Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,713   Posts: 1,514,717   Online: 841

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    35mm

Vergrotingsapparaat

Hallo,

Wie weet het verschil tussen een condensor vergrotingsapparaat en een koudlichtapparaat?

groet, Baselice

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat is appels met peren vergelijken.
    De vraag zou kunnen zijn wat is het verschil tussen een condersor- en een difussor vergroter of het verschil tussen een koudlicht bron in vergelijking met een normale lamp cq halogeen verlichting.
    Waar ben je precies naar op zoek?
    harry

Release, the best you can do...

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Baselice,

Dit is een goede bron van informatie over de verschillende types lichtbron en methodes van diffusie/collimatie:

http://www.jollinger.com/photo/enlar...wtwobuy54.html

Sander

Shooter
    35mm
    Dag Harry,

Ik kan een Kaiser V60 overnemen en ik had vroeger een Dust M307 en deze laatste was een condensor en het beviel mij goed. Heeft iemand ervaring met een Kaiser vergrotingsapparaat?
    Bednakt voor je reactie Harry en Sander.

groet, Baselice

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Geen ervaring met Kaisers, alleen met Durst. Kaisers ogen robuust. Het kan lastig zijn om accessoires te vinden dus zorg wel dat alles wat je nodig hebt erbij zit.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik ken het apparaat niet maar kan me niet voorstellen dat het een koudlichtbron gebruikt.
    Wellicht een halogeenlamp in combinatie met een diffusor.
    Denk dat je met een Durst een degelijker apparaat in handen hebt.
    Kijk eens op marktplaats of dergelijke naar een gebruikte Durst M605. Wel kijken naar een uitvoering die bij je negatiefformaat past.
    Voor KB zal dat vaak geen probleem zijn maar middenformaat wordt lastiger. Goe opletten dus.
    Daarmee wil ik niet suggereren dat de Kaiser een slecht apparaat is.
    Last edited by hka; 10-22-2011 at 04:33 AM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb vandaag een als nieuw philips pcs 130 vergroter opgehaald. Als er iemand interesse in heeft. Hij is gratis af te halen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by baselice View Post
    Hallo,

Wie weet het verschil tussen een condensor vergrotingsapparaat en een koudlichtapparaat?

groet, Baselice
    Er is een groot verschil tussen een condensorvergrootapparaat en een koudlichtapparaat. In de eerste plaats zal er een verschil in kleurtemperatuur zijn, wat van belang is voor het werken met variabel contrast papier. Het grootste verschil zit hem in de 'gerichtheid' van het licht. De condensor geeft gericht licht (in de richting van de vergrootlens); de koudlichtbron minimaal gericht licht. Het gevolg is dat de verstrooiing van het licht aan de zilverkorrels verschilt voor de twee soorten licht en dat heeft tot gevolg dat de tonaliteit en het beeldkarakter van de druk verschilt. Waar je de voorkeur aan geeft is een kwestie van persoonlijke smaak. De beeldkwaliteit van een condensor met puntlichtbron geeft een grafisch effect; de koudlichtbron een wat meer schilderachtig karakter.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin