Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,294   Posts: 1,535,561   Online: 1108

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

lenstijden lens laten controleren

ik heb zo'n vermoeden dat de lenstijden van mijn apo sironar-n 150 5.6 aan de snelle kant zijn (onderbelicht a +/- 1 stop) of dat de diafragma ring niet geheel goed staat.

weet iemand een reparateur die dit kan bijstellen?
    (het liefst in het zuiden des lands...)

Shooter
    Multi Format
    Ik neem aan dat je die zich daarin bevindende sluiter bedoelt ..

Je zou het eens kunnen vragen aan Wil van Manen Camera-service uit Zoetermeer,

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    weet iemand een reparateur die dit kan bijstellen?
    (het liefst in het zuiden des lands...)
    Wellicht dat je JankÚ een pm kunt sturen... mij vertelde hij eens (in een andere thread):

"Als ik mijn centraalsluiters (linhof) laat calibreren kost me dat per sluiter 130 euro. (Niet bij Linhof, maar bij een technieker)"

Succes,
    Jeroen

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    100-130 euro voor 15min calibratie vind ik nogal aan de dure kant...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Willie Jan
    100-130 euro voor 15min calibratie vind ik nogal aan de dure kant...
    Don't shoot the messenger :-). Ik kijk trouwens nergens meer van op. Er zijn gewoon steeds minder 'fijn-mechaniekers' en de prijs is navenant.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    gelukkig voor mij hebben we na nog wat testen geschoten te hebben geconstateerd dat de fout in de opname van de grijskaart zit.
    Deze is onder een andere kleurtemperatuur (2 z/w 500watt lampen) dan de opname waarmee we vergelijken die met buitenlicht is gemaakt en dit een groot verschil oplevert.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je weet met welke frequentie je TV zijn beeldlijnen opbouwt, kun je die bij verschillende sluitertijden fotograferen (korter dan 1/30e). Tel de lijnen, en je weet exact de sluitertijden. Het is een heleboel werk maar je bespaart jezelf wel 130 Euro.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo,

In het elektronica tijdschrift Elektuur van November 2005 staat een bouwproject van een sluitertijden meter. De print en de bij behorende elektronica kan je bestellen bij Dil elektronica en de kosten zijn ongeveer 90 a 100 euro. en dan maar solderen.

groeten DaniŰl

Shooter
    Digital Negs
    Hallo,

Ter aanvulling, voor zover nog niet bekend, op de volgende site vind je een bouwtekening:
    http://www.geocities.com/Yosemite/2131/shspeed.html
    Je hebt er wel een computer voor nodig.
    Ik heb er inmiddels eentje gemaakt en was voor ca. 10 euro klaar (wat volgens mij nog wel iets goedkoper kan). Moet zeggen werkt verbluffend eenvoudig.

groeten, Jan

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    gelukkig voor mij hebben we na nog wat testen geschoten te hebben geconstateerd dat de fout in de opname van de grijskaart zit.
    Deze is onder een andere kleurtemperatuur (2 z/w 500watt lampen) dan de opname waarmee we vergelijken die met buitenlicht is gemaakt en dit een groot verschil oplevert.
    In het verleden hadden de fotowinkels eenvoudige apparaatjes om dit te controleren. Nu kun je dit doen door iets te fotograferen met bekende snelheid. Een auto bijvoorbeeld, die een bekende snelheid rijdt. Bedenk wel dat de afwijkingen kunnen verschillen van sluitertijd tot sluitertijd. Verder moet je er op letten dat de sluiter niet vochtig is; dan blijven de lamellen plakken.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin