Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,940   Posts: 1,557,432   Online: 828

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 25 of 25

Shooter
    Multi Format
    Gilbert, ik ken je artikel onderhand al uit het hoofd ;-)
    Ik heb een Rodagon op het oog. Gelieve zich te onthouden van het bieden op een Rodagon op ebay :-P

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Waw wat een camera, en heel mooi zo allemaal zelf gebouwd!
    Ik wens je er veel fotografie-vreugde mee

Ja ik ga eens moeten afspeuren wat ik gemist heb de laatste 2 weken....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argus
    [size=1]disclaimer: show-off thread[/size]

...
    Ong. 3 maanden werk, met 2 prototypes voorafgaand aan deze, en eindelijk heb ik een werkende en stabiele 4x5" camera. Uiteindelijk heb ik alles zelf gemaakt, behalve de lens en de filmhouders.
    Wie zich afvraagt hoe ik in hemelsnaam dat messingwerk zo netjes gekregen heb, het zijn standaard meubelscharen, verknipt, verzaagd, uitgeboord...

...

[
    G
    Bij het searchen op 'aluminium' op dit berichtje 'gevallen'...

Schitterend werk Geert!

Aodhán's Avatar
    Shooter
    35mm
    Ziet er erg goed uit! Begrijp ik goed dat je ook de balg zelf gemaakt hebt, ik ben erg benieuwd naar een werkbeschrijving en welke materialen je daarvoor hebt gebruikt.

Shooter
    Multi Format
    Aodhán,

voor de balg is het eindmateriaal een laminaat van bruin inpakpapier, ribben op 160 g/m2 papier, langs beide kanten zwart geverfd en afgewerkt met zwarte voering-stof.
    Het is stevig, zakt niet te erg door en blijft soepel zodat camerabewegingen niet in het gedrang komen. Het balg-maken zit me ondertussen in de vingers: afgelopen zondag had ik na een prototype (pasvorm controleren) ook al een definitieve balg klaar voor een nieuwe camera: de Cambara II.

Die heb ik vanavond afgewerkt. Iets compacter, lichter ook (2,450 Kg) en met geared focuseren. Spijtiggenoeg nog niet met tandheugels en tandwielen want die kon ik niet snel genoeg hebben en ik wil de camera komend weeken dopen in Normandië.
    Nog een verbetering is de achterwand, die maar liefst de helft lichter geworden is en ook een pak handiger in het verplaatsen van horizontaal naar verticaal formaat (5 seconden?). De bruikbare lenzen op deze camera gaan van 115 tot 300mm.
    Ik leen de digi van mijn ouders wel eens om daarvan ook foto's te tonen.

De voornaamste reden voor de nieuwe camera, was de aanschaf van een oude Carl Zeiss Jena 150mm lens in sluiter... je raadt het al: voor een prikje. Ik heb ze wel volledig moeten kuisen want er zat nogal wat stof tussen de elementen. De sluiter werkt ongeveer correct bij tijden tussen 1/25 tot 1/200 sec. Lager hangt de sluiter, maar daarvoor kan ik evengoed de B- en M-stand gebruiken (wat schipperen met het diafragma om tot ronde tijden van 1/2, 1,... seconde te komen)
    Toen ik ze op de Cambara I monteerde, bleek de balg niet klein genoeg te kunnen inklappen om met de 150mm op oneindig te kunnen focussen (onthou: ik had die rond een 360mm lens gebouwd...)
    Met de Cambara II is dat nu geen enkel probleem meer. Wil ik nog breder gaan (maar daar heb ik _nu nog_ geen nood aan), dan moet ik wel een bag bellows maken.
    Misschien offer ik daaraan die wisselzak op die hier al sinds nieuwjaar onledig ligt te wezen.

Wie geïnteresseerd is in de kostprijs:
    - hout: ong. 40 Euro
    - ijzerwinkel + messing: ong. 50 Euro (meubelscharen, messing draadstang van 4mm, messing platen)
    - vilt: ong. 3 Euro
    - verder nog lijmspray, een spuitbus zwarte verf, houtlijm en een assortiment schroeven en bouten; alles op stock in mijn garage, dus daarvan kan ik moeilijk de kostprijs uitrekenen.
    - voor de balg kon ik beschikken over het bruine inpakpapier en een paar vierkante meter voeringstof van de oma van mijn vriendin.
    - de knoppen voor het verstellen heb ik gratis gekregen van een firma in West-Vlaanderen. Het loont steeds om ergens informatie te winnen waar een bedrijf haar producten verkoopt. Blijkt dat ze die niet los in de kleinhandel verspreiden maar ik kon er wel een tiental als monster krijgen :-)
    - 3 cm2 huid van mijn rechter wijsvinger maar da's een verhaal voor een volgende APUG-meeting, aan de toog of zo... :-)

G

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin