , het is voor zwart-wit dat ik de vergroter wil gebruiken.
    ik had begrepen dat ik de kleurenregeling ook als contrastregeling kon gebruiken maar daar weet ik nog niets over , of is dat niet bij elke kleurenkop ?

alex

Shooter
    Medium Format
    Alex, op de website van Ilford, Photographic Papers, Fact Sheets, Contrast Control For Ilford Multigrade Papers.
    Naar beneden scrollen en je vind daar een tabel met filterwaarden, ook voor Durst.
    Het lijkt er op dat de webpagina op dit moment niet beschikbaar is.
    Mocht het niet lukken, stuur mij een PM, dan mail ik je de tabel.

Happy regards,
    LCEL.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Een beetje off-topic: de negatief houder van dit prachtig vergrotertje is echt speciaal: je hebt aan 1 zijde 2 mooie 'uitsparingen': print je dus de boorden van het negatief mee dan heb je een prachtige '601_handtekening'. Jerome de Perlinghi print op die manier al z'n z-w portretten.

mvrgr
    Fred

Shooter
    Multi Format
    He bedankt LCEL ,

ik denk dat ik de vermelde pagina hier gevonden heb http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/...0201152306.pdf

de kleurenkop die ik heb heeft waardes regelbaar tussen 0 en 100 , dat is afwijkend met die pdf ...

alex

Shooter
    Medium Format
    Alex, dat is dan gelijk een mooie aanleiding om de kleurenkop uit te proberen.

Zie de tabellen van Ilford als een richtlijn, maak een paar vergrotingen met verschillende instellingen en noteer de waarden die je ingesteld hebt voor elke vergroting dan krijg je inzicht in de filterwerking van je kleurenkop.

Begin met een negatief met een gemiddeld contrast, alles staat of valt met een goed negatief.

Bedenk wel dat het gebruik van filters de belichtingstijd beinvloed, maar dat wist je volgens mij al.

Happy regards,
    LCEL.

Shooter
    35mm
    I am looking for the M601 sivocon 50 condenser, does anybody have?

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin