Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,509   Posts: 1,543,565   Online: 1070

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 22 of 22
    Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Merlin
    Ik heb een nadeeltje van de loopbodem ontdenkt: als je de voorste lens kantelt, moet je opnieuw scherpstellen. Hij kantelt niet om zijn brandpunt, maar om het punt waarmee hij aan de bodem vast zit. Is dat normaal voor loopbodems?
    Veel loopbodems kantelen inderdaad alleen aan de bodem (base tilt).

Maar troost jezelf, zelfs als je axis tilt hebt werkt dat nog steeds niet. De theorie dat je beeld scherp blijft als de lens om het nodaal punt verdraaid klopt (hoe kan het ook anders), alleen de heren en dames camera- en objectief constructeurs laten ons in de steek. Door de mechanische opbouw van de camera en de objectieven valt het nodaal punt zelden samen met de verdraaings as van de camera. Sommige objectieven zijn kleiner of groter, zitten in een kleinere of grotere sluiter, zitten of een vlak of 'recessed' lensplank, zijn niet symmetrisch van ontwerp (bv een tele objectief), etc etc.

Het is eerder toeval dat het nodaalpunt samenvalt met de verdraaings as van de camera, hernieuwd scherpstellen blijft nodig, wel in mindere mate dan bij base tilt, maar toch, het blijft gegoochel, met tilt-scherpstellen-tilt-scherpstellen-tilt-scherpstellen iteraties.

huib

Shooter
    Large Format

hoe bevalt de camera

Hallo Merlin (Jaap),

ik was nieuwsgierig hoe de camera bevalt en of je deze nog steeds gebruikt?

Wat ik via je verhaal of links niet kan vinden is hoe de filmhouder er uitziet en of deze eenvoudig om of na te bouwen is voor wetplate fotografie.

hopend dat je na zoveel jaar nog reageerd op dit topic.

mvg, John

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin