Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,651   Posts: 1,481,302   Online: 858

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Gek maar gelukkig.

"Wordt dat nog gemaakt dan?"
    "Ik wist niet dat jij zo'n oude *** was".
    "Voor dat geld heb je toch ook iets digitaals?"

Ik weet zeker dat mijn digitale vakbroeders mij zielig aan zullen kijken. Ik heb een grootformaat camera gekocht. Jongens, mag ik je even vertellen, ik ben blij, nee, ik ben gelukkig! Ik heb bijzonder lang gewikt en gewogen, gespaard en nu was de mooie dag daar: ik kroop achter de PC en heb bij http://www.badgergraphic.com een ShenHao HZX 4x5-IIA gekocht, een loopbodem. En nu komt het. Ik dacht, ik ga nog even een maandje door met mijn Mamiya C330 tweeoog. Maandagavond heb ik hem in Amerika besteld, donderdagochtend stond het pakketje in Deventer bij mij op tafel! Dat is toch bijna niet mogelijk? Wellicht heb ik via de Nasa besteld?

Ik moet nog even nadenken voor een koosnaampje voor mijn nieuwe aanwinst (suggesties iemand?). Ik vind het een prima ding. Hij ziet er niet flitsend of geweldig mooi uit maar doet alles geweldig goed (past erg goed bij mij, ahum). De achter- en voorramen zijn in alle richtingen te verstellen: voor 7 cm op en neer, 360 mm lange balg, de lens is in alle richtingen 17 graden te verstellen. Het achtervenster kan 90 graden naar voren en 40 naar achteren, 4,5 cm ophoog, 20 graden naar links en 20 graden naar rechts. Het matglas is bijzonder helder, hoewel ik alleen de Wista van Gilbert als referentiekader heb. Opgevouwen is hij nogal dik, 9,5 cm. De ShenHao wordt standaard in een moderne metalen koffer geleverd. Ik heb gekozen voor een beginnerspakket met een goede standaard lens.

Ik had van tevoren al wat referenties gelezen:
    http://www.galerie-photo.com/shen-hao-hzx45.html
    http://www.largeformatphotography.in...o/shenhao.html
    http://www.kgcphoto.com/Reviews_&_Tu..._lf_lenses.htm
    http://hv.greenspun.com/bboard/q-and...?msg_id=004d3i

Er is ook een forum (met dank aan Gilbert voor de link):
    http://www.phpbbforfree.com/forums/shug-forum-2.html

Een enorm uitgebreide handleiding (italiaans):
    http://www.michelevacchiano.com/shenhao/shenhao.htm

Verder is de beslissing voor deze camera ook gebaseerd op mijn (nogal krappe) budget. Het is volgens mij de meest gebruiksvriendelijke optie voor het minste geld. Voor een $ 1295 of [color=blue]€ 1025[/color] heb je een 4x5inch camera, een Rodenstock APO-Sironar-N 150mm/5.6 op een lensboard, een zwarte doek, 2 Fidelity filmhouders, een kabelontspanner en een metalen fotokoffer. Ik heb er ook een compendium bij gekocht.
    Het was ongeveer 300 euro invoerrechten. Je kunt de camera [color=blue]ZONDER LENS[/color] ook in Nederland kopen, bij http://www.fotoabro.nl/ kost het geheel [color=blue]€ 1995[/color], maar dan heb je er wel een rolfilmmagazijn en spiegelzoeker bij. Reteduur dus.
    Met de 150mm lens ga ik eerst een tijdje spelen. Eerst moet de camera vergroeien met mij, voor ik verdere aankopen ga maken. Dus ik ga ermee oefenen en wat blijkt: het is bijzonder intuïtief. De knoppen kan ik blind vinden, terwijl mijn hoofd onder de zwarte doek zit.

Je bent in deze digitale tijden - grote namen als Ilford, Contax en Leica bijna verdwenen - eigenlijk helemaal van de pot gerukt als je nog zoveel in een filmcamera investeert. Zeker als je absoluut geen digibeet of digibiel bent, maar zelfs in de automatisering werkt. Dan ben je gek, dat klopt. Gek op film. Gek maar gelukkig.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Geniet van je nieuwe aanwinst, Jaap. We zien graag een keer wat resultaten!

Shooter
    Medium Format
    Je bent in deze digitale tijden - grote namen als Ilford, Contax en Leica bijna verdwenen - eigenlijk helemaal van de pot gerukt als je nog zoveel in een filmcamera investeert. Zeker als je absoluut geen digibeet of digibiel bent, maar zelfs in de automatisering werkt. Dan ben je gek, dat klopt. Gek op film.
    Ik zeg maar niks, nog veel gekker gedaan, dus wees gerust met deze prachtige aankoop en ik wens je er bijzonder veel fotoplezier mee. (Werk overigens nog 2 dagen voor een bedrijf die toeleverancier is voor de productie van halfgeleiders )

Robert

Shooter
    Large Format
    weet je, zo lang er idioten zijn zoals jij ;-), blijft het filmspul voorlopig nog wel leverbaar. Maak je niet ongerust, de wereld barst nog van die idioten die de wonderlijke wereld van de TC ontdekken. Film en gerelateerd spul zal voorlopigecht nog wel te krijgen zijn, en als in de verre toekomst de grote fabrikanten het niet meer zien zitten, nemen een paar kleinere het over. En als die het niet meer zien zitten is de chemie nog altijd makkelijk verkrijgbaar, want zo complex is die niet. Zat mensen die nu al hun eigen papier emulsie maken bv. Ik maak zo mijn eigen palladium papier. Hoewel sinds kort weer heel beperkt te krijgen is het jaren niet beschikbaar geweest, maar was vroeger standaard voor de fotografen. Sterker nog, toen dit in de jaren 30 van de vorige eeuw werd vervangen door het goekopere zilver procede waren er fotografen die stopten omdat de sfeer uit de foto's weg was....herkenbaar? ;-)

En eerlijk is eerlijk, met zo'n loopbodem heb je veel meer aanspraak dan met zo'n digitje, en het is nog veel, veel leuker ook. Mijn Graflex kan ook al niet wachten op de vakantie....:-)

las alleen dat er geen polaroid 545 achterwand in kan, klopt dat??
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

Shooter
    ULarge Format
    Geniet ervan, Jaap, en dat je er prachtige beelden mee mag schieten!. Ook ik ben zo'n iemand die eindeloos lang met zo'n camera staat te in te stellen, drie keer heroverweegt of het wel is wat hij wil fotograferen en die daar heerlijk van kan genieten. Het is de concentratie en rust waartoe de camera me dwingt, die maakt dat ik lol heb in het fotograferen.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Bedankt voor jullie warme reacties. (reinierv: Misschien kan je hier eens wat vertellen over je papier en het proces om dit te maken...?)

En deze wilde ik jullie niet onthouden, in de (gedownloadde) handleiding staat:
    "The beauty and warmth of a hand-crafted wooden body, with today's technology inside."
    Ik heb heel goed gekeken, maar er zit helemaal niets binnenin, tussen de filmhouder en de lens...

Ik heb een nadeeltje van de loopbodem ontdenkt: als je de voorste lens kantelt, moet je opnieuw scherpstellen. Hij kantelt niet om zijn brandpunt, maar om het punt waarmee hij aan de bodem vast zit. Is dat normaal voor loopbodems?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb ondertussen een paar boeken over grootformaat doorgewerkt. Voor de liefhebber: "A user's guide to the view camera" van Jim Stone kan ik aanraden als inleiding, "View camera technique" van Leslie Stroebel is wat beter uitgewerkt en heb ik meer aan gehad. Het staat boordevol details, ik zal hem de komende tijd nog wel vaker raadplegen, denk ik. Het boek is dan ook van Focal Press, altijd goed spul (ik heb geen aandelen, ik vind het gewoon geweldig dat er een uitgeverij bestaat, die nog zo begaan is met het publiceren van kwalitatieve standaardwerken voor doka en analoge fotografie).
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by reinierv
    las alleen dat er geen polaroid 545 achterwand in kan, klopt dat??
    Is dat belangrijk? Ik heb een 545 polaroid achterwand die ik al jaren niet meer gebruikt heb. Simpelweg omdat polaroidfilm onbetaalbaar geworden is. Ik neem nog liever een digitaal shotje als test (oeioei. Nou heb ik gevloekt in de kerk).
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Het matglas is bijzonder helder, hoewel ik alleen de Wista van Gilbert als referentiekader heb.
    Dat ligt niet alleen aan je matglas, maar ook aan de volle opening van je lens. Een Apo-Sironar 150/5.6 is bijna twee stops helderder dan mijn meest gebruikte G-Claron 150/9. Ik heb overigens geen Wista matglas maar een Bosscreen.

Quote Originally Posted by Merlin
    Ik heb een nadeeltje van de loopbodem ontdenkt: als je de voorste lens kantelt, moet je opnieuw scherpstellen. Hij kantelt niet om zijn brandpunt, maar om het punt waarmee hij aan de bodem vast zit. Is dat normaal voor loopbodems?
    Ja, dat is normaal. De enige TC die er een goede oplossing voor heeft gevonden is Sinar. Dat noemen ze "Torkelvrije" camera's. Ze hebben het ook meteen gepatenteerd, en alleen aan Arca gelicenseerd. Alle andere camera's hebben ditzelfde probleem. Maar het went snel.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    Is dat belangrijk? Ik heb een 545 polaroid achterwand die ik al jaren niet meer gebruikt heb. Simpelweg omdat polaroidfilm onbetaalbaar geworden is
    Yep voor mij wel...Ik neem ze mee op vakantie, en maak mbv cyano techniek ter plekke mijn postkaarten van een 55PN negatief. Ziehier

zeg nu eerlijk, wat is leuker te ontvangen, zoiets of zo'n standaard toeristenplaatje. Ik heb er +/-20 verstuurd (4-5 verschillende) met het verzoek ze terug te sturen indien ze erop uit gekeken waren. Ik heb er 3 terug gehad en bij 2 hangt hij aan de muur

Voordeel van cyano en Polaroid 55PN is dat je geen chemo hoeft mee te sjouwen (afgezien van een piepklein flesje cyano) en een donkere kamer moet hebben.

Daarnaast geeft polaroid 55PN ook prachtig zachte extreem detailrijke negatieven die ideaal zijn voor het maken van portretten. Er zijn vele redenen meer om op polaroid te schieten, dan alleen proefjes maken. Van het weekend nog met een ordinaire 670 bezig geweest, zodat de kinderen meteen de foto's konden meenemen. Prachtig vonden ze dat, die beelden die uit zichzelf verschenen.

Tja, als je gaat zeuren over de kosten kun je lijkt mij beter een agfa clack kopen en er forte film instoppen. Of een Aldi digi. Of beter een andere hobby kiezen die niets kost. Maar het lijkt mij dat je dan helemaal niets leuks meer kunt doen.

(reinierv: Misschien kan je hier eens wat vertellen over je papier en het proces om dit te maken...?)
    Tja, dit is een redelijk uitgebreide verhandling die op het web voldoende aanwezig is. Kijk maar eens hier
    http://www.alternativephotography.com/

daar vind je trouwens ook een berg leuke polaroid technieken zoals SX70 (pas een besteld), emulsion lift, image transfers, etc
    Last edited by reinierv; 05-17-2005 at 05:08 AM. Click to view previous post history.
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin