Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,873   Posts: 1,583,548   Online: 892

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Thread: Laborator 138

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Laborator 138

Zijn er hier mensen die gebruik maken van een Durst Laborator 138 met opaallamp en condensors?

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik niet, vraag mij gezien de benodigde licht opbrengst trouwens af watvoor gloei- / opaallamp je dan nodig hebt en waar je die nog kan kopen, 500 W of zo??? (in mijn kleine Durst 670 BW zit geloof ik al een 100 W lamp...)
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Marco,

Ja en dan heb je meteen de kat bij de staart. Ik wil namelijk iets vragen over de lampen.
    Gelukkig heb ik nog twee reserve liggen (Atlas 200watt met een diameter van 110mm) maar als die opgebruikt zijn heb ik een probleem.
    In de VS zit iemand die andere lampen levert met een handleiding hoe die aan te passen voor de Durst. Maar misschien heeft iemand op dit forum allang een goede oplossing gevonden. Het probleem zit hem vooral in de diameter. Als die te klein is krijg je teveel lichtafval aan de randen.

Overigens is het me na veel zoeken, mailen en een bezoek aan de plaatselijke kever garagist, uiteindelijk gelukt een zogenaamde Dr. Fischer lamp voor mijn Minox vergroter te kopen. Het probleem bij deze vergroter is dat de lamp van dit type moet zijn.

Kortom, aan alle fronten begint het te rommelen.

Shooter
    35mm
    Probeer het eens bij:

Bailey Electric & Electronics
    For All Your Lamps
    Forellelweg 8
    4941 SJ Raamsdonkveer
    0162 - 52 24 46

www.bailey.nl

een grotere collectie lampen zal je denk ik niet vinden.

TheA

P.S. alleen een FATSOENLIJKE REACTIE wordt op prijs
    gesteld, gelieve het anders na te laten.

Iemand helpen is ook een hobby van mij, kennelijk
    zijn er die daar niet op gesteld zijn.

Shooter
    4x5 Format
    Hier op apug is iemand die een grote bolle spaarlamp in zijn 138 gebruikt. En daar zeer tevreden mee is. Geeft kortere belichtings tijden en minder warmte. Ben zijn naam even vergeten. Iemand uit noorwegen misschien komt die wel boven met de zoek functie.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dank je TheA,
    Ik ben erg fatsoenlijk. “Mag ik een..” bij de bakker of plaatselijke grootgrutter wordt nog steeds op prijs gesteld.
    Die jongens hebben een berg lampen. Jammer genoeg niet de lamp die ik zocht. Wellicht kan ik wel bij ze terecht voor een alternatief.
    Overigens heeft dat boekje, waar je over tipte, me een hoop info opgeleverd. Nogmaals dank.

@Gary,
    Jij had toch zo’n knots. Nooit problemen met de verlichting gehad?
    En nu maar zoeken naar die Noor. De zoek functie bracht me jammer genoeg niet veel verder

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    De laatste keer dat ik bij Foto Den Boer in Amsterdam was, hadden die ook nog een aardige voorraad lampen staan. Misschien eens een belletje?

http://www.fotodenboer.nl/

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    4x5 Format
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @Gary,

Geweldig! Ik had al ergens iets gelezen over een halogeen opaalbol met een grote diameter maar die lamp is ook al niet meer leverbaar.
    De spaarlampen zijn er echter nog wel en zelfs me een diameter van 110mm.
    Ik heb Ole gevraagd of zijn opstelling nog steeds werkt en of hij misschien nog iets heeft aangepast.

Het merkwaardige is dat ik dagen heb zitten zoeken met google en hier op Apug met de juiste zoektermen. Maar deze oplossing kreeg ik niet in beeld.

Dank je,

Rob

@Marco,
    Dank je voor de tip. Ik wacht echter even met een belletje, tot ik meer weet over de ‘spaarlamp methode’.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Bij de IKEA een spaarlamp gezien, zeker 10 cm in diameter.
    Staat niet op de ikea site, heb hem in delft gezien.
    Misschien is dat wat ?

MIke
    --Mike

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin