Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,908   Posts: 1,521,528   Online: 877

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 32
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

IK kan er even niet aan uit: groot en middenformaat.

Op de site van www.robertwhite.co.uk zie ik dat een grootformaat helemaal niet zoveel kost als sommige middenformaten. Dit terwijl ik dacht dat je voor de prijs van een grootformaat toch minstens een f6 met lens en motordrive kan kopen!

Ik heb héél wat vragen rondom grootformaat:
    Welke voordelen? Toepassingen? tov middenformaat
    Hoe zit het met de lensen? Heb je slechts 1 lens nodig omdat je balg als 'zoom' gebruikt wordt? Kortom, wat moet ik weten

Is dit juist:
    - verstelbaar
    - lomp en zwaar
    - negatieven erg duur + je moet ze op een speciale manier ontwikkelen?

Sommige grootformaatcamera's kunnen ook met middenformaat overweg zie ik?? Dit lijkt me enorm voordelig omdat je dan met een normale daglichttank kan werken....

Wanneer spreken we van middenformaat en wanneer van grootformaat? Tot 6 op 9 cm is kleinformaat? Wordt enkel grootformaat in inch uitgedrukt?

Dit omdat ik op lange termijn zou willen beginnen met middenformaat maar nu zie ik grootformaat ook helemaal niet zo ontoegankelijk meer....

Maar eerst goed foto's leren maken op KB, het stikt namelijk van mooie KB-camera's op ebay, fap en fotobeurs.com.... (zoals ik vandaag ergens las in het engelstalige forum 'another zuiko prime' )
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Pieter,

Read all about it:

http://www.largeformatphotography.info/

M.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Conclusie: alles is een beetje omslachtig.... en je moet al wat ervaring hebben maw eerst leren 'componeren' (mijn voorkeur is trouwens nog altijd een mamiya 7 of gelijkaardig )
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by PieterB
    Op de site van www.robertwhite.co.uk zie ik dat een grootformaat helemaal niet zoveel kost als sommige middenformaten. Dit terwijl ik dacht dat je voor de prijs van een grootformaat toch minstens een f6 met lens en motordrive kan kopen!
    Dat kan, maar wat ook kan is dat je tweedehands een 4x5-apparaat voor bijna nix kunt scoren.

Ik heb héél wat vragen rondom grootformaat:
    Welke voordelen? Toepassingen?
    Voordelen: een ongekende detaillering. Toepassingen: wat je maar wilt. Architectuur, natuur/landschap, portret, macro. Precies alles wat je ook met een kleinbeeld zou kunnen fotograferen.

tov middenformaat
    Hoe zit het met de lensen? Heb je slechts 1 lens nodig omdat je balg als 'zoom' gebruikt wordt? Kortom, wat moet ik weten
    De balg is geen zoom. Door de balguittrek te verlengen, wordt de afbeeldingsmaatstaf groter. Door de balg ver uit te trekken, krijg je zomaar 1:1 op je 4x5-matglas. Dat blijft leuk.
    De objectieven die je nodig hebt, dat hangt van je eigen werk af. Ook op grootformaat is behoefte aan een groothoek/landschapslens, een standaardlens of portret/tele-objectief.

Is dit juist:
    - verstelbaar
    - lomp en zwaar
    - negatieven erg duur + je moet ze op een speciale manier ontwikkelen?
    A) ligt eraan, technische camera's zijn sowieso aan alle kanten verstelbaar, press-camera's of view-camera's of foldings of nog-een-naam zijn dat ten dele. Mijn Crown Graphic heeft alleen verstellingen aan de voorzijde (objectiefzijde dus), niet van achteren (filmzijde).
    B) ligt eraan, mijn 4x5 is niet heel veel lomper en zwaarder dan m'n Mamiya 645 met compendium.
    C) fp4+ in 4x5 kost ongeveer een euro per negatief. Ik ontwikkel ze in open bakken, in het stikke donker. Niets speciaals aan, behalve dat je een minuut of vijftien in het donker staat te werken.

Sommige grootformaatcamera's kunnen ook met middenformaat overweg zie ik?? Dit lijkt me enorm voordelig omdat je dan met een normale daglichttank kan werken....
    Voordelig? ja. Maar anderzijds, waarom gebruik je dan een 4x5-toestel, om alleen maar met 6x8-platen thuis te komen? Het is precies even handig om op een middenformaattoestel een kleinbeeldachterwand te plaatsen. Niet dus, behalve dat het soms van pas kan komen. Ik gebruik alleen maar een rolfilmachterwand (6x8) vanwege het grotere negatiefformaat tov. 6x4,5 of 6x6.

Wanneer spreken we van middenformaat en wanneer van grootformaat? Tot 6 op 9 cm is kleinformaat? Wordt enkel grootformaat in inch uitgedrukt?
    De gewoonte is om het te hebben over 35mm of kleinbeeld of 135; over rolfilm, wat de formaten kan beslaan van 6x4,5, 6x6, 6x7 of 6x8/6x9. Alles wat groter is, dus 4x5 inch of 8x10 inch of nog groter, wordt meestal grootformaat genoemd. Meestal spreekt men over 4x5 (inch), hoewel de benaming 9x13 (cm) ook wel eens gebruikt wordt (in Frankrijk bv).

Dit omdat ik op lange termijn zou willen beginnen met middenformaat maar nu zie ik grootformaat ook helemaal niet zo ontoegankelijk meer....
    Niet zo ongeduldig Pieter, leer nou eerst eens fatsoenlijk een kleinbeeldfilm te ontwikkelen! De rest komt later wel eens, of niet. :-)

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Paul, ik heb hetzelfde probleem als veel mensen in onze maatschappij (ik ben er dan ook een 'kind' van): alles veel te vlug willen = 'instant-maatschappij'. Welja ik heb dan ook op korte termijn een obsessie gekregen voor fotografie - maar dit moet dan ook zo blijven natuurlijk.
    Gevaar was er wel voor mijn studies en eerlijkheidshalve heb ik er in deze examenperiode al wat problemen door. Maar dat komt wel in orde. Ergens het gezonde evenwicht vinden tussen mijn vele interesses. Probleem is dat het programma al vol zat - en er nu zaken plaats moeten ruimen voor ... fotografie.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Wil ik ook nog even aan toevoegen dat er veel te veel manieren zijn om (analoge) beelden te maken

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wil ik ook nog even aan toevoegen dat er veel te veel manieren zijn om (analoge) beelden te maken
    Er is maar één manier om analoge beelden te maken en dat is zilvermethode.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by paulmat
    ...

Niet zo ongeduldig Pieter, leer nou eerst eens fatsoenlijk een kleinbeeldfilm te ontwikkelen! De rest komt later wel eens, of niet. :-)

Groet, Paul.
    De drive van de jeugd...
    Prettig om te volgen...

Alleen, is het niet heel binnenkort examens, Pieter?! :-)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Harry: ik bedoel de fototoestellen

Fred: welja ik heb er al 1 gehad, en nog 2 to go. En dat is juist het probleem. Ik bekijk dan apug wel tijdens de pauzes, maar heb de neiging meer pauze te nemen dan nodig en ook andere sites te bestuderen of eens naar buiten in de velden te gaan met het toestel in de hand.
    Dom want voor dat eerste examen zal ik opnieuw mogen leren in de vakantie.... zolang ik dat maar niet opnieuw voorheb in de 2e helft van het jaar, want dan 'krijg' ik die doka.... Na de examens vooral mijn stage proberen verzorgen, ben ik daarvoor al safe (want dat kan je niet opnieuw doen!)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Paul, ik heb hetzelfde probleem als veel mensen in onze maatschappij (ik ben er dan ook een 'kind' van): alles veel te vlug willen = 'instant-maatschappij'.
    Dat is precies de reden waarom ik grootformaat zo'n zegen vind. Die camera dwingt mij om enkele versnellingen terug te schakelen en weer heel bewust en geconcentreerd bezig te zijn met elke stap van het fotografische proces. Daardoor kom ik niet alleen tot rust na een stressige werkweek. Maar ik beleef ook veel meer plezier aan het maken van mijn foto's. En dat de afdrukken daardoor een stuk beter worden is mooi meegenomen.

Ergens het gezonde evenwicht vinden tussen mijn vele interesses. Probleem is dat het programma al vol zat - en er nu zaken plaats moeten ruimen voor ... fotografie.
    Ik heb een aantal andere bezigheden moeten schrappen voor fotografie. En daar ben ik nog altijd blij om.
    Last edited by argentic; 01-17-2005 at 04:37 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin