Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,593   Posts: 1,546,096   Online: 902

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 32
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik heb een aantal andere bezigheden moeten schrappen voor fotografie. En daar ben ik nog altijd blij om.
    Pol Vandepitte stelde het altijd dat fotograferen met KB en LF als 'kruisbestuiving' werkte.

Als je een hele tijd met LF werkt, en daarna neem je terug de KB in handen dan fotografeer je op een andere manier:
    bedachtzamer, méér aandacht voor de compositie, méér aandacht voor belichting, méér pre-visualisatie.

Een voordeel ook van de LF is dat de gepotretteerde zich belangrijker voelt, onder de indruk is van zoveel camera. :-)

Anderzijds, Pol was zo met één met zijn LF camera dat hij er mee fotografeerde alsof een KB-camera was. :-)

Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Op de site van www.robertwhite.co.uk zie ik dat een grootformaat helemaal niet zoveel kost als sommige middenformaten. Dit terwijl ik dacht dat je voor de prijs van een grootformaat toch minstens een f6 met lens en motordrive kan kopen!
    Een 2ehands 4x5 inch camera kun je voor een paar honderd euro op de kop tikken. Mijn F4 was destijds véél duurder. Om van een F6 maar te zwijgen.

Ik heb héél wat vragen rondom grootformaat:
    Welke voordelen? Toepassingen? tov middenformaat
    Hoe zit het met de lensen? Heb je slechts 1 lens nodig omdat je balg als 'zoom' gebruikt wordt? Kortom, wat moet ik weten
    Je kunt er alles mee wat je ook met kleinbeeld en middenformaat kunt, en nog veel meer. Behalve misschien formule 1 en oorlogsfotografie...

Met één standaardlens kom je al een heel eind. Maar als je echt groothoek of tele wilt, zul je er meer moeten kopen. Zooms bestaan in grootformaat niet. Grootformaat lenzen kunnen heel prijzig zijn. Maar een G-Claron van 75 Euro geeft ook een uitstekende kwaliteit, al moet je dan wat voorzichtiger zijn met tegenlicht. De balg is alleen voor scherpstellen. Maar de Macrobalg is automatisch ingebouwd.

Is dit juist:
    - verstelbaar
    Dat hangt af van het model camera. Er bestaan zelfs spiegelreflex en 2-oog 4x5 inch camera's voor portretfotografie. Of je bouwt er gewoon zelf een zonder verstellingen als je dat wilt.

- lomp en zwaar
    Mijn houten 4x5 inch loopbodem met standaardobjectief is lichter dan mijn Nikon F4s met standaardobjectief.

- negatieven erg duur + je moet ze op een speciale manier ontwikkelen?
    Integendeel. Per negatief betaal je inderdaad meer (0,75 tot 2,- Euro). Maar je maakt veel minder negatieven, en het percentage gelukte negatieven ligt veel hoger. In de praktijk betaal ik per sessie minder aan film in grootformaat dan in kleinbeeld.

Sommige grootformaatcamera's kunnen ook met middenformaat overweg zie ik?? Dit lijkt me enorm voordelig omdat je dan met een normale daglichttank kan werken....
    Alle moderne 4x5 inch camera's kunnen ook een middenformaat achterwand gebruiken. Voor vlakfilms heb je in principe niet eens een daglichttank nodig. Je kunt ze in een ontwikkelschaal ontwikkelen. Maar een goedkope 2500 tank van jobo werk precies zo als jouw daglichttank.

Dit omdat ik op lange termijn zou willen beginnen met middenformaat maar nu zie ik grootformaat ook helemaal niet zo ontoegankelijk meer....
    Vraag jezelf eerst eens af welk soort fotografie jouw voorkeur heeft. Reportage en sport = kleinbeeld
    Portret = middenformaat (of evt. grootformaat)
    Landschap, architectuur e.d. = grootformaat

Probeer eens een dagje mee te lopen met een groot- of middenformaat fotograaf. Dan ervaar je in de praktijk wat je zelf leuk vindt.
    Last edited by argentic; 01-17-2005 at 04:39 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Pol Vandepitte stelde het altijd dat fotograferen met KB en LF als 'kruisbestuiving' werkte.

Als je een hele tijd met LF werkt, en daarna neem je terug de KB in handen dan fotografeer je op een andere manier:
    bedachtzamer, méér aandacht voor de compositie, méér aandacht voor belichting, méér pre-visualisatie.

Fred
    Volledig mee eens. Ik fotografeer voornamelijk met 4x5" (voor reportageachtig werk met 6x6) en als ik weer eens een KB camera pak merk ik dat ik inderdaad met minder negatieven terugkom waarvan ze zo goed als alle geslaagd zijn (uiteraard technisch maar voornamelijk wat compositie betreft). Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je door meer te fotograferen dit effect ook met KB krijgt als je meer fotografeert. Hier heb ik geen ervaring mee

Mijn negatieven ontwikkel ik in combiplan tankjes. Dit kan bij daglicht, hoewel ik drie in een rij heb staan (vindt ik gemakkelijker dan schaalontwikkeling) waardoor ik in het donker moet zitten.

Nog even iets over gewicht van de uitrusting van grootformaat t.o.v. KB en middenformaat. Het is inderdaad waar dat een grootformaat camera lichter is dan een goede KB camera. Maar dan komt het. Een vlakfilm dubbelcassette is zwaarder dan een KB film en je neemt meerdere cassettes mee. Zonder statief fotograferen is niet aan te raden. Een objectief is meestal ook zwaarder dan een vergelijkbaar KB objectief. Al met al wordt het e.e.a. wel zwaarder dan KB.

Het is het echter meer dan waard! Hierdoor ontstaat echter wel weer de neiging om alles groot af te drukken (minimaal formaat 30x40cm) hetgeen de kosten van je hobby alles behalve in de hand houdt.

Kortom een virus waar je niet vanaf komt.

Groeten,

Pieter

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    hallo allemaal,

Ik ben nu ook aan het kijken voor een 4x5 camera en heb nu inmiddels een durst l1200 in de doka staan.
    Dus het moet en nu maar eens van komen.
    Graag wil ik een 4x5" gebruiken voor landschap , architectuur , portret en macro.
    En wil dan rolfilm en 4x5 film gebruiken.
    Er zijn loopbodem en monorail camera's.
    Wat zijn de voor en na delen voor de 4 toepassingen die ik genoemd heb.
    Wat ik belangrijk vind is draagbaarheid en verstel mogelijkheden.
    Wat is dan een goede keuze.
    Waarom hebben jullie gekozen voor de camera waar jullie nu mee werken.
    Zou je die nu nog gekozen hebben?

Ja heelveel vragen he.
    Ik hoor graag van jullie.

groeten
    Daniël

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Huib???
    Jan??
    Gilbert??
    Jaap??
    Help! Help!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    E'n ding staat alvast Daan:
    De (fotografische) wet van "Behoud van Ellende" geldt ook voor de LF fotografie.
    Alles is een compromis en wat je ook kiest je komt ooit of snel wel eens de nadelen tegen..
    Wat zijn de nadelen en tevens ook de voordelen
    zwaar, traag, groot formaat, amper een omgekeerd zoekersbeeld,
    bvb: stabiliteit bij landschapfotgrafie is niet evident enz enz...
    Het woord is aan de LF-ers hier

mvrgr
    Fred

Shooter
    Multi Format
    PieterB,

je mag morgen eens met de mijne werken :-)

Quote Originally Posted by fred
    De (fotografische) wet van "Behoud van Ellende" geldt ook voor de LF fotografie.
    Klopt helemaal. Je kans zelfs meer en vooral duurdere fouten maken dan met KB of MF.
    Laatst haalde ik de filmhouder uit de rug zonder eerst de schuif weer in de houder te stoppen. Conto -= 1 euro.
    (tip: stop de schuif nooit in je achterzak, hou hem altijd in de vrije hand)

LF trekt met vooral aan omwille van de elitistische macho-uitstrlaling die het geeft.

Nee serieus, wat ik er aan apprecieer, is vooral de traagheid. De rest van mijn leven is al gejaagd genoeg.

Ik werk met een zelfgebouwde camera (4*5 inch). Gewoon omdat ik graag knutsel. Ik heb hem zo licht mogelijk gehouden omdat ik hem ook wat verder van de wagen wil gebruiken.

Mijn winterproject is een 13*18 (cm. dan wel). Da's al een deftig formaat om contactafdrukken mee te maken en wat alternatieve processen te leren, daarvoor ga ik eens een workshop (of meerdere) volgen.

G

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je een loopbodem neemt is die redelijk licht, maar je moet wel een aparte lichtmeter meenemen en een doek en cassettes met film en en en ... Je zou de rugzak van Gilbert eens moeten zien, je hebt een forse workout als je op reis gaat. Elk nadeel heb z'n voordeel, zei Cruijff toch? Grootformaat is de beste kwaliteit die je kunt krijgen. Als je ervoor open staat is het een geweldig apparaat en je bent echt met fotografie bezig.

Ik heb heel wat lol gekregen door gewoon met een aparte spotmeter mijn onderwerp te meten en de metingen te interpreteren. Ik heb er waanzinnig veel van geleerd. Ik zou het iedereen aanraden, die wel wil investeren in het onderzoeken. Je moet je onderwerp rustig benaderen en van alle kanten bekijken, licht bekijken, lichtval, structuur, veel rustiger dan met minderformaat. Ik heb het dan niet eens over de verstellingen die mogelijk zijn, waardoor je je scherptevlak kan verstellen.

Op een locatie neem ik niet snel meer dan 5 foto's in een uur of drie. Hetzelfde geldt voor de doka. Er zit zoveel meer in je negatief, dat je ook in de doka uren bezig kan zijn, onderzoeken en kijken wat er in zit. Kortom: je brengt de snelheid terug en je wint kwaliteit.

Ik heb uiteindelijk wel mijn klein en middenformaat weer leren waarderen, omdat dit veel intuïtiever en sneller is. Je kunt er kunstzinniger mee zijn, minder berekenend. Je neemt sneller en meer beelden, die je op een lomo-manier kunt nemen. Grootformaat leent zich alleen voor rust en statief. Mij heeft het een enorme lol (terug-)gegeven in de fotografie.
    Last edited by Merlin; 11-10-2005 at 04:22 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Wat zijn de voor en na delen voor de 4 toepassingen die ik genoemd heb.
    Wat ik belangrijk vind is draagbaarheid en verstel mogelijkheden.
    Wat is dan een goede keuze.
    Waarom hebben jullie gekozen voor de camera waar jullie nu mee werken.
    Zou je die nu nog gekozen hebben?
    Ik werk zelf met een Toyo 45A loopbodem (http://www.toyoview.com/) en heb daar 5 lensen bij. De 360 (ongeveer 105 in kleinbeeld) gebruik ik het meest, gevolgd door de 150 (standaard 45 mm) en 240 (ongeveer 70 mm in kleinbeeld). De 90 (28 mm groothoek) en zeker de 58 mm (18 mm groothoek ongerekend in kleinbeeld) een stuk minder.Toch zou ik geen van de lenzen willen missen en ik heb ze meestal ook allen bij me in een grote rugzak. Fotografeer voornamelijk portretten en landschappen en het laatste jaar ook architectuur / stadslandschappen. De camera bevalt uitstekend. Als ik een andere zou kopen, zou het een Ebony loopbodem o.i.d. zijn met fors meer balguittrek, zodat ik ook een 600 mm nog kan gebruiken. Op een Toyo is dat uitermate omslachtig. Heeft veel te maken met mijn soort fotografie, waar ik graag met uitsnedes werk.
    Voordeel van een loopbodem boven een optische bank is dat hij een stuk eenvoudiger mee te nemen is, hoewel daar ook enkele uitzonderingen op zijn. Voordeel van de optische bank is dat hij veel ruimere verstellingen heeft en soms ook beter en preciezer in te stellen is, zeker de camera's die over een fijninstelling beschikken. Met mijn Toyo is het best wel lastig om hem heel precies te verstellen, zeker het kantelen en draaien van de frontinstelling. Qua instelmogelijkheden biedt mijn Toyo me echter ruim voldoende mogelijkheden en zit ik zelden aan de grenzen van camera en lenzen. Behalve dan dat ik graag fors meer balguittrek zou hebben, maar dat had ik al geschreven.
    Dat ik graag met een tc werk, is een combinatie van factoren. Ten eerste is er de rust waartoe je camera je dwingt, dan is er het grote negatief (ik heb geen rolfilmachterwand) en tenslotte de instelmogelijkheden.
    Wat enkele anderen over de tc geschreven hebben, kan ik me in vinden. Alleen: als je een lichte tc vergelijkt met een F4s, is de laatste inderdaad zwaarder. Maar mijn rugzak met kleinbeelduitrusting (2 camera's, 5 lenzen, lichtmeter, filters, instelslede, statief en een dozijn films) is toch wel een paar kilo lichter en een stuk kleiner dan die voor mijn Toyo met camera, zoeker, 5 lenzen, lichtmeter, 7 cassettes, filters, en wederom statief. Het is alleen dat ik met die Toyo doorgaans betere foto's maak, zowel technisch als inhoudelijk.
    Je vraagt naar macro. Ik heb een enkele poging gedaan, maar het valt niet mee en lukt mij alleen bij statische onderwerpen die niet al te klein zijn. Bedenk dat 1:1 met een 4x5 een voorwerp is dat zelf ook 4x5 is. Bij kleinbeeld is 1:1 een voorwerp van 24x36 mm. Wil je een bloem van 24 x 36 mm formaatvullend op 4x5 dan werk je met een vergroting van ruim 4 keer, met alle complicaties die daarbij horen. En met name op dit gebied wreken zich de nadelen van mijn Toyo met zijn weinig precieze kantel- en draaimogelijkheden.

Huub

ps. Als je echt een uitdaging zoekt met een tc: leg je toe op onderwaterfotografie!

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Huub S
    ....
    Voordeel van de optische bank is dat hij veel ruimere verstellingen heeft en soms ook beter en preciezer in te stellen is, zeker de camera's die over een fijninstelling beschikken.
    Aanvullend op hierop wil ik opmerken dat verstelmogelijkheden belangrijk zijn maar dat extreme verstellingen zoals ze wel in de verkoopbrochures staan nooit voorkomen omdat a) dit nooit nodig is b) de beeldcirkel zelden toerijkend is.

In de praktijk blijkt dat voor landschapsfotografie de loopbodem genoeg verstellingen heeft. Dat bij architectuurfotografie de beeldcirkel van een (groothoek)objectief je eerder begrenst dan de verstelmogelijkheden. En dat de geringe scherpte-diepte, verlengingsfactoren door balguitrek bij macro niet praktisch blijken te zijn.

Destijds heb ik op advies van anderen eerst een niet al te dure 2de hands monorail gekocht (cambo SC) om te leren en te ervaren wat in mijn situatie wel of niet belangrijk is. Je kunt dit namelijk moeilijk beredeneren/voorspellen omdat het soms kleine dingen zijn waar je nu nog niet eens bij stil staat of weet van hebt. Na een jaar heb ik die ervaringen vertaald naar de voor mij "ideale" camera.

Huib

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin