Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,767   Posts: 1,484,167   Online: 860

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Shooter
    Multi Format

Portret opnames met TC

Binnenkort ga ik portretten nemen met technische camera (4x5").
    Ik heb wel ervaring met product fotografie met TC, maar heb nog niet echt portretten opgenomen.
    Heeft iemand hier veel ervaring mee, tips, hints, de do's en dont's?

groeten,

J.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jasper
    Binnenkort ga ik portretten nemen met technische camera (4x5").
    Ik heb wel ervaring met product fotografie met TC, maar heb nog niet echt portretten opgenomen.
    Heeft iemand hier veel ervaring mee, tips, hints, de do's en dont's?

groeten,

J.
    Zorg dat alles al klaar staat en uitgelicht is (een testpersoon gebruiken) voordat het echte model binnenkomt. En leg van tevoren uit dat dit een ander soort fotografie is die veel langer duurt om betere kwaliteit te produceren. Verder moet je zorgen voor veel licht, omdat je op het matglas exact moet zien wanneer de ogen scherp zijn.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    ULarge Format
    Jasper,
    Ik heb afgelopen zomer een serie geschoten van leden van een moestuinvereniging in hun tuin. Ging prima met een 150 mm wanneer ik wat meer van de omgeving wilde laten zien en een 240 mm wanneer er meer aandacht op het gezicht moest liggen. Ik heb voor die serie polaroid 55 gebruikt. De negatieven stopte ik in een emmerje met water om thuis verder af te werken, de printjes gaf ik weg. De directe feedback van het materiaal was bovendien perfect: ik wist meteen of de foto was wat ik wilde, danwel of hij overmoest. Belichting meet ik opvallend met een minolta4F.
    Ik maak ook wel eens portretten in een studio-omgeving en gebruik dan ook P55. Je hebt dan wel een stevige flitsinstallatie nodig, want f22 bij 32 iso vraagt het nodige aan vermogen.
    Ik ben me er van bewust dat er ook heel ander mogelijkheden zijn. Het is een beetje afhankelijk van wat je wilt en over welke spullen je beschikt.

Shooter
    4x5 Format
    Jasper,

Ik maak regelmatig portretten op 4x5". Hierbij maak ik uitsluitend gebruik van zwart-wit negatieven (belicht op 50 ISO). Polariod is zeker gemakkelijk maar voor mij te kostbaar. Daarnaast levert het toch een beetje gezonde spanning op als je geen polariod gebruikt. Als je foto's maakt met een andere anologe camera is het ook altijd afwachten of het e.e.a. gelukt is. Daarentegen is het wel leuk als je iets mee kunt geven aan het model. Ik gebruik daarbij voornamelijk een 210 mm objectief. Voor portretten met meerdere personen een 150 mm en voor groepen in een kelein ruimte een 90mm (bij dit laatste opjectief is het wel oppassen met vervormingen a.g.v. perspectief van handen die relatief dichtbij de camera zijn.)

De tip van Gilbert om een proefpersoon te gebruiken kan ik je aanbevelen. Als je geen geduldig proefpersoon voorhanden hebt, bega dan zeker niet de fout om dan toch het model te gebruiken (tegen de tijd dat je klaar bent is het model meestal niet meer te motiveren). Gebruik in plaats hiervan dan een grote knuffelbeer. Werkt bij mij prima! Voordeel is dat je dan tevens een grote knuffel hebt om kinderen af te leiden.

Het grote voordeel van dit formaat is dat je al je aandacht kunt (en moet) geven aan het model. Het model heeft geen oogcontact met een camera maar met een fotograaf. De fotograaf verstopt zich tijdens de opname namelijk niet achter een camera! Dit levert naar mijn mening een sterkere band op met het model, hetgeen je in de foto's terugziet.

Ook kinderportretten en groepsportreten zijn op deze manier van fotograferen eenvoudig te realiseren.

Even een nog een algemene tip die eigenlijk altijd bij portretfotografie van toepassing is. Ga niet over de camera heen naar je model kijken. Je model kijkt dan onbewust toch omhoog. Naast de camera levert altijd een beter beeld op (ook voor de fotograaf die niet meer op het matglas kan kijken).

Zoals door anderen al aangegeven staat en valt alles met de voorbereiding.

Pieter

Shooter
    Medium Format
    Pas ook op met verstellingen van het achterpaneel. Die kunnen de vormweergave van het gezicht verstoren, waardoor bepaalde delen te groot of te klein kunnen ogen. Dit kun je in je voordeel gebruiken, maar het kan ook in je nadeel werken als je het overdrijft.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat betreft de blik van het model: let op afleiding achter de camera. Ik heb eens een gezin gefotografeerd met de camera op buikhoogte. Later bleken ze op alle afdrukken over de camera heen te kijken. Waarom? Omdat achter mij een grote lijst aan de muur hing. De modellen zagen zichzelf gespiegeld in het glas. Op deze manier was vragen om in de camera te kijken vergeefse moeite.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    bedankt voor de reacties tot zover. Vooral de ogen zijn belangrijk en moeilijk dus. Ik vrees een beetje voor de lichtomstandigheden. De ene opdracht (ik zit nog op school) moet ik nl een bestaande reclame campagne uitbreiden met een beeld dat past in die reeks, mét TC. En wil die reeks nu net opgenomen zijn met daglichtfilm met TL-lampen. De opdracht moet op dia 4x5" opgenomen worden, en aangezien ik FUJI gewend ben, zie ik slecht mogelijkheid tot 100asa. Dat wordt stil staan van het model uit!

Ik heb wat zitten rondsurfen op dit forum, maar de Gallery is nogal 'elitair voor betalenden enkel'?
    'Due to server loads, the APUG Galleries are now subscriber only..' Jammer!

kunnen jullie mij wat fotografen geven die knappe foto's maken met Technische Camera? Op dit soort fora moet er ongetwijfeld een schat aan 'links' zitten bij de forumleden?

groeten

j.

Shooter
    Plastic Cameras
    De opdracht moet op dia 4x5" opgenomen worden, en aangezien ik FUJI gewend ben, zie ik slecht mogelijkheid tot 100asa. Dat wordt stil staan van het model uit!
    Even een off-topic vraag. Jij volgt een fotoschool en je moet een opdracht op 4x5-diafilm maken? Zijn die opleidingen niet geheel digitaal georiënteerd inmiddels? Verbazend!

Ik heb wat zitten rondsurfen op dit forum, maar de Gallery is nogal 'elitair voor betalenden enkel'?
    Ernstig mee eens. Ik erger me er ook flink aan.

kunnen jullie mij wat fotografen geven die knappe foto's maken met Technische Camera?
    Snelste weg: typ in Google 'large format photography' in en je kunt een week of wat vooruit. En mij schiet opeens ook Pol Vanderpitten te binnen, die deed hele series portretten op 4x5 of misschien nog groter, uit de hand, als ik het me wel herinner.

Groet, Paul.

Shooter
    Multi Format
    beste paul,

ik 'ben' tweedejaarsstudent audiovisuele techniek, optie fotografie (mooie benaming, maar blijft 'gewoon' fotografie) in brussel (aan het NARAFI instituut)

In het eerste jaar (vorig jaar dus) moest alles nog op negatief/dia. Je leert alles van nul, en dat op drie vlakken: kleur (allerlei opdrachten van landschap/natuur , je thuisomgeving, enz) studio (waar je leert werken met cambo technische camera's, waar je ook alle mogelijke onderwerpen 'leert' fotograferen, alles op 4x5") en dan zwart wit, waar je ook alles leert van ontwikkeling tot afdruk.
    De kleur negatieven (kleinbeeld/middenformaat/'x5") drukken we zelf ook af, op 'echt fotopapier', hier dus nog helemaal niet volledig overgeschakeld naar digitaal. Uiteraard zit photoshop, inkjet printing ook in het pakket. Gelukkig maar, want het is vaak handig. Maar toch vind ik het best goed dat ik nog alles analoog aangeleerd heb, zo weet ik tenminste waar alles vandaan komt als je een of andere bewerking doet in photoshop.
    En zwart wit afdrukken in je eigen doka is echt wel super. De magie van het beeld dat tevoorschijn getoverd komt. Dat heb je niet met digitaal.
    In het tweede jaar is er een groot deel digitaal, al worden we nog sterk geoefend om op negatief en vooral dia te werken. Een dia juist belichten, is zoals jullie wel weten, geen kinderspel. En voorlopig gaat dia toch nog een belangrijke rol spelen, in de pro wereld.

Een fotografieschool is ook niet alles, anders zou ik hier niet al die dingen opzoeken. Het is natuurlijk onmogelijk om alles aan te leren als school, interesses verschillen namelijk zo ongelooflijk, van student tot student.
    Ik ben nog alles aan het ontdekken. Met mijn Mamiya RB67 kom ik al aardig weg, prachtige camera trouwens, en een interessant formaat.
    (trouwens, is het 6x9 vlakfilm formaat nog te verkrijgen?)
    En nu ben ik dus begonnen aan de technische camera, maar dan 'uit de studio'. Ik sta te popelen om eens een impressionant gebouw vast te leggen met TC en portretten komen er ook aan.

Tof om te horen dat er nog mensen gepassioneerd bezig zijn met TC en hun kennis willen delen!

J.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    beste paul,

...

Tof om te horen dat er nog mensen gepassioneerd bezig zijn met TC en hun kennis willen delen!

J.
    Dag Jasper,

Eén van de grootformaat fotgrafen die ik gekend heb was Pol VDP.

Zie...
    http://users.skynet.be/dagzus/dagzus/index.htm

Het boek is niet te verkrijgen in de boekenwinkel.
    En toch zijn er reeds meer dan 650 exemplaren van aan de man/vrouw gebracht.

Werkte steeds met statief.
    Was voor hem een ritueel.
    Had ondertussen tijd om het aanwezige licht in te schatten, met de geportretteerde contact te maken...Kon dat zo snel, alsof hij met KB bezig was.
    Bovendien, als je met grootformaat een portret maakt voelt de geportretteerde zich ook veel belangrijker.
    "Het contact van achter het doek en de geportretteerde is uniek, je bent er en je bent er niet" vertelde Pol dan...

Voor IR portret opnames vroeg hij zijn modellen om meerdere seconden stil te zitten...

Het boek kan je nog bekijken, neem contact per mail of pb.

Ook iemand die met grootfomaat bezig is... Francis Vansina.

Tot hoors
    Fred

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin