Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,933   Posts: 1,585,563   Online: 755

View Poll Results: Gebruik je een vast ritueel voor het laden van vlakfilm?

Voters
5. You may not vote on this poll
  • ik werk altijd volgens dezelfde procedure

3 60.00%
  • een procedure is mij volkomen worst

0 0%
  • denk wel dat ik volgens een procedure werk, weet het niet zeker

1 20.00%
  • altijd met de perforatie-ponsing tegen de sluitklep aan

1 20.00%
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Procedure voor laden van vlakfilm in houders

Ben benieuwd welke en/of we ieder onze eigen methode hebben om vlakfilm in de houders te laden. Zoja dan zie ik graag de diverse aanpak beschreven.
    Mijn ritme hierin is als volgt;
    trek de schuiven van de te gebruiken houders er ¾ uit en leg ze links naast me neer,
    vervolgens neem ik de doos met vlakfilm en neem het deksel af en leg dat met de open zijde op tafel,
    diagonaal daarover heen, ook met de open zijde naar onder, de eerste binnendoos,
    de tweede binnendoos leg ik vervolgens met de open zijde naar boven direct rechts voor me en haal de verpakking met film eruit. De film uit het plastic halen en dan leg ik het kartonnen omhulsel met film haaks (de lange zijde over de korte zijde) in deze tweede binnendoos,
    daarna neem ik één voor één de films uit deze verpakking en stop ze altijd met de indicatie-ponsingen wijzend naar de sluitklep in de houders,
    als laatste stop ik de filmverpakking weer terug in de doosjes en klaar is kees.
    Is dit iets waarin jullie je herkennen?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Harry,

Ik herken dit absoluut niet! Kun je het nog een keer vertellen, maar dan met het licht aan? Als ik niets zie, kan ik het ook niet herkennen.

Ik vind het wel wat overdreven Harry, om samen met Kees de filmhouders te vullen. Ik doe het al jaren alleen........
    Oost West, Emulsie het best

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Harry,

Spuitte wel altijd eerst de houders uit en zette ze rechtop klaar voor het vullen.

Inmiddels al enkele jaren overgestapt op readyload van kodak, geeen stapel houders meeslepen, geen problemen met stof, geen gehannis.

Huib

alles verticaal/rechtop zetten wegens stof
    - film doos open

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Emulsief
    Harry,

Ik herken dit absoluut niet! Kun je het nog een keer vertellen, maar dan met het licht aan? Als ik niets zie, kan ik het ook niet herkennen.

Ik vind het wel wat overdreven Harry, om samen met Kees de filmhouders te vullen. Ik doe het al jaren alleen........
    Sinds mijn nieuwe DOKA ruim 2x zo groot geworden is voelde ik me zo verloren in deze zee van ruimte en heb ik Kees gevraagd me te willen assisteren bij het laden. Voor de rest lees het nog eens goed maar dan met het licht uit dan herken je het wellicht wel...
    harry

Shooter
    Multi Format
    Harry, wat een gouden tip!

Met het licht uit, herkende ik het meteen, maar waar is Kees nu gebleven?

Ik ga vóór het laden per casssette en per sheet de boel voorzichtig door het antistatische apparaat van Simco halen. Het is zo'n apparaat met borstels en hoogspanningselektroden in een buis. 2e hands aangeschaft, daarna een pneumatisch geremde druktoets als timer ingebouwd.

Het leuke is, dat ik dat ding ook gebruik voor alle filmformaten bij afdrukken, maar ook bij inramen van 6x6 dia's tussen glas.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kijk, daar heb je nou eens wat aan. Ik heb een hoogspanningsmast achter het huis staan zou die ook helpen voor het antistatisch maken als ik daar onder doorloop met een zakje of pakje films?
    harry

Shooter
    Multi Format
    Harry,

Voor alle duidelijkheid: je moet het hebben van de draden, niet de mast zelf!

Als Kees jou hand vasthoudt terwijl je één sheet per keer langs de draad haalt, maken jullie nog spannende tijden mee.......

Mocht het gelukt zijn (...), zou je ons dan de vernieuwde procedure willen posten. Te denken valt aan: snelheid van langshalen, afstand en voltage, andere schokkende ervaringen etc.

PS: na het versturen van dit bericht heb ik een backup gemaakt, dus ik ben er klaar voor

Shooter
    Multi Format
    Harry?

Kees?

Het is vandaag wel de 13-e, maar jullie maken het nu wel erg spannend.....

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    volgens mij is de eerste stap het stoffen/dweilen van de doka

dan uitstofzuigen van de houders.

alles klaarleggen.

ontladen van jezelf
    (ik heb wel eens negs gehad met rare strepen erover, Antistatische electriciteit van het plastic??)

en dan jullie procedure...

Shooter
    4x5 Format
    ik plaats de doos links
    ik plaats na openen van de doos de negatieven haaks op de doos ( geopende doos 3 schalen)

In het begin plaatse ik de vlakfilm met de gekartelde rechtsboven (emulie bovenaan).
    Ik laadde de film met de karteling tov de schuif

heden laad ik de film en positioneer ik de film met de karteling linksonder waarom

Om te ontwikkelen gebruik ik een jobo drum

wanneer ik de film opsteek en ontlaad heb ik geen problemen met het haperen van de karteling in het spoel.

Bij kleurfilm ,breng ik de opnames (negatieven ) binnen in het labo in de houders.

Keep it simple en vooral stofvrij

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin