Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,944   Posts: 1,557,725   Online: 1187

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by reinierv
    Tja, dit is een redelijk uitgebreide verhandling die op het web voldoende aanwezig is. Kijk maar eens hier
    http://www.alternativephotography.com/
    daar vind je trouwens ook een berg leuke polaroid technieken zoals SX70 (pas een besteld), emulsion lift, image transfers, etc
    Ik wist niet dat er zoveel mogelijk was. Ik hoop dat ik binnenkort ook alternatief kan worden. Bedankt voor de link.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Tja, als je gaat zeuren over de kosten kun je lijkt mij beter een agfa clack kopen en er forte film instoppen. Of een Aldi digi. Of beter een andere hobby kiezen die niets kost. Maar het lijkt mij dat je dan helemaal niets leuks meer kunt doen.
    Misschien zeur ik. Maar volgens een goede kennis van mij die jarenlang bij polaroid heeft gewerkt (hij is nu piano-stemmer) kost de productie van een polaroid 55 slechts enkele centen. Waarom moet ik er dan 5 Euro per negatief voor betalen? Ik heb geen enkele moeite met het feit dat polaroid winst moet maken. Maar winstpercentages van duizenden procenten hebben meer met oplichting te maken dan met eerlijke handel.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    zucht, daar hebben we het wel eens over gehad...De boer die jouw boontjes kweekt, krijgt ook maar een paar cent per kilo, eet je daarom geen boontjes meer? Die Nike schoenen kosten productie +/- 10euro, dat t-shirt 1euro. En je wilt niet weten wat de kale productiekosten van een fotorolletje zijn. Dus doorredenerend loop jij bloot rond, woont nergens en eet/drinkt niets???

In deze tijd zijn de productie kosten een marginaal onderdeel van de totale kosten. Tel er organisatie, personeel, distributie, reclame, tussenhandel, afschrijving etc etc bij op en je komt op een totaal dat in geen verhouding staat tot de productie kosten. Ze rekenen de klant voor mij ook 150euro per uur en betalen mij er maar een fractie van... such is life

overigens is een Polaroid 55PN 3euro per sheet (20 voor 60euro), dus je overdrijft lichtelijk, zo'n factor 1,7 slechts. Maar dat rekent wel makkelijker naar jouw redenatie toe toch...

Ik hoop dat ik binnenkort ook alternatief kan worden.
    Niets is zo leuk als alternatief zijn ;-). Chemo kun je o.m. hier kopen, anders kom je in de us uit
    http://www.permadocument.be/
    http://www.fotospeed.co.uk/
    Last edited by reinierv; 05-18-2005 at 04:42 AM. Click to view previous post history.
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    zucht, daar hebben we het wel eens over gehad...De boer die jouw boontjes kweekt, krijgt ook maar een paar cent per kilo, eet je daarom geen boontjes meer? Die Nike schoenen kosten productie +/- 10euro, dat t-shirt 1euro. En je wilt niet weten wat de kale productiekosten van een fotorolletje zijn. Dus doorredenerend loop jij bloot rond, woont nergens en eet/drinkt niets???
    Zucht, ik koop als het enigszins kan mijn boontjes en andere etenswaren direct bij de boer, ik zou geen Nike schoenen willen, mijn vrouw kan prima naaien, en ik koop film aan de rol.

In deze tijd zijn de productie kosten een marginaal onderdeel van de totale kosten. Tel er organisatie, personeel, distributie, reclame, tussenhandel, afschrijving etc etc bij op en je komt op een totaal dat in geen verhouding staat tot de productie kosten. Ze rekenen de klant voor mij ook 150euro per uur en betalen mij er maar een fractie van... such is life
    Je bent de ideale consument. Jou kunnen ze blijkbaar alles aansmeren. Hoe duurder hoe liever.

overigens is een Polaroid 55PN 3euro per sheet (20 voor 60euro), dus je overdrijft lichtelijk, zo'n factor 1,7 slechts. Maar dat rekent wel makkelijker naar jouw redenatie toe toch...
    Waar koop jij ze voor 60 Euro? Dat vind ik nog steeds teveel voor wat het is, maar dat is een stuk lager dan wat ik ervoor moet betalen.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Jaap,

Welkom bij de club van 'Big toys for big Boys'. Ik herinner mij de laatse APUG-NL bijeenkomst waar je al gewag maakte van je interesse voor een 4x5" camera.

Slimme zet om bij Badger te bestellen, heb er zelf ook wel eens iets gekocht en toen werd dat ook subito opgestuurd. De eigenaar, Jeff, wist te melden dat zijn secretaresse uit NL kwam, misschiens dat hij the dutch een warm hart toedraagt :-)

Als limbo zo ik zeggen: Sjeng-aon-de-geng!

Huib

Shooter
    Large Format
    Tja, en ik koop vrijwel alles Eko in de speciale eko winkel, eet niet altijd vlees en zo ja dan ook eko, rij meestal met de trein/fiets. (maak jij je fiets ook zelf? betaal jij als je met het openbaar vervoer gaat (is toch ook veel te duur)), ook op vakantie. Heb wel een auto, maar alleen de goedkoopste 2ehandse die ik zelf onderhoud, die vooral voor slecht weer dagen is en als ik ergens in een gat moet zijn als scheidsrechter waar het woord bus op zondag niet bestaat, koop zelden wat nieuws, liefst alles 2e hands, en stem groen-links....Oh ja,sinds kort heb ik wel een D100 die mij door een vriend voor een "zeer gering" bedrag toegeschoven werd
    PS wees blij met mensen die nieuw spul kopen, daarom is er voor jou en mij 2e hands materiaal te koop ;-)

gaan we nu lekker bakkeleien wie van ons is nu de beste burger is ;-).

Het feit dat ik besef dat een bedrijf winst moet maken en met meer kosten te maken heeft dan materiaal, namelijk mankracht etc etc, zegt niets over mijn levensfilosofie die dichter bij die van jou ligt dan bij die van de consumentenmassa, maar wel iets over de realiteitszin. Ik heb natuurlijk ooit geprobeerd zelf wat op te zetten, dat helpt wel.

Om je fotohobby de kop in te drukken ;-), een fotorolletje kost af-productie aan materiaal nog geen 10cent :o en dan maakt het weinig uit of je kodak gold of portra maakt,dat verschil is marginaal. Alleen is de omzet van gold een flink stukkie groter dus kan de prijslager zijn. De chemo in de ontwikkelcentrale kost voor jouw rolletje ook enkele centen en het papier waarop het wordt gedrukt kost inclusief emulsie nauwlijks meer

oh ja, ondanks de toon is dit voor mij amusant, geen haat en nijd...

overigens Camex in Eindhoven, en als het daar lastig word laat ik ze wel uit duitsland komenn
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Hij kantelt niet om zijn brandpunt, maar om het punt waarmee hij aan de bodem vast zit. Is dat normaal voor loopbodems?
    Hoi Jaap
    Jij bedoelt toch niet dat je het hebt over Scheimplug. Met de TC is het zo
    dat je het achterste paneel gebruikt voor perspectivische verstellingen en de voorste om de scherpte te verleggen. Wanneer je onderwerp ( denkbeel-
    dige lijn) snijdt met het achterste paneel, dan is de boel van voor naar achter scherp, ook met open diafragma, dat is zo mooi van het werken met
    een TC. Er zijn ook nog de zgn planparallele verstellingen maar dat is simpel je voor en achterpaneel om hoog, om naar links en rechts schuiven.

René de Caluwé

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Tja, en ik koop vrijwel alles Eko (...) gaan we nu lekker bakkeleien wie van ons is nu de beste burger is ;-).

overigens Camex in Eindhoven, en als het daar lastig word laat ik ze wel uit duitsland komenn
    Ik stel voor dat we dat gebakkelei laten vallen want we zijn aardig off-topic geraakt. Laten we terugkeren naar mijn oorspronkelijke kritiek.

Ik vind polaroid 55 prachtig materiaal om mee te werken maar de prijs is buiten proportie. (En dat vindt zelfs mijn kennis die bij polaroid werkte.) De bijkomende kosten, tussenhandel e.d. verklaren dit niet. Polaroid melkt gewoon zijn klanten uit. Nou ik ben daar dus niet meer toe bereid. Om twee redenen:

1) De "instant controle" van compositie en belichting doen digitale camera's tegenwoordig veel beter. Zo'n LCD schermpje is praktisch even groot als een middenformaat polaroid. Je hoeft niet met chemie te zeulen. En met de prijzen van polaroid heb je die ALDI camera er binnen enkele pakken uit. M.a.w. voor de controlefoto is dat digitale compactje veel gebruiksvriendelijker en goedkoper

2) Het PN 55 negatief is prachtig. Maar ik bereik hetzelfde effect met een gewoon negatief voor een vijfde van de prijs. Per slot van rekening is 55 film gewone Panatomic X in een ander jasje.

Blijft nog het typische polaroid randje en het instant analoge negatief. Het randje is me die prijs niet waard. En in de caravan ontwikkel ik mijn 4x5 negatieven met een wisselzak en een Jobo drum gemakkelijker dan de kwetsbare polaroids in een sulfietoplossing.

M.a.w. Voor een kwart van de prijs zou Polaroid aan mij een vaste klant hebben. Maar voor zulke onredelijke bedragen mogen ze hun produkten houden.
    Last edited by argentic; 08-11-2008 at 08:23 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    het komt er dus op neer dat de prijs-prestatie verhouding voor jouw beleving minder positief is dan voor mij. Jouw conclusie van schandalig duur is dus ingegeven door het feit dat je niet wilt betalen voor het gemak ervan omdat dat gemak in jou situatie minder telt.

Mijn redenatie is redelijk geprijsd omdat ik mij het gesjouw met ontwikkelaar, bakken e.d. bespaar + de tijd die ik nodig zou hebben voor het ontwikkelen. Ik ga niet met de carvan op pad, ruimte is beperkt dus voor mij is dit belangrijk+ het feit dat ik al genoeg tijd nodig heb om mijn cyano gereed te maken/belichten. Ik heb tenslotte vakantie, die wil ik niet geheel en alleen besteden aan het leuren met chemo
    Overigens heb ik ook mijn 4x5" sheets bij me, maar die worden pas thuis ontwikkeld. Polaroids worden alleen gebruikt voor het ter plekke maken van postkaarten...

overigens is zelfs polaroid in dit onderwerp off-topic

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gelukkig leven we in een vrij land en mag iedereen vinden wat ie wil. Ben het wel met G. eens dat de kosten in verhouding tot... hier een beetje zoek is. Ondanks het ogenschijnlijke gemak tenminste voor wie dat wat waard is.
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin