Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,986   Posts: 1,524,014   Online: 873

Results 1 to 3 of 3
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Vastzittende sluiter reinigen

Quote Originally Posted by Matthijs
    Gilbert, nu je zegt dat geen moeilijke ingreep is, zou je mij hier iets meer informatie over willen geven? Ik ben niet te beroerd om zelf te schroevendraaier ter hand te nemen. Het belangrijkste is denk ik welk smeermiddel je moet gebruiken. Iets op synthetische basis lijkt mij het beste. Kan je me hier meer over vertellen? En wellicht waar ik dit in Nederland zou kunnen bestellen?
    Goede raad: Voordat je een sluiter uit elkaar haalt, eerst van elk stadium een foto maken ! Mocht je later in de problemen komen, dan kun je zien hoe het in elkaar zat.

Nog een goede raad: Als je lens nog in de sluiter gemonteerd zit, meet dan eerst met een schuifmaat (of beter nog een micrometer) op hoever voor en achterelement van elkaar af zitten. Bij het hermonteren moeten die elementen weer exact even ver van elkaar af komen. Soms zitten er flinterdunne ringetjes tussen de lenselementen en de sluiter. Noteer exact hoe die dikte-ringetjes gemonteerd zijn, zodat je ze later weer precies zo terug kunt plaatsen.

Ik gebruik twee vloeistoffen om een geplakte sluiter los te krijgen: Zippo aanstekerbenzine (bij elke dumpshop te koop). En een spuitbusje aanstekergas (bij elke supermarkt te koop).

Een sluiter heeft slechts UITERST WEINIG vet nodig. Je moet dus een sluiter nooit zelf smeren ! Dat is namelijk een garantie om hem naar de knoppen te helpen. Alles wat de vluchtige aanstekerbenzine doet is ingedikt vet weer vloeibaar maken. De benzine verdampt volledig, en de sluiter werkt weer. Eventueel moet je de behandeling enkele keren herhalen. Als alles weer soepel werkt de sluiter goed laten drogen, en de lenselementen er weer op monteren. Denk erom: vast is vast. Je hoeft ze niet in de sluiter te persen.

Als het met zippo niet lukt, dan gebruik ik soms aanstekergas. Pas wel op, want als je het gas te dichtbij houdt bevriezen de lamellen. Als dat gebeurd moet je niets doen, maar gewoon wachten tot alles weer op normale temperatuur is.

Dat is alles. Als je een beetje voorzichtig bent kan een kind de was doen. Overigens, schroevendraaiers en lenzen gaan niet goed samen...

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Gilbert, bedankt voor je uitvoerige beschrijving. Ik zal tijdens de kerstvakantie eens kijken of ik mijn sluiter weer 'los' krijg.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Deze methode werkt natuurlijk alleen als vastgekoekt vet de oorzaak is. Niet als je reparateur allerlei goocheltruukjes uitgevoerd heeft met de sluiterbladen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin