Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,095   Online: 1022

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 31

Shooter
    Multi Format
    Ach,

een RolleiFlex bezitter is wel wat gewend hoor

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik ben van de pentax 645 naar 4x5 gegaan paul en toch zien ik verbetering (nadat ik ermee heb leren werken).

Shooter
    Medium Format
    Het grote voordeel van LF is voor mij zonder meer de controle op het scherptevlak. Natuurlijk zijn er ook schuiflenzen voor MF en andere tussenoplossingen, maar niets zo fijn als met de TC precies de scherpte daar kunnen leggen waar je wil en de scherptediepte zo mooi kunnen beinvloeden.

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Ach,

een RolleiFlex bezitter is wel wat gewend hoor

Paul.
    Een rolleiflex met een LF-camera is inderdaad mijn favoriete reiscombinatie - beiden zijn perfec op hun eigen terrein. De LF voor foot's die geduld en overleg vragen, de rolleiflex voor het meer spontane werk.

Huub

biloko's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In de LF wereld heeft men het over diafragma's VANAF f/22 en dat soort schrikbarende bedragen, om voldoende scherptediepte te krijgen.
    Als je correct je Scheimpflug regel gebruikt vereist een scheptediepte van je voeten tot het horizon geen speciale diafragma sluiting... Dat is het belangriste voordeel van de technische kameras...
    Charles "Biloko" Lemaire

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    LF heeft nog veel meer voordelen dan het scherptevlak verleggen, of individuele grote negatieven maken. Je kunt bijvoorbeeld heel simpel perspectieven aanpassen. Gebouwen, bomen e.d. krijgen zonder moeite weer perfect verticale lijnen. Dat is echt een enorm voordeel voor landschap, architectuur en reclamefotografen. Bovendien kun je spiegelende oppervlakken fotograferen zonder zelf in beeld te komen. Hetzelfde truukje werkt om bijv. een boom voor een gebouw te verplaatsen. Je kunt met de beeldcirkel soms ook objecten op de plaat zetten die anders helemaal niet mogelijk waren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Mede daarom vind ik de Rollei SL66 zo'n interessante camera. Daar zit een eenvoudige verstelmogelijkheid ingebouwd.
    Gilbert,
    in hoeverre is die voorziening te gebruiken om het scherptevlak te verleggen ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Shooter
    Medium Format
    T.o.v. een echte bankcamera is het allemaal minimaal. Een SL66 is misschie wel wat mobieler. Als je het grotere formaat wil en toch wat mobieler wil zijn kun je misschien eens kijken naar een field camera zoals de Linhof Technica. Daarmee behoud je wel de mogelijkheid om per negatief te ontwikkelen, je hebt alleen iets minder verstelmogelijkheden dan een bankcamera.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Mede daarom vind ik de Rollei SL66 zo'n interessante camera. Daar zit een eenvoudige verstelmogelijkheid ingebouwd.

Gilbert,
    in hoeverre is die voorziening te gebruiken om het scherptevlak te verleggen ?

Paul.
    De SL 66 is volgens mij de meest flexibele middenformaat camera die er is. Ik heb er een en zou nooit meer zonder willen.

De Fuji GX 680 kan weliswaar meer, maar is veel te zwaar om mee op pad te nemen. Met de SL 66 kun je van alles. Maar de tilt is in vergelijking met een echte grootformaat natuurlijk toch nog erg beperkt. Het scherptevlak is goed te verleggen. En als je de camera op zijn kant gebruikt kan dat zelfs verticaal. Perspectiefcorrectie is wel enigszins mogelijk. Maar andere verstellingen van de technische camera zoals shift, swing, beeldcirkel-verschuivingen, individuele negatieven e.d. heb je natuurlijk niet.

Daarentegen is het mogelijk om zonder extra hulpmiddelen macro te doen tot 1.5 keer de werkelijke grootte. En de SL 66 heeft een gordijnsluiter, dus je hebt geen problemen met afwijkende sluitertijden bij verschillende objectieven. Deze sluiter maakt hem ook uitermate geschikt voor allerlei experimenten met fantasie-lenzen, microscoopfotografie, astronomie e.d. Intussen accepteeert hij ook centraalsluiter objectieven, waardoor flitsfotografie heel gemakkelijk wordt. Bovendien zijn de SL 66 objectieven echte Zeiss lenzen, dezelfden als die van de Hasselblads.

De SL 66 is een volledig handbediende camera. Je hebt dus een aparte lichtmeter nodig. Maar ik ben dat als een groot voordeel gaan zien. Mijn belichtingen zijn er een stuk beter op geworden, ik ben volledig onafhankelijk van batterijen of electronica, en deze camera kan altijd weer gerepareerd worden.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Da's meer reclame voor de SL66 dan waar ik om gevraagd had
    Quote Originally Posted by argentic
    Het scherptevlak is goed te verleggen.
    Mag ik hier uit opmaken dat LF camera's zo'n zelfde verstelmogelijkheid (hoe heet dat, "tilt" ?) gebruiken als die ene die de SL biedt ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin