Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,768   Posts: 1,484,193   Online: 848

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 25

Shooter
    Multi Format

Tadaaaaaaaaaaa!!!

[size=1]disclaimer: show-off thread[/size]

Et voila, 't is klaar. Of het een jongetje of meisje is, weet ik nog niet (dat slaat eerder op het lopende 9-maanden project...).
    De camera is er alvast, nu maar hopen dat de aanstaande mama stil genoeg wil staan voor de fotosessies.

Ong. 3 maanden werk, met 2 prototypes voorafgaand aan deze, en eindelijk heb ik een werkende en stabiele 4x5" camera. Uiteindelijk heb ik alles zelf gemaakt, behalve de lens en de filmhouders.
    Wie zich afvraagt hoe ik in hemelsnaam dat messingwerk zo netjes gekregen heb, het zijn standaard meubelscharen, verknipt, verzaagd, uitgeboord...

Hier getoond met een Rodenstock Apo Ronnar 360mm lens, 't is de eerste die ik heb, een 210mm en een 150mm zijn nog onderweg.

Een paar details:

• voorkant heeft alle bewegingen, de achterwand kan enkel in de hoogte en om de verticale as versteld worden.
    • grondglas is nog tijdelijk in ruwe plexi;
    • ik denk aan een beter werkend rail-systeem;
    • geen sluiter (op de 150 zit er wel eentje) maar belichten doe ik middels een iet-wat (t-w-a-t kan je hier niet typen) oversized lenskapje;
    • de verhouding tussen grondglas en filmbasis scheelt momenteel nog 0.15mm, ik werk eraan om dat helemaal perfect juist te krijgen;
    • het statief en de neigkop zijn tijdelijk... het komt van een laserwaterpas.
    Kostprijs aan materiaal? Meer dan ik eigenlijk gedacht had, vlot een paar honderd Euro, maar ik heb er wel van genoten. En ik hoop dat dat nog een paar jaar zo blijft tijdens het fotograferen ermee.

G
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails hero-shot.jpg   movements-1.jpg   rear-gear.jpg   minimal.jpg  

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Proficiat Geert!

Zelf ben ik nooit verder gekomen dan het boekje van Jon Gepstad te bestellen en enkele schetsen. Chapeau!

Je zult merken dat een tilt van de achterkant heel wenselijk is op het moment dat je de camera in zijn geheel omlaag of omhoog tilt om het perspectief te corrigeren....volgens mij eenvoudig te realiseren door in de geleiders een scharnier te zetten daar waar ze aan de bodem/rail zitten, je hebt dan wat ze noemen 'base tilt'.

Huib

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Geert,
    Complimenten voor dit "hobbywerk". Ziet er erg indrukwekkend uit. Nu nog de resultaten afwachten...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Ik ben net nog 2 testjes gaan doen.
    Die zitten nu te borrelen in zéér verdunde Rodinal. Over een 45 minuutjes mogen ze eruit ;-)

Huib, goed idee om achteraan een base tilt in te bouwen. Misschien bij een eventuele aanpassing. Ik merk waarschijnlijk wel als ik die echt mis.

G

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Proficiat ! Puik werk !.
    M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format
    Nog wat meer foto's en wat meer info: http://belclimb.com/bw/4x5/
    (ff offline, domein redenen) (die digicam van mijn ouders werkt nog niet zoooooooo slecht, of zijn het mijn Photoshop skills...)

@hka: uiteraard is het eindresultaat het belangrijkst: een goed negatief en daarvan een goede afdruk.
    De twee testopnamen van vanavond zijn net gewassen en zien er goed uit. Heel wat beter dan de bewogen lavendelstuiken die ik vorige week met veel te veel wind maakte ;-)

G
    Last edited by argus; 07-06-2005 at 04:17 PM. Click to view previous post history.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Goed gedaan! Wanneer begin je je eigen fabriekje?
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Multi Format
    Complimenten voor je volharding in dit ongetwijfeld moeilijke project.
    Ik ben nu razend benieuwd naar de foto's die je gemaakt hebt. Kunnen we die hier tegemoet zien ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Medium Format
    Erg knap gedaan. Ik vind het er goed uitzien. Ik hoop dat je net zoveel plezier beleeft aan het fotograferen ermee.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Nog wat meer foto's en wat meer info: http://belclimb.com/bw/4x5/
    (ff offline, domein redenen) (die digicam van mijn ouders werkt nog niet zoooooooo slecht, of zijn het mijn Photoshop skills...)

@hka: uiteraard is het eindresultaat het belangrijkst: een goed negatief en daarvan een goede afdruk.
    De twee testopnamen van vanavond zijn net gewassen en zien er goed uit. Heel wat beter dan de bewogen lavendelstuiken die ik vorige week met veel te veel wind maakte ;-)

G
    Geweldig Geert!! Ziet er heel goed uit. Alleen werkt je link niet
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin