Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,770   Posts: 1,516,517   Online: 766

Results 1 to 4 of 4
    Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

6x9 rug op een 4x5 camera

Ik heb een Linhof TechnicaIII (4x5) maar zou graag een 6x9 rug aanschaffen.
    Hoe werkt dit (instellen, focussen... ). Nu gebruik ik een filmcassette die ik achter het matglas inschuif.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Hoe werkt dit (instellen, focussen... ). Nu gebruik ik een filmcassette die ik achter het matglas inschuif.
    Ha Marc,
    Over de Linhof kan ik je niets vertellen, wel over mijn Crown Graphic 4x5 met een 6x8-rug. Ik vind het omslachtig werken! Ik heb een kartonnen masker voor 6x8 gemaakt die ik op het matglas plaats. Dan compositie bepalen en scherpstellen etc., als alles ok is moet ik het hele matglas van de camera verwijderen en de 6x8-rug plaatsen, zwarte klep openschuiven en klikken maar.

Ik wil nog een aangepaste 'sportzoeker' maken, zodat ik precies dat 6x8-beeld zie en niet steeds die achterwanden hoef te verwisselen.

Goeie kans overigens dat dat op een (relatief) moderne Linhof stukken plezieriger werkt.

Groet, Paul.

Shooter
    4x5 Format
    Hoi Marc,

Ik gebruik een Gandolfi Variant (4x5") en schiet voornamelijk op vlakfilm.
    Een enkele keer gebruik ik een rolfilmcassette (6x7 cm) van Calumet voor o.a. portretten en fotografie waar ik even sneller wil zijn dan met vlakfilmcassettes.

De cassette schuif ik op dezelfde plaats als de vlakfilmcassettes. Hiermee heb ik dan geen problemen met scherpstellen. Ook zijn op mijn matglas markeringen aangebracht die het formaat (6x7 cm) aangeven. Ik gebruik dus geen aparte masker o.i.d.. Ik heb uiteraard wel eerst gekeken of de markeringen aansluiten op de opening in de cassette. Dit bleek gelukkig te kloppen. Het is alleen opletten met het plaatsen van de rolfilmcassette omdat deze dikker is dan een vlakfilmcassette. Het is verstandig om de cameraverstellingen goed vast te zetten. Kortom, ik werk er met veel plezier mee en heb tot dusver geen nadelen ondervonden.

Vriendelijke groeten,

Pieter

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Marc,

Kijk hier eens (3e plaatje). http://www.galerie-photo.net/index.h...shenznhao.html
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin