Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,705   Posts: 1,482,754   Online: 1023

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16

Shooter
    Multi Format

LF camera maken?

Zijn er hier hobbyisten aanwezig die zelf camera's in mekaar knutselen? Ik heb veel zin om zelf ooit eens een grootformaat-camera te maken.
    Ik vond alvast deze leuke

Ik vermoed dat de eerste taak zal zijn om een lens te vinden?

Gezien ik in een vorig leven orgelrestaurateur was, heb ik ervaring met al het nodige (?) behalve optiek. Houtbewerking, metaalbewerking, pneumatiek en ook het maken van balgen, hoewel een balg voor een camera wel wat fijner werk zal zijn dan een blaasbalg voor een orgel.

G
    Last edited by argus; 03-23-2005 at 08:39 AM. Click to view previous post history.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je sites zoekt over het zelf bouwen van camera's, kijk dan eens in de links van photocrack

http://www.photocrack.com/link/mod.p...10&start_num=0
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    update 1:

WOW. De eerste maal dat ik een geprojecteerd beeld op een grondglas zie, is echt wel fantastich te noemen!
    Ik heb momenteel een mooi lichtdichte balg, grondglas en een lensplank waarin ik even de lens van mijn diaprojector in gemonteer heb (90mm). Veel te korte focal length uiteraard, maar het motiveert me wel om door te gaan.
    Ik heb momenteel wat biedingen lopen op een aantal LF lenzen op ebay. Benieuwd wat er gaat uitkomen.

De negatiefhouder is nog in experimentele fase. Nu is die nog volledig in hout en echt al lichtdicht maar ik denk aan een licht en dunner kunsttof exemplaar.

Het grondglas is plexi, opgeschuurd met korrel 360 schuurpapier en overstijgt alle verwachtingen: er komt dus wel degelijk beeld op :-)

Eens ik aan een set lenzen geraak, ben ik al een stapje verder dan een gaatjescamera met balg, grondglas en diafragma van 0.4 tot 30 mm. :-o

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Ik heb momenteel wat biedingen lopen op een aantal LF lenzen op ebay. Benieuwd wat er gaat uitkomen.
    Denk eens aan de Schneider G-Claron repro-lenzen. Ze zijn meestal voor tussen € 50 en € 100,- op de kop te tikken. Uitstekende kwaliteit. En ze schroeven direct in een # 0 sluiter. Ik heb een 150 mm G-Claron in een heel oude maar werkende syncrocompur geschroefd. Het is de lens geworden die ik het meest gebruik, en ik ben een scherptefreak.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    Het principe van een kamera is natuurlijk doodsimpel: een licht dichte box, aan de ene zijde een stuk film, aan de andere zijde een lens, al dan niet met sluiter. Een kennis heeft zo een kamera gemaakt voor 50x60 (op papier dus), voor het scherpstellen heeft hij de lens op een halve cambo gemonteerd. Simpel zat.
    Of je een 4x5" kamera zelf moet bouwen moet je je afvragen, leuk natuurlijk maar voor 200-250euro heb je er tegenwoordig al een kant en klare, met lens.

Een probleem heb je met de focusglas. Dat moet vrij dik zijn om enige stevigheid te hebben, danwel zeer strak gespannen, zodat scherpstellen goed gaat. Daarnaast moet je in staat zijn de film precies op de plek van het matglas te krijgen, want met LF is een kleine verschuiving al mogelijk rampzalig.

Als ik ooit nog eens tijd vind, lijkt mij dat ook een leuk project, zo'n mega groot formaat kamera bouwen...
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

Shooter
    Multi Format
    Hey, Renier,

De identieke afstand van de lens naar grondglas en negatief is idd. het belangrijkste punt waar ik me zal moeten op concentreren (de rest uiteraard ook) en waar ik me het eerste van bewust was toen ik deze gekke inval kreeg.

Het wordt een aluminium-gebaseerde monorail 4x5 / 5x7 camera met roteerbare achterwand.

Kan je in de Lage Landen 5x7 film vinden (lees:kopen, ik heb er zelf nog niet naar gezocht)?

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Kan je in de Lage Landen 5x7 film vinden (lees:kopen, ik heb er zelf nog niet naar gezocht)?

G
    Ja, dat kan wel, maar het wordt steeds moeilijker. Zelfs 4x5 inch film moet tegenwoordig speciaal besteld worden. Ik weet niet of Robert (www.fotohuisrovo.nl) FOMA vlakfilm van 5x7 levert.

Fotoimpex in Duitsland voert de EFKE en CLASSIC (Forte) films in alle maten : www.fotoimpex.de/Filme/filme.html. En in Engeland www.fotoimpex.co.uk hebben ze nog veel meer keus. Ik heb nog nooit EFKE films gebruikt. Van de CLASSIC (FORTE) films in grootformaat ben ik niet zo onder de indruk. Erg wisselende resultaten.

Als ik me niet vergis kan Dokathuur (www.dokathuur.nl) je dezelfde films als Fotoimpex bezorgen. (Volgens mij loopt dat via importeur René de Caluwé.) Ik ken echter niet zijn prijzen. Dat heeft wel als voordeel dat je gewoon via je Nederlandse bankrekening kunt betalen. Ik weet niet of hij een minimum bestelhoeveelheid hanteert.

Als ik jou was zou ik voor 4x5 kiezen. Dat formaat is namelijk het gemakkelijkst te vinden, goedkoper, en in je vergroter heeft 4x5 massa's kwaliteitreserve. Wil je liever contactafdrukken maken, dan kun beter meteen overstappen naar 8x10 (20x25 cm).

Tot nu toe bestelt mijn lokale fotoboer gewoon Ilford 4x5 vlakfilm speciaal voor mij, en dat werkt prima. Hij garandeert mij een kleine voorraad, en ik garandeer hem de afname. En aangezien ik in de omgeving een kleine authoriteit opgebouwd heb als fotograaf, merkt hij blijkbaar het effect van mijn mondelinge reclame in de lokale fotoclub, bij vrienden en kennissen. Zolang het mes aan twee kanten snijdt heb ik geen vlakfilmproblemen.
    Last edited by argentic; 05-12-2005 at 04:07 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Foma heeft op dit moment geen vlakfilm in de inchmaten 4x5", wel metrisch 9x12 cm.
    Er wordt op dit moment onderhandeld met Foma over de Fomapan 100 in 4x5", een project dat samen met Fotoimpex loopt.

Mochte Forte stoppen met de filmproductie dan wordt die beslissing veel gemakkelijker omdat 80% van de vlakfilm productie naar de USA verdwijnt via B&H, Calumet, Freestyle, JandC.

Een film die wij wel in alle maten (dus ook 5x7", uiteraard 4x5" en ook tot 8x10") kunnen leveren is de Rollei R3. Met deze film kun je met twee ontwikkelaars het iso gebied tussen iso 50 en iso 1000 bestrijken. De film bestaat uit 3 opgebouwde lagen met verschillende gevoeligheid.
    Nadeel van de film is dat deze vrij specifiek reageert op een beperkt aantal ontwikkelaars en dat de ontwikkeltijden vrij lang zijn.

R3 hebben wij standaard in ons assortiment in 120 rolfilm met een herbruikbare plastic draaikoker verpakking (Eur. 5,00) en in 135-36 K.B. formaat (Eur. 5,25).

Groetjes,

Robert

Shooter
    Multi Format
    Een film die wij wel in alle maten (dus ook 5x7", uiteraard 4x5" en ook tot 8x10") kunnen leveren is de Rollei R3.
    Robert,

Ik zie op http://www.digitaltruth.com/devchart.html dat Rollei een eigen ontwikkelaar voorziet, onder de naam High Speed en Low Speed. Hoe is de prijszetting ervan? (eventueel in een PM doorgeven)

De R3 ziet er een zeer flexibele film uit.

tnx

G

Shooter
    Large Format
    Ja hoor, 5x7 is verkrijgbaar, maar moet meestal wel besteld worden. Ik bestel Ilford FP4 en HP5, duurt meestal wel eventjes maar ik ben geen 'schiet maar weg' fotograaf op 4x5 en 5x7 natuurlijk ;-). Ik bestel meestal via Camex in Eindhoven.

Ik heb ook Bergger (=forte) 5x7 gebruikt, maar dat vind ik teleurstellend, veel te zacht en weinig gevoelig voor push/pull ontwikkelen. Ongeschikt voor palladium prints.

Op het web zijn ook voldoende winkels die alle maten vlakfilm snel versturen...Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat de digidozenschuiver op de hoek dit soort spul nog in voorraad heeft, als ze al weten waar je het over hebt. Dus waarom zou je moeilijk doen. Met de post heb je het binnen een paar dagen thuisbezorgt en dat is makkelijker en sneller dan de winkel waar je ook nog heen moet.

Binnen europa (eurozone) betaal je zelfs zonder extra kosten via je gewone bankrekening. Je moet dan een IBAN en BIC opvragen bij de leverancier. Met credit card betalen is nog sneller (wel faxen en niet emailen!).

Met R3 moet je een beetje oppassen...erg flexibel mbt belichting maar contrast aanpassingen is wat abstracter en daar heb ik nog geen goede of slechte verhalen over gehoord. Daarom ben ik huiverig om het voor palladium in te zetten. Ik ben erg benieuwd hoe het in het zone systeem bruikbaar is.
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin