Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,880   Posts: 1,520,506   Online: 854

Results 1 to 5 of 5
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Wat is het verschil in sluiters?

Wie kent de voor- cq nadelen of de verschillen van deze typen sluiters, nl. de synchro compur ten opzichte van de copal sluiter??
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    ULarge Format
    Je vraag is lastig te beantwoorden, omdat er nogal wat verschillende copal en synchro-compur sluiters zijn. Ik heb het dan niet alleen over de maat (0, 1 en 3 zijn op dit moment nog gangbaar), maar ook over ontwikkelingen door de tijd heen. Ik heb ooit eens een oude 6.7/90 mm angulon in een synchro-compur gehad, waarmee ik altijd ruzie had. Ik heb die lens toen vervangen door een 8.0/90 SA, die in een modernere synchro-compur 0 zat. Het gebruik van die sluiter was een stuk eenvoudiger, maar weer heel anders dan de nog nieuwere synchro-compur 3, waarin mijn 360 tele xenar zit. Ik heb ook nog een hand vol verschillende lenzen in diverse copal sluiters, die onderling ook de nodige verschillen vertonen.
    Qua gebruiksgemak en betrouwbaarheid leveren beide merken goede sluiters. De nieuwere copal sluiters hebben een T-stand, wat handig kan zijn bij langere tijden. Je hoeft je draadontspanner dan niet de hele tijd vast te houden. Bij de nieuwere synchro-compur sluiters klikt het diafragma op 1/3-stop in, wat ook weer zijn voordelen heeft.
    Het enige waarvan ik me niet zeker ben, is in hoeverre synchro-compur nog sluiters voor grootformaat bouwt. Ik herinner me een bericht van enkele jaren geleden, waarin een productiestop aangekondigd werd, maar helemaal zeker ben ik me er niet van. Ik zou de aanschaf van een lens daar niet van laten afhangen. Beide merken zijn uitstekende mechanische sluiters die zich nog geruime tijd te repareren zullen zijn door vakmensen.
    Huub

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    hans/huub,

copal is "the last man standing" uit het rijtje prontor/compur/copal/ilex/...

huib

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik vind de copal sluiters makkelijker daar diafragma & tijd bovenin staan wanneer geplaatst in de tc. Bij de synchro compur dien je het diafragma aan de onderzijde af te lezen wat ik irritant vond.

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    ik vind de copal sluiters makkelijker daar diafragma & tijd bovenin staan wanneer geplaatst in de tc. Bij de synchro compur dien je het diafragma aan de onderzijde af te lezen wat ik irritant vond.
    Kennelijk nog een verschil tussen de diverse soorten synchro compur sluiters: de drie die ik in LF heb gehad, konden allen goed aan de bovenkant afgelezen worden. Mijn copal sluiters kan ik trouwens zowel onder als boven aflezen...

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin