Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,483   Posts: 1,571,179   Online: 1140

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 16 of 16

Thread: Laborator 138

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ha Mike,

Dat komt in de richting maar het adres dat TheA me gaf heeft zelfs nog grotere diameters.
    Waar ik echter nog niet uit ben is de juiste kleurtemperatuur en het aantal lumen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
    Ha Mike,

Dat komt in de richting maar het adres dat TheA me gaf heeft zelfs nog grotere diameters.
    Waar ik echter nog niet uit ben is de juiste kleurtemperatuur en het aantal lumen.
    In de tijd van de 138 gaf men niet veel om kleurtemperatuur. Men corrigeerde door filtering. Ik denk dat de 138 deze voorziening heeft. De boldiameter is bepalend voor de diffusiteit.Met een puntlichtbron is het effect grafisch. Hoe groter de boldiameter des te diffuser. Je kunt je voorkeur zelf bepalen.

Jed

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dag Jed,

Mijn 138 is geen ‘s’ en heeft ‘color’ als toevoeging. Waar dat op slaat weet ik niet want de enige voorziening om iets met kleur te doen is een filterlade?
    Maar los daarvan denk ik dat de kleurtemperatuur toch een waarde moet hebben die een beetje overeenkomt met de gevoeligheid van het papier voor een bepaalde golflengte. Aangezien ik voorlopig met vast gegradeerd papier ga werken zal ik geen filters nodig hebben. Wel wil ik een ‘staining’ ontwikkelaar gebruiken.

De originele opaallamp heeft een diameter van 110mm en een wattage van 200. Ik weet jammer genoeg niet wat het aantal lumen is.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Inmiddels heb ik de hand weten te leggen op vijf gloeilampen van 110mm en 100watt. Minder dan de 200watt atlas maar dat hoop ik op te lossen door de tijd te verlengen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Spaarlampen zijn toch eigenlijk TL-buizen ? Die moet je constant laten branden wil je een herhaalbaar resultaat krijgen. M.a.w. dan moet je met een sluiter onder je vergroter gaan werken voor de belichtingstijden.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Als je met een spaarlamp wil werken moet je er wel rekening mee houden dat de lichtcurve geheel anders verloopt dan bij een gloeilamp. Dat betekent dat je heel andere resultaten krijgt.
    Misschien ga je later over op multigrade papier, dan kloppen de filterwaardes voor geen meter meer, omdat er in het lichtspectrum hele stukken (bijna helemaal) ontbreken.
    Daarnaast verschilt de curve steeds als de lamp opnieuw aangaat. kijk maar eens als je zo'n lamp aandoet, hij gaat steeds sterker branden. Tijdens dat 'opgloeien' verandert de curve. Het resultaat is dus nooit constant.
    Je zult dus inderdaad met een sluiter moeten gaan werken, maar ook dan zul je merken dat een spaarlamp steeds verschilt. Ik ben helemaal niet blij met spaarlampen.

Johan

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin