Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,694   Posts: 1,549,028   Online: 943

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 21
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Voor een uitzondering kan je inderdaad een wisselzak met extra film meenemen, zodat je (onhandig) onderweg film kan wisselen.
    Met dit weer is een wisselzak een onding. Want (zeker als je het buiten in de zon doet) je handen worden helemaal klam van het zweet in zo'n zwarte luchtdichte zak. En dan gaan films aan elkaar plakken, vingerafdrukken vreten in de emulsie enz. Bovendien heb je voor vlakfilmcassettes in een wisselzak eigenlijk niet genoeg ruimte, en valt het "dak" steeds op je handen. Ik stop zo'n wisselzak dus echt alleen voor noodgevallen in mijn cameratas.

Veel praktischer is een wisseltent. Die heb ik dus altijd in mijn auto liggen. Maar zo'n ding is duur. Je kunt er echter ook heel gemakkelijk en goedkoop zelf een maken van lichtdichte stof en een opvouwbare camping-wasmand. Ik heb al meer dan een jaar het plan om hier een artikeltje over te schrijven met foto's. Helaas hebben mijn dagen slechts 24 uur, en liggen er nog enkele tientallen andere ideeën voor artikelen op de plank. Nou ja, misschien vind ik er tijd voor wanneer PhotoCrack nieuwe stijl van start gaat.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Een ander idee...

Quote Originally Posted by argus
    Voor wie het handig mocht vinden...
    Een ander idee gebruik ik om alle informatie tijdens en voor na de opname te registreren.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Zeer mooi Harry, een pakje informatiever dan mijn blad. maar waar slaat C-N-E op?

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

C-N-E

Quote Originally Posted by argus
    Zeer mooi Harry, een pakje informatiever dan mijn blad. maar waar slaat C-N-E op?

G
    C-N-E heeft alles te maken met de ontwikkeltijd van deze sheet of film.
    C=Compressie ontwikkelen, doorgaans 20% minder in tijd t.o.v. N, of in Ansell's gedachte is dit N-1 of N-2 zoals je wilt.
    N=Normaal ontwikkelen N
    E=Expansie ontwikklen N+1 of N+2.
    Als je dus bij de opname bijv. vaststelt dat het contrast te hoog is en je wilt dit in elkaar drukken (=compressie), laten we zeggen 1 stop, dan moeten we het ontwikkelproces daarop aanpassen en komen we op C. Deze notatie vind ik prettiger dan N-1 of N+1. Dat laatste is zeer persoonlijk.
    harry

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik ga 'm zeker gebruiken. Ik mis alleen de copyright (c) hka boodschap...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

copyrecht of -krom...

Quote Originally Posted by Merlin
    Ik ga 'm zeker gebruiken. Ik mis alleen de copyright (c) hka boodschap...
    Normaliter weet je dat je daarvoor betalen moet om het geestelijk eigendom van iemand te mogen gebruiken maar ik ben de beroerdste niet. Voel je vrij om er naar eigen believen en goeddunken mee te stoeien en plezier van te hebben. Blij dat ik toch nog iets kan bijdragen. En eerlijk gezegd is dit ook niet helemaal aan mijn grijze hersencellen ontsproten, dubbele reden om het © niet te claimen.
    harry

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    C-N-E heeft alles te maken met de ontwikkeltijd van deze sheet of film.
    C=Compressie ontwikkelen, doorgaans 20% minder in tijd t.o.v. N, of in Ansell's gedachte is dit N-1 of N-2 zoals je wilt.
    N=Normaal ontwikkelen N
    E=Expansie ontwikklen N+1 of N+2.
    De notatie C-N-E komt uit het zonesysteem van Roelfsema. Gebruik je dat ?
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic
    De notatie C-N-E komt uit het zonesysteem van Roelfsema. Gebruik je dat ?
    Yep. Ik ben een enthousiast aanhanger van zijn aanpak hetgeen ik in eerdere threads al eens heb aangegeven.
    harry

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Yep. Ik ben een enthousiast aanhanger van zijn aanpak hetgeen ik in eerdere threads al eens heb aangegeven.
    Leeft jouw zoneschijf nog? Die van mij is inmiddels versleten, en ik zou niet weten waar ik een nieuwe, steviger versie kan vinden.

Ik ben al enkele jaren bezig met een serie vergelijkende artikelen voor PhotoCrack, over de verschillende vormen en variaties van het zonesysteem. (Het is echt een meerjarenproject, want ik werk er eigenlijk alleen aan wanneer ik tijd over heb). Ik zou heel geinteresseerd zijn in jouw ervaringen. Zowel de positieve als de negatieve. En ook als je ervaring heb met andere zonesystemen.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Duidelijk de laatste bijeenkomst gemist. Harry had daar prachtige voorbeelden van een zone lineaal (van goed geconstrueerd materiaal) en aanverwante artikelen voor het maken van proefstroken.

Gaat zonder meer goed, als je weet hoe je het gebruiken moet.

Ik werk (inmiddels) met een TRD-Z met automatische N, N+1, N-1 enz. correctie en grafische weergave op de PC.
    Maar er is natuurlijk ook niets mis met het uittekenen van de grafieken.

Groetjes,

Robert

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin