Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,963   Posts: 1,523,302   Online: 1214

Results 1 to 4 of 4

Thread: Meograde

Shooter
    Medium Format

Meograde

Ik heb al tientallen jaren een doka, en sinds kort wil ik naast het digitaalgebeuren toch ook weer het dokagebeuren opstarten. Nu is het mijn ervaring dat bij gebruik van het Gradationswandelmodul op de Dunco de belichtingstijden tussen de verschillende gradaties gelijk of nagenoeg gelijk blijven. Bij de Meograde op de Opemus is dit echter totaal niet het geval. Dus moet je bij een wijziging van de gradatie toch weer meerdere proefstroken maken. Hebben anderen ook die ervaring? Weet iemand een methode om door meting die gewijzigde belichtingstijd vast te stellen?

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Gerbran , in eerste plaats welkom.
    En inderddad is het niet meer dan normaal dat als men overschakeld op een andere gradatie men een andere afdruk tijd krijgt. Als je fotografeerd en een ander diafragma neemt , dat daar een andere tijd krijgt om de ideale belichting te krijgen.
    Voor zo ver ik weet bestaat er geen andere manier om er een regel te geven om op voorhand te zeggen , als je bv op gradatie3 wilt afdrukken en door een reden uiteindekijk op 3.8 bv te willen werken , dat men dan zomaar kan zeggen welke tijd men neemt.
    Er zijn wel apparaten op de markt waar men het licht meet op de grondplank en een ander deel van dit systeem u een tijd en diafragma zegt waarop u dan kan afdrukken , op dit aparaat is er dan de mogelijkheid door op een bepaalde knop te drukken bij de gradatie te verstellen de tijd dan automatich wordt aangepast .
    Maar de meeste zullen inderdaad andere proefen moeten maken.
    ludo.

Shooter
    4x5 Format
    In de eerste plaats kijk naar mijn onderschrift. Maar als er dan toch wat theorie moet komen.

Het Meograde systeem ken ik niet specifiek. Of je de belichtingstijd moet aanpassen zal af hangen van de manier waarop je die bepaalt in de eerste plaats.
    Door de bank genomen zijn er 3 methodes om de juiste belichting te beoordelen.
    Deze zijn door te kijken naar de schaduwen, de hoge lichten of het middel grijs. Een mechanisch filter systeem voor variabel contrast kan slechts één van deze methodes ondersteunen. Welke specifiek de Meograde ondersteund kan je met wat proefjes bepalen.
    Verder is er natuurlijk een rekenkundige verhouding tussen deze 3 manieren van aanpak. Maar daarvoor moet je wel de iso waardes van de des betreffende gradaties weten of bepalen.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Ik heb de laatste jaren een Opemus 6 met Meograde i.c.m. met een Zonemaster II belichtingsmeter van RH Design gebruikt. Als je deze laatste een keer ijkt op het te gebruiken papier kun je er zeer comfortabel mee werken zonder na te hoeven te denken over de verschillende belichtingstijden tussen de gradaties.
    Ik heb overigens de ervaring dat er op de vervangende vergroter (Kaiser VPM 6005 met Multigrade System IV kop) eveneens sprake is van belichtingstijdverschillen tussen de verschillende gradaties. En 'vroeger' moest je altijd de tijd voor gradatie 4 en 5 verdubbelen.
    Probleem inmiddels opgelost?
    Have you seen the light..?

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin