Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,544,983   Online: 733

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Multi Format

beginnen met grootformaat

Ik overweeg om te beginnen met grootformaat (4x5) maar ik weet er niet genoeg van . wat is een goed beginnerstoestel of kan ik beter iets meer uitgeven voor iets beter ? wat kan ik beter niet kopen ? zijn alle filmhouders hetzelfde of zijn er verschillen in ? en hoe zit het met de objectieven ? vermoedelijk zal om te beginnen een 150mm het best bij me passen . Het zou een fototoestel moeten zijn vooral voor op verplaatsing .

ik heb ervaring met middenformaat en kleinbeeld maar ik heb nog nooit een grootformaat toestel vastgehad , een vergroter daarvoor heb ik al (durst laborator 1200) maar het zal nog wel even duren voor ik die kan plaatsen ...

alex

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    De meest mobile cameras zijn loopbodem modellen. Er zijn zelfs modellen met gekoppeld afstandsmeter en toch heel wat verstellingen (bv. in de Linhof Technika reeks). Maar dan is ook zoiets als een teleskopisch technische camera bv. Linhof Technikardan, die vlugetjes heel copact kann worden opgevouwen. (Minder de Arca Swiss Misura in haar hoedendoos...)

Shooter
    Multi Format
    Ik zal dan maar eens verder rondkijken voor iets tweedehands , nieuw zijn die dingen voor mij niet te betalen .Ik heb wel de indruk dat het tweedehands aanbod verminderd is tegenover vroeger , ik ben al een tijdje af en toe aan het rondkijken ... maar misschien kijk ik op de verkeerde plaatsen ...

Ach het is niet dringend , maar af en toe jeukt het

Shooter
    4x5 Format
    Ga op zoek naar een Toyo45A of Toyo45CF - goede en robuste loopbodemcamera's waar goed mee te werken is en die voldoende instelmogelijkheden bieden. Er is tweedehands goed aan te komen en ze zijn niet te duur. Bevalt hij niet, dan verkoop je hem weer voor hetzelfde geld.

Verder zijn alle (na-oorlogse) filmhouders voor een bepaald formaat uitwisselbaar en in principe in elke camera van die maat te gebruiken. Een Linhoff cassette past dus in een Toyo en een Cambo en een Sinar, etc. De externe dimensies van 45 cassettes en 9x12 cassettes zijn daarbij gelijk en daarmee allebeide in elke moderne 4x5 camera te gebruiken, maar ze accepteren alleen hun respectievelijke filmformaten. Bedenk dus welke filmmaat je wilt gebruiken en koop daar je cassettes bij. De keuze in 4x5 film is iets groter geloof ik.

Iets vergelijkbaars geldt voor lenzen: alle lenzen laten zich op elke camera gebruiken, vermits ze een eigen sluiter hebben. Bevestiging gaat via een lensplankje, met daarin een gat dat past bij de sluiter waar de lens in zet. Je hebt ze kort door de bocht gesteld in drie maten: #0, #1 en #3, die voor de belangrijkste moderne sluiters gelijk zijn. Een copal #1 past in hetzelfde gat als een Synchrocompur #1. Vijftig jaar geleden waren er meer maten, maar dat is ondertussen zeldzaam en oud spul geworden. De meeste 150 mm lenzen zitten in een #0 sluiter.
    De lens met sluiter bevestig je met een borgring in de lensplank en die gaat dan weer op de camera. Die plankjes zijn trouwens wel cameraspecifiek: de Toyo heeft eigen type plankje dat op bijna geen andere camera past. Die plankjes zijn trouwens niet zo heel duur: hooguit enkele tientjes.

Er zijn enkele 45 camera's die een eigen (spleet)sluiter hebben. Dat zijn voormalige (amerikaanse) presscameras als de Speedgrafic. Voordeel is dat je op deze camera's ook lenzen zonder eigen sluiter kunt gebruiken. Nadeel is dat de instelmogelijkheden van deze machines beperkt zijn. Ook Sinar bouwt (bouwde?) een eigen sluitersysteem, die sluiterloze lenzen accepteert: de DB-sluiter. Lenzen voor dit systeem zijn vaak goedkoop omdat ze geen sluiter hebben, maar alleen voor dit specifieke systeem te gebruiken.

Over lenzen is de consensus zo'n beetje dat de lenzen van de 4 belangrijkste makers (Rodenstock, Schneider, Nikon en Fuji) allemaal goed zijn en dat de onderlinge verschillen op zijn best lastig te zien zijn. Als je een lens van een van deze fabrikanten koopt en hij is goed behandeld, dan kan er eigenlijk weinig mis gaan. Ook het verschil in kwaliteit tussen multicoating en enkele coating is maar beperkt: hooguit bij veel tegenlicht zie je verschillen en dat is met een zonnekap op te lossen.

Tenslotte: op www.largeformatphotography.info staat een schat aan info. Wel in het Engels, natuurlijk...

Shooter
    Multi Format
    Ok bedankt voor alle informatie ! ! !

Vermoedelijk ebay volgen om zo iets te vinden ? of zijn er nog websites die interessant kunnen zijn ?

ik zal alvast nog maar wat bijsparen

Shooter
    4x5 Format
    Inderdaad op de bekende veilingsites. Er staat er op het moment een te koop op de duitse ebay met alle toeters en bellen die je kunt wensen. Ook zijn er diverse winkels die de camera aanbieden. Ffordes en Robert White in GB bijvoorbeeld. Je betaalt dan vermoedelijk iets meer, maar je krijgt er een stuk service voor terug.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin