Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,916   Posts: 1,521,869   Online: 1074

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

rare lijnen op 4x5 negatief

heb enkele foto's geschoten en na de ontwikkeling zaten er hier en daar rare lijnen op het neg. het lijken wel droogvlek achtige lijnen. Ik gebruik H10 na spoelen dus kalk kan het niet zijn.

Hebben het met de microscoop bekeken en het zit in de emulsielaag.
    Nu is mijn vraag, als je te snel de sheets uit de koelkast in de cassette stopt, kan dit een condens vorming geven, die je later terug ziet?
    Heb het nog nooit gehad, echter met het hete weer van enkele weken terug is dit opgetreden.

Shooter
    Medium Format
    Wat je beschrijft komt mij meer voor als statische electriciteit. Dat komt voor als het bijvoorbeeld onweerachtig is en/of de luchtvochtigheid hoog is. Zoals in de tropen.
    Met sheet film kan dit problemen geven want je schuift je film (plastic) in je houder (ook plastic)
    Condens op zichzelf kan niet zoveel kwaad. Als de film zwaar condens vertoont zal dat na belichting vlekken kunnen geven, lijnen lijkt mij uitgesloten.
    Dit alles wel zonder je negatieven gezien te hebben.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    Ik gebruik H10 na spoelen dus kalk kan het niet zijn.
    H10 is geen garantie voor het perfect opdrogen van je negatieven.
    Alhier is het leidingwater zeer kalkhoudend en zelfs met H10 zijn negatieven een ramp.

Ik gebruik al een tijd puur regenwater (uit onze waterput) met H10 als laatste spoelwater en heb brandschoon gedroogde negatieven, in KB, MF en 4x5! De eerste spoelingen doe ik met leidingwater.

Gisteren had het put-water een gelige kleur en dat heeft zelfs geen negatieve gevolgen voor de negatieven (kon het niet laten...)

G
    Last edited by argus; 08-01-2005 at 12:26 PM. Click to view previous post history. Reason: put-w-a-ter kan je hier niet typen...

Shooter
    Medium Format

Ik gebruik al een tijd puur regenwater (uit onze waterput) met H10 als laatste spoelw

Regenwater als laatste spoeling?????
    In regenwater of pu****er zitten volgens mij nogal wat "vreemde" ingrediŰnten, net zoals zeewater dat je in noodgevallen kunt gebruiken voor het spoelen (later wel terugspoelen)

Ik gebruik zelf voor de eerste spoeling leidingwater en als laatste bad gedistilleerd water met 1/200 agepon.
    Dit geeft na luchtdroging voor mij goede resultaten.
    Indien je problemen hebt met het drogen, kun je na het uitlekken van je film een laatste bad alcohol invoegen. (wel eerst testen!!!)

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by jankÚ
    Regenwater als laatste spoeling?????
    In regenwater of pu****er zitten volgens mij nogal wat "vreemde" ingrediŰnten, net zoals zeewater dat je in noodgevallen kunt gebruiken voor het spoelen (later wel terugspoelen)

Ik gebruik zelf voor de eerste spoeling leidingwater en als laatste bad gedistilleerd water met 1/200 agepon.
    Dit geeft na luchtdroging voor mij goede resultaten.
    Indien je problemen hebt met het drogen, kun je na het uitlekken van je film een laatste bad alcohol invoegen. (wel eerst testen!!!)
    LOL

Natuurlijk gebruik ik ook gedistilleerd water als laatste spoeling, met H10!
    Dat van die alcohol wil ik niet geloven, die gaat veel liever door mijn slokdarm dan in een spoelbad :o

G

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by argus
    LOL

Natuurlijk gebruik ik ook gedistilleerd water als laatste spoeling, met H10!
    Dat van die alcohol wil ik niet geloven, die gaat veel liever door mijn slokdarm dan in een spoelbad :o

G
    Vroeger werd het drogen met alcohol gebruikt door fotojournalisten die ter plaatse of in de wagen hun films moesten ontwikkelen. (om deadlines te halen voor de krant) Als je als laatste bad alcohol gebruikt, verdrijft de alcohol het water van de film. Bij blootstelling aan lucht, vervliegt de alcohol en is de film droog.(zonder kalkresten enz want dat zat in het water)

Nu nog word alcohol gebruikt voor de restauratie van negatieven, die vlekken van allerlei aard vertonen. (Herspoelen in water maakt de film zwakker)
    Als je het niet gelooft, dan moet je het eens proberen.

Jan

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    het water hiero (in de buurt van eindhoven) bevat nagenoeg geen kalk, en daarnaast heb ik nog een anti kalk magneet om de leiding.
    Met andere films 120 en kleinbeeld heb ik dit nog nooit gezien.

Ik had ook gedacht aan statische electriciteit, maar weer niet hoe of dit zich openbaart. De lijnen lopen niet recht....

Shooter
    Medium Format
    Ik had ook gedacht aan statische electriciteit, maar weer niet hoe of dit zich openbaart. De lijnen lopen niet recht....
    Indien de lijnen niet recht lopen gaat mijn gedacht helemaal naar statische electriciteit. Statische electriciteit moet je zien als een bliksemschicht (in het klein)

Shooter
    ULarge Format
    heb enkele foto's geschoten en na de ontwikkeling zaten er hier en daar rare lijnen op het neg. het lijken wel droogvlek achtige lijnen. Ik gebruik H10 na spoelen dus kalk kan het niet zijn.
    Het kan van alles zijn. Droogvlekken is een mogelijkheid - lopen de lijnen in de richting waarin je je film te drogen hebt gehangen? Het kan overigens ook onregelmatige ontwikkeling zijn, condens is een volgende optie, een lichtlek in je camera of cassette wil ik op voorhand ook niet uitsluiten. Misschien moet je iets meer vertellen over hoe je ontwikkelt en welke film je gebruikt. Een scan van het negatief zou helemaal perfect zijn.

Huub

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Een lichtlek is uit te sluiten. Ik heb afgelopen week nog foto's geschoten.
    De lijnen zien eruit als de schuimranden aan zee. Ze zijn heel moeilijk goed te scannen. Alleen met goed kijken kun je ze waarnemen.

Na alles gelezen te hebben denk ik zelf aan condens doordat ik ze misschien te snel uit de koelkast in de houders heb geplaatst tijdens die warme week.

Ik stop de negs in een jobo spoel tank en ontwikkel altijd op dezelfde manier. tot op heden nooit problemen gehad (het was ook nog nooit zo warm geweest, daar ik pas sinds vorig najaar op 4x5 werk).

Willie Jan.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin