Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,678   Posts: 1,482,155   Online: 1075

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Medium Format

Welke cassettes voor Linhof Technika V

Ik heb afgelopen week mijn eerste 4x5 negatieven ontwikkeld. Het blijkt dat ze allemaal een rare zweem hebben gekregen door een lichtlek.
    Toen ik een cassette in de camera schoof met een zaklampje in de camera, bleek de cassette niet goed aan te sluiten op de body (dus niet aan de matglaszijde). Ik gebruik Fidelity Elite cassettes. Deze hebben een richel die blijkbaar niet goed past bij de uitsparing in de Linhof. Doe ik wat fout? Kan ik de camera aanpassen? Of heb ik de verkeerde cassettes?
    Wat zijn jullie ervaringen? en tips...
    Jeanette

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heb je de cassette er wel goed in gezet ?
    Er gaan gewoon standaard cassettes in zoals je gebruikt hebt dus of de cassette is lek of je hebt een fout gemaakt met gebruik.

Shooter
    Medium Format
    ja, dat moet dan haast wel... Moet ik de cassette op een of andere manier nog aandrukken ofzo? (Sorry voor deze beginnersvraag...)

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Die richel moet in de camera vallen als je de cassette aandrukt.
    In de camera zit een sleuf waar de richel invalt.
    Dan zit de cassette lichtdicht in de camera
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Wat je beschrijft is een linhof "ding". Vooral in combinatie met weinig gesleten fidelity cassettes. Bij het inbrengen van de cassette kan die bij de tegenoverliggende kant tegen een richeltje aankomen. Door even het matglas raam aan de kant tegenover de kant waar je de cassette inbrengt even op te liften kan de cassette net iets verder geschoven worden. Hierdoor valt het allemaal goed op zijn plek.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    Medium Format
    hmmm dat ga ik vanavond even uitproberen! ik laat mijn bevindingen weten!

Shooter
    Medium Format
    Ha Gary,
    Ik heb het gister uitgeprobeerd met een lampje erin en inderdaad! De cassette past er nu lichtdicht in! Jammer alle negatieven hierdoor mislukt zijn (vooral die waabij ik 1 uur op mijn buik heb gelegen voor een macoropname...)... Maar ik ben ook heel erg opgelucht dat het niet aan de camera of cassettes ligt!
    Bedankt voor deze heel bruikbare tip!
    Jeanette

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ach zo gaat dat bij ons ook...
    veel werk besteed aan een opname en dan gaat er toch nog iets fout.......

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin