Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,693   Posts: 1,482,454   Online: 854

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 31 of 31
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huub S
    Ik zou voor landschappen veel liever een loopbodem hebben. Je levert dan wel iets aan verstelmogelijkheden in, maar het geheel is veel makkelijker te transporteren en tijdens het transport een stuk minder kwestbaar. Ik kan mijn Toyo 45A makkelijk in een niet te grote fotorugzak kwijt, met enkele cassettes, een viertal lenzen, lichtmeter en nog wat klein spul.
    Zoveel verstellingen lever je met een loopbodem echt niet in. Als je extreme architectuur doet, op macro of packshots, dan is een railcamera inderdaad nodig. Maar voor mijn landschappen, wat architectuur en portretten gebruik ik een lichte loopbodem, en ben nog nooit tegen de grenzen van de verstellingen aangelopen.

Wanneer je een SL66 koopt, koop je een systeem dat niet meer gemaakt wordt. Je zit vast aan bijvoorbeeld de lenzen die alleen voor die specifieke bajonet beschikbaar zijn, specifieke achterwanden, zoekers, en dergelijke. Alles alleen op de tweede handsmarkt beschikbaar, en niet altijd even makkelijk te vinden of in even goede staat.
    Dat valt heel erg mee. Met wat meer zoeken, is er genoeg SL66 materiaal te koop. Vaak in uitstekende kwaliteit. Bovendien zijn deze camera's practisch niet kapot te krijgen en altijd te repareren want 100 % mechanisch.

Met 4x5 is de situatie veel gunstiger omdat de uitwisselbaarheid veel groter is. Bijna alle lenzen zijn met vrijwel alle camera's te combineren, ook als ze al 100 jaar oud zijn. Alleen de grootte van de beeldcirkel is beperkend voor het maximale formaat dat je kunt gebruiken en in slechts een enkel geval is de camera zo gebouwd dat je problemen hebt bij het gebruik van extreme groothoeken. Polaroidachterwanden, filmcassettes, graflexcassettes, een groot deel van de rolfilmachterwanden: het past allemaal op het overgrote deel van de technische camera's. En mocht je balg of matglas het begeven: er zijn verschillende onafhankelijke producenten die je een spiksplinter nieuwe op maat leveren.

Huub
    Ik ben een grote fan van 4x5, en doe meer dan de helft van mijn werk op dit formaat. Maar de voordelen van uitwisselbaarheid en de beschikbaarheid van accessoires in vergelijking met de SL66 zijn erg relatief. Want hoeveel 150 mm objectieven heb je eigenlijk nodig? Ik heb aan 1 exemplaar genoeg hoor Bovendien is deze camera uitermate geschikt om er met een adaptertje allerlei andere objectieven voor te zetten. Ik fotografeer zelfs met een objectief uit een kopieerapparaat voor mijn SL66. En een aantal onderdelen voor deze camera zijn nog steeds nieuw beschikbaar.
    Last edited by argentic; 07-04-2005 at 12:00 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin