Switch to English Language Passer en langue franaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,531   Posts: 1,572,606   Online: 1078

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 32
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo Allemaal,
    alvast bedankt voor jullie ervaringen.
    Ik bedenk me nog een vraag.
    Op een Linhof technika zit een meetzoeker systeem voor het scherp stellen.
    Op andere camera's zitten ze weer niet. Is dit nu een aan wint of helemaal niet nodig.
    In een pdf folder van een linhof technika zag ik eens dat het gebruikt wordt voor reportage fotografie uit de hand. Op de linhof website zag ik dat een fotograaf foto's maakt uit de hand van het skieen. zou hij dan scherp gesteld hebben met het meetzoeker systeem?

Ik lees het wel weer , bedankt.
    Danil
    Last edited by Daan72; 11-11-2005 at 02:06 PM. Click to view previous post history.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo Allemaal,
    Op een Linhof technika zit een meetzoeker systeem voor het scherp stellen.
    Is dit nu een aan wint of helemaal niet nodig.
    Het meetzoekersysteem verlangt dat je over de 'messen' beschikt die op het merk,model,type en brandpuntsafstand van het objecttief zijn aangepast. Wissel je de lens, dan ook het mes. Het 'Mes' is een metalen plaat die het scherpstellen van het objectief koppelt aan de meetzoeker.

In de tweedehands handel zie je heel, heel zelden dat technika's aangeboden worden met objectieven en bijbehorende messen.

In een pdf folder van een linhof technika zag ik eens dat het gebruikt wordt voor reportage fotografie uit de hand. Op de linhof website zag ik dat een fotograaf foto's maakt uit de hand van het skieen. zou hij dan scherp gesteld hebben met het meetzoeker systeem?
    reclame daan, reclame....

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik heb een Technika V en ik gebruik de meetzoeker nooit. Ik vertrouw meer op het matglas.

Ben

Shooter
    ULarge Format

Ik lees het wel weer , bendankt.
    Danil
    Stel je voor dat je een camera met lens, cassette ed. hebt van zo'n 2.5 tot 3 kilo, met zeg een lens van 150 mm, die daarmee een sluitertijd van minstens 1/125 sec vereist voor een enigszins onbewogen beeld, en dat je werkdiafragma f11 of f16 is, en je weet hoe vaak en makkelijk je met die constructie uit de hand zult kunnen fotograferen. Een Mamiya 6 of 7, of een oudere Fuyi meetzoeker voor 6x9 is dan veel handiger. Komt bij dat het maken van een mes voor een specifieke lens niet echt gratis is. Vandaar ook dat je bijna nooit camera's met lensen en bijbehorende messen vindt. Ik mis op mijn Toyo de meetzoeker in het geheel niet.

Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Op mijn V zit ie ook en voor de 150mm heb ik zo'n mes maar gebruik 'm niet. Het schijnt wel te werken maar het hangt sterk af van de onderwerpen waarvoor je kiest.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Op de site van www.robertwhite.co.uk zie ik dat een grootformaat helemaal niet zoveel kost als sommige middenformaten. Dit terwijl ik dacht dat je voor de prijs van een grootformaat toch minstens een f6 met lens en motordrive kan kopen!
    Vorige week in Houten stonden meerdere TC's te koop. Prijzen varieerden van 100 voor een oude Calumet, via meerdere cambo's met en zonder lenzen voor rond de 350, tot een Sinar F2 voor 850. Ik moet de eerste F6 nog zien die je zo goedkoop kunt krijgen.

Al deze camera's behalve de Calumet zagen er als nieuw uit. Maar de krasjes op de Calumet zie je niet op de afdruk. En met een beetje lens ( 75 voor een G-Claron in een oude werkende sluiter) maak je foto's op topniveau. Dus voor minder dan 200 kun je al beginnen in grootformaat.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Op de linhof website zag ik dat een fotograaf foto's maakt uit de hand van het skieen. zou hij dan scherp gesteld hebben met het meetzoeker systeem?
    Weegee, een van de eerste misdaadfotografen in , maakte al zijn foto's uit de hand met een technische camera. Weliswaar een loopbodem TC met beperkte verstellingen en een flitslamp. Maar toch.

Hier vind je een foto van Weegee met zijn camera http://museum.icp.org/museum/collect...pecial/weegee/
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Je zou de rugzak van Gilbert eens moeten zien, je hebt een forse workout als je op reis gaat.
    Ik heb inderdaad een grote fotorugzak. Maar dat komt omdat er behalve een hele grootformaat uitrusting k nog een volledige SL66 middenformaat uitrusting in zit. En ik work niet out (helaas, volgens mijn vrouw). Ik gebruik een driewieler buggy met grote wielen om de rugzak moeiteloos te verplaatsen in natuurgebieden.

Als ik een minimum grootformaat uitrusting meeneem (4x5 Wista loopbodem, 2 lenzen, 2 graflex cassettes, klein spul zoals draadontspanner etc.), kan dat allemaal in een kleine fotorugzak. En dan is mijn grootformaat uitrusting lichter dan mijn F4 met drie objectieven, reservebatterijen etc.

Het Manfrotto 055 statief gebruik ik voor beide camera's, dus dat maakt geen verschil uit.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib
    Aanvullend op hierop wil ik opmerken dat verstelmogelijkheden belangrijk zijn maar dat extreme verstellingen zoals ze wel in de verkoopbrochures staan nooit voorkomen omdat a) dit nooit nodig is b) de beeldcirkel zelden toerijkend is.
    Helemaal mee eens. Ik loop zelden of nooit tegen de grenzen van mijn loopbodem aan. Wel tegen de beperkte beeldcirkel van mijn 75 mm Super Angulon. In de praktijk heb je al die extreme verstellingen alleeen nodig voor extreme architectuur of extreme macro.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic
    ... die extreme verstellingen alleeen nodig voor extreme architectuur...
    Bedoel je hier 'fisheye' mee, of andere 'extreme verstellingen'? Ik heb wel 'ns met 4x5 grootformaat gewerkt. Maar nog nooit met 'n fisheye-lens (hiermee ook niet op KB of MF), dus kan me 'r geen voorstelling van maken.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive     Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin